Trekkinn

Jag lade for nagon dag sedan en order hos Trekkinn och satte mig sedan for att vanta pa paketet att komma. Efter nagon timme dock sa kom det ett mail fran Trekkinn dar de efterfragar antingen en kod eller en kopia pa ett ID. Detta for att undvika kreditkortsbedrageri sager de. Det skall sagas att jag inte bor i Europa och har inte gjort pa ganska manga ar, men jag har aldrig varit med om detta tidigare. Ar denna begaran nagot helt normalt eller ar det ett tecken pa man skall dra oronen at sig?
 
Många ID-stölder börjar med kopia på fysiskt ID-kort. Det är lätt att förfalska ID-kort men bedragarna vill ha serienumret från orginalet. Jag säger inte att du är utsatt för ett bedrägeriförsök men rekommendationen är att behandla sitt ID-kort som en värdehandling och aldrig lämna ifrån sig det eller kopior av det.
 
Jag lade for nagon dag sedan en order hos Trekkinn och satte mig sedan for att vanta pa paketet att komma. Efter nagon timme dock sa kom det ett mail fran Trekkinn dar de efterfragar antingen en kod eller en kopia pa ett ID. Detta for att undvika kreditkortsbedrageri sager de. Det skall sagas att jag inte bor i Europa och har inte gjort pa ganska manga ar, men jag har aldrig varit med om detta tidigare. Ar denna begaran nagot helt normalt eller ar det ett tecken pa man skall dra oronen at sig?

jag skulle vara försiktig med att skicka en kopia av ett id. bättre att skicka ett mail för att få mer klarhet.

jag själv funderar på att köpa ett tält från trekkinn, men när man läser vad folk skriver om dom verkar det vara lite av ett lotteri. är det någon här som har erfarenhet av dom? har dom blivit bättre på senare tid?
 
Tack for kommentarer.
Precis som Bora sager sa verkat det som det ar lite av ett lotteri nar man bestaller fran Trekkinn. Jag bestaller med ett kreditkort sa att lata bli att betala kan jag alltid gora. Vad jag ar mer intresserad av ar huruvida att efterfraga en kopia pa en ID-handling ar vanligt, alternativt inte ovanligt? Jag har aldrig varit med om det dar jag bor eller i USA, men det behover ju inte betyda nagot.
 
Det är inte normalt att man ber om kopia på ID-kort och helt klart något man ska reagera på. Lämna inte ifrån dig ditt leg och inte heller en bildkopia på det.

Som jag skrev ovan börjar många ID-stölder i Sverige i dag med ett förfalskat fysiskt leg och bedragarna behöver kopia på orginalet eftersom banker och andra har börjat kontrollera serienummer mot utgivaren. Ett förfalskat leg är billigt och ser äkta ut men serienumet är normalt fel på en kopia. Eftersom man inte enkelt kan skilja ett falskt från ett äkta så ringer man utgivaren och kollar om serienumret stämmer. Bedragarna har så klart insett det och kopior på leg är därför värdefulla eftersom man då kan skapa en kopia med korrekt serienummer.
 
jo det är inte helt ovanligt att företag vill ha kopia på id + kreditkort för att förhindra bedrägerier då det ska skickas utomlands och om det gäller lite större summor
 
men är det ok att handla från trekkinn? eller är deras priser för bra för att vara sant? stämmer kritiken eller har dom bättrat sig?
 
Jag skulle tro att Trekkin är som alla andra riktigt billiga återförsäljare på nätet, besparingarna ligger i personalstyrkan och då främst kundservicen.

Funkar allt vid beställning och leverans så är de helt ok, men måste man byta eller reklamera så får man förvänta sig behandlingstider på flera månader, 1-2 veckor mellan svar via mejl, osv. Lite av en chansning alltså.

Jag har beställt en gång och då gick det bra.
 
Jag skulle tro att Trekkin är som alla andra riktigt billiga återförsäljare på nätet, besparingarna ligger i personalstyrkan och då främst kundservicen.

Funkar allt vid beställning och leverans så är de helt ok, men måste man byta eller reklamera så får man förvänta sig behandlingstider på flera månader, 1-2 veckor mellan svar via mejl, osv. Lite av en chansning alltså.

Jag har beställt en gång och då gick det bra.

antagligen. halva segern är vunnen om man får hem varan i tid, jag har ingen lust att beställa ngt som ska ta veckor trots att eventuell lagerstatus visar annat
 
Har köpt några gånger från Trekkinn och fått grejerna efter ett tag. Leveranstiderna var svajiga med förseningar och kundservicen seg. Var på gång att returnera en vara som var felaktig och de skickade en retursedel med fri frakt så helt omöjliga är de inte med kundservicen. Är det ett riktigt bra pris och om man har tid att vänta så prova ett köp.
 
för den vara som jag är intresserad av står det:

"I lager

Beställ nu och beräknad leverans mellan Mån. 04 Jan. och Tis . 05 Jan."

dvs den ska vara framme tidigast i sverige imorgon om jag beställer idag... Snarare handlar det om en vecka enligt min erfarenhet

det är sådant som får mig att tveka när dom inte ens verkar ha koll på lagerstatus och leveranstid
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...