Flora med på vandring: Padda eller e-boksläsare?

Jag gillar att kolla på växter och skulle gärna ta med ett smärre bibliotek om det inte var så tungt. Till exempel Nya nordiska floran, Vilda växter som mat och medicin, Lavar en fälthandbok osv. Alla dessa har ju en kombination av text och bilder/foton.

Därför har jag kollat på high tech-lösningar men det verkar inte finnas nån bra kompromiss mellan padda och e-boksläsare.

Plus padda: bra för pdf:er, snabb, visar i färg
Minus padda: Jättekort batteritid - måste hålla på med solcellsladdare o.d, jobbigt ljus att läsa i, möjlighet till massa annan onödig distraktion, ger trist "high-tech"-känsla som jag helst slipper i naturen

Plus e-boksläsare: Jättelång batteritid, behagligt att läsa, känns mer som en vanlig bok
Minus e-boksläsare: Svartvitt (förutom 2 modeller som inte verkar ngt vidare), så långsam processor att pdf:er knappt går att läsa än mindre zooma in och ut

Så hur ska man göra? Kombinera en fältflora i vanlig bokform (för bilderna) med en fet flora utan bilder i e-boksform? Hur har ni gjort?
 
Jag är supernöjd med min läsplatta, utom just som du beskriver, för pdf-er. Extremt långsamt, svartvitt, och svårt att zooma (på min iaf).

Surfplattan tror jag vinner för ditt syfte. Blir det så kort batteritid då, utan uppkoppling, typ i flygplansläge? Och stäng av medan du inte behöver. Om du inte har en surfplatta redan, köp en liten/enkel/billig, bara för detta syfte? Måste ju inte vara en dyr Apple-produkt eller "fin-Android-platta"?
 
Tänker du scanna in dessa själv till PDF? I så fall blir de väl inte sökbara om man inte också kör dem genom OCR-program.
 
Plus padda: bra för pdf:er, snabb, visar i färg
Minus padda: Jättekort batteritid - måste hålla på med solcellsladdare o.d, jobbigt ljus att läsa i, möjlighet till massa annan onödig distraktion, ger trist "high-tech"-känsla som jag helst slipper i naturen

Vad har du för padda? På min iPad Air skulle jag säkert få batteriet att räcka i minst en vecka, med de rätta inställningarna. Om du är orolig för att den skall locka till en massa annat, typ facebookande, så är det ju bara att lämna SIM-kortet hemma.
 
Färg har man ju inte så stort behov av, den bästa floran är ju Svensk flora (Krok &Almquist), och den är ju svartvit
 
Den bästa floran är ju ALLA floror tillsammans som man har i sin padda/e-boksläsare ;)

Jag har ingen padda än men läste nån review där det stod att den bästa batteritiden var 13 tim bland de allra nyaste modellerna. Visst att det håller lite längre om man stänger av surffunktioner etc men en massa pdf-sidvändande och zoomande måste väl dra rätt fett på batteriet?

Japp jag tänkte scanna böckerna själv, går rätt fort och de går lätt att göra sökbara med adobe acrobat. Och japp jag kommer ladda upp dem på nån piratsajt sen, iaf de böcker som är slut på förlaget ;)
 
Den bästa floran är ju ALLA floror tillsammans som man har i sin padda/e-boksläsare ;)

Jag har ingen padda än men läste nån review där det stod att den bästa batteritiden var 13 tim bland de allra nyaste modellerna. Visst att det håller lite längre om man stänger av surffunktioner etc men en massa pdf-sidvändande och zoomande måste väl dra rätt fett på batteriet?

Japp jag tänkte scanna böckerna själv, går rätt fort och de går lätt att göra sökbara med adobe acrobat. Och japp jag kommer ladda upp dem på nån piratsajt sen, iaf de böcker som är slut på förlaget ;)

Om man slår på flygplansläge (dvs stänger av alla radiofunktioner - wifi, bluetooth, 3G/4G), etc så förlängs batteritiden väldigt mycket. Om man dessutom minskar ljusstyrkan på skärmen så mycket man kan utan att göra den obrukbar, så spar man ännu mer. Det är naturligtvis svårt att säga exakt hur många timmar du kan bläddra i floror, men nog räcker ett fulladdat batteri då till åtskilliga timmars läsande och säkert många dagars standbytid. Radiofunktionerna drar mycket batteri, särskilt 3G/4G gör stor skillnad.
 
Angående paddor.

Jag har använt paddor de senaste två säsongerna för fältarbete och det där med att spara batteri kan man nästan göra till en sport ;)

Mina tips är att stänga av skärmlåset (vem kommer sno den ute i naturen liksom), alltid köra i flygplansläge och att ställa ner ljusstyrkan på skärmen så långt det går (du klarar av). Det är alltid skärmen som är den stora batteriboven, särskilt när man läser mycket, så ta som vana att slå av skärmen så fort du lägger ifrån dig paddan (därav rekommendationen att slå av skärmlåset).

Det finns en uppsjö av laddningsbara "USB-batterier" och jag tror knappt att ens det tyngsta kommer upp i hälften av vikten av DNNF. Solcellsladdare skulle jag inte använda under svenska förhållanden. Ska man ha en bra slutar det antagligen med att den väger mer än ett batteri som räcker en vecka ändå, självklart beroende på hur mycket man använder den. Se till att batteriet har minst en 2A-port bara, annars brukar strömstyrkan vara för klen för att ladda en padda (och även vissa mobiler).
 
För mig är det inget att fundera på. En padda varje gång.

E-bokläsare hade egentligen varit det bästa alternativet men de är i grund och botten bara till för att läsa böcker, en sida i taget.
Att hoppa fram och tillbaka samt använda zoomen är så förbannat långsamt och hackigt att det brutalt förstör upplevelsen.


En surfplatta av bättre modell har troligtvis mer batteritid än vad du kan tänkas göra av med på en normal vandring, om du låter bli internet och spelandet.
Skulle du ändå vara orolig så finns det externa batterier som idag inte kostar så mycket och har hög kapacitet. Stor skillnad för hur det såg ut bara för några år sedan.
 
På resor: paddan alltid med. Oumbärlig.
På vandringar: ingen padda, ingen läsplatta, bara en avstängd iPhone.

Jag rekommenderar att skaffa och ta med "Ut i naturen : 600 svenska växter och djur i färg" av Ingvar Nordin. Den är liten i formatet och innehåller det mesta man behöver veta om djur och natur.

https://www.adlibris.com/se/bok/ut-i-naturen-600-svenska-vaxter-och-djur-i-farg-9789187841040

Sen givetvis en skönlitterär pocketbok att läsa medan man sippar whisky i sovsäcken på kvällen :)
 
Återigen, det finns INGEN svensk flora som e-bok, så skall man ha det så får man själva skanna in en!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
k_å Flora och fauna i alperna Böcker, film, media 2
seobserver Timra Stuga, gratisbok på engelska Böcker, film, media 1
stranbo Åka vasaloppet på tandemskidor Böcker, film, media 0
JohnnyL Med Monsen på villspor Böcker, film, media 8
Småtärna Serie om Grönland på dansk TV Böcker, film, media 0
silenhag På tur med Monsen, Monsen og Mattis Böcker, film, media 9
JohnnyL Monsen på villspor Böcker, film, media 165
isaktamio Kritik på mina video klipp! Böcker, film, media 15
veni Serie på TV Fakta, Alone Böcker, film, media 2
Brune Vita blixten på SVT play Böcker, film, media 2
majjen Publicera samma text på fler ställen? Böcker, film, media 12
Otto Støver Monsen på villspor Böcker, film, media 42
Glännman Tips - Ut på tur Böcker, film, media 1
desireman Intressanta personer att följa på instagram? Böcker, film, media 4
laurentiusweg Grundsten På Fjälltur eböcker någonstans? Böcker, film, media 1
Pumba Tipps på föreläsningar dokumentärer mm Böcker, film, media 0
Raskesven Musiken på Nat Geo Wild? Böcker, film, media 0
desireman Nu på söndag på Discovery: 22:00 Uppdrag: Seven Summit Böcker, film, media 0
halvklart till mulet Year of Adventures - äventyrs-TV på lördagar Böcker, film, media 0
Bulgakov Kartor från Michelin- var finns komplett sortiment på nätet? Böcker, film, media 2
Headheretic Bra program på TV10 Böcker, film, media 1
desireman Snygg bakgrundsbild på Kebnekaise? Böcker, film, media 10
Emmma tips på ny fågelbok Böcker, film, media 9
trollstoll vandra på island Böcker, film, media 9
LindLou Hur får man tag på "västerviks föraren"? Böcker, film, media 0
Hallå! Söker tips på filmredigering Böcker, film, media 2
Wolf25 Grundsten - på fjälltur Böcker, film, media 5
mickere Nordkalotten 365, et år på tur med Lars Monsen Böcker, film, media 5
Emiliaskersund Vildmarkstidningar på tyska? Böcker, film, media 2
peter1969 Packraft på TV i kväll! Böcker, film, media 5
johre Mount St. Elias på bio? Böcker, film, media 0
plaskdaja Kommentarer på freeride.se Böcker, film, media 0
obbelix Tips på bra pocketbok Böcker, film, media 42
1340 TV tips, Mästarnas Mästare på SVT ikväll 20:00 Böcker, film, media 1
thage Hyra klätterfilmer på nätet? Böcker, film, media 0
plaskdaja TV tips, 7 Summits på TV4 Sport ikväll 19.00 Böcker, film, media 3
KLAGER Ny faktakanal på nätet: Böcker, film, media 0
afuturefoto Vandring i tidningar Böcker, film, media 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...