Eldfast rör för kaminbygge - Galvaniserat?

Halloj, detta är min första tråd på forumet så hej på er alla! Kul att vara här!

Det är så att jag är lite av den där DIY-individen och har nu planer på att bygga en liten kamin att ha med i mitt tält och letar material, främst rör för röken. Ett dammsugarrör kan ju tyckas vara perfekt, det har bra dimensioner för en liten och kompakt kamin att fästa på ryggsäcken, men rören är ju chromade! Liknande rör verkar oftast vara galvaniserade!
De andra alternativen jag hittat är 80mm rör för över 200 spänn per halvmeter, exklusive frakt.

Har något gjort något liknande här? Kan man elda bort galvaniseringen från rören? Finns det andra rör som kan tänkas passa i en box med djupet 30mm?

Mvh
 
Senast ändrad:
Som sagt, välkommen!

Dammsugarrör är inte galvade, de är gjorda av aluminium så det är nog inte att rekommendera. Mig veterligt så gavlar man inte aluminium.
 
Välkommen!

Vet inte hur varm det krävs men definitivt riskfyllt! Jag skulle inte chansa...



https://en.wikipedia.org/wiki/Metal_fume_fever

Nä precis, kollade precis på en man som fick feber och mådde kasst. Han sa att det kunde bara bli ett snäpp värre och det var döden. Sov i 16 timmar tydligen.
Chromade rör, om man eldar på dem kanske det funkar? Bränna av dem och sen måla dem med eldfast färg? Vet ju att ammunitionslådan ska eldas tills färgen är helt borta, så det kanske funkar på rören med?

Som sagt, välkommen!

Dammsugarrör är inte galvade, de är gjorda av aluminium så det är nog inte att rekommendera. Mig veterligt så gavlar man inte aluminium.

Såg det nu med haha, ändrade mitt inlägg. Ja det verkar lite tunnt. Ska experimentera med det jag har, för jag är osäker på vad det är för material. Om man kollar second hand kanske de har järn i gamla dammsugarrör?
 
Jag skulle snarast säga vad som helst, men inte galvat som kaminrör. Galvfrossa kan du fråga vilken svetsare som helst om vad det är och garanterat få målande beskrivningar av hur illa man mår.

Köp avgasrör för hembygge av avgassystem på biltema eller dylikt ställe. Borde finnas i lämpliga dimensioner, runt 50mm diameter och tunt gods. Finns i varianter både som obehandlade, målade med vämebeständig färg eller rostfria.
 
Jag skulle snarast säga vad som helst, men inte galvat som kaminrör. Galvfrossa kan du fråga vilken svetsare som helst om vad det är och garanterat få målande beskrivningar av hur illa man mår.

Köp avgasrör för hembygge av avgassystem på biltema eller dylikt ställe. Borde finnas i lämpliga dimensioner, runt 50mm diameter och tunt gods. Finns i varianter både som obehandlade, målade med vämebeständig färg eller rostfria.

Avgasrör varför tänkte jag inte på det? Ska kolla på det! Tack!

Det verkar ju finnas kaminrör som är emaljerade i den dimensionen, varför göra det svårt?

Ett exemple: http://www.nordicheating.se/produkt...ar-skorstensroer/kaminroer-(emalj)-80-mm.aspx

Det är precis de jag nämnde i mitt första inlägg. Över 200 spänn exklusive frakt för en halvmeter + förstor rördimension gör det inte värt det :p
 
rostfritt!

Jag byggde av rostfria avloppsrör, klara med muff för skarvning, dock måste gummiringen bytas mot en värmetålig. Lika den tentipi har på sin eldfell
 
Stuprör är i plastad plåt som du lätt bränner ren och stålborstar. Den mindre dimensionen har min kamrat brukat. Till min tältspis hör en rf skorsten i delar.

go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.