Orostider, undantagstillstånd m.m.

Finns det någon sida med rekommendationer om vad man bör ha hemma?
(Vatten, stearinljus, tändstickor, gas/kök, radio, sovsäck o.s.v)
Den här listan har jag haft liggande hemma, antagligen något jag fått från MSB från början.
Kanske på någon av Reservkraftdagarna eller så...

"Förberedelser - om du inte har någon el blir det besvärligt att ordna mat och vatten och att följa nyheterna
men kanske har du redan en hel del av det här hemma:

•Fotogenlampa och bränsle, till exempel lampolja eller fotogen.
Tänk på att ha god ventilation för att ej orsaka kolmonoxidförgiftning eller skapa irritation i luftvägarna

•Alternativ värmekälla som ej drivs av el, till exempel fotogen, gasol eller diesel.
Tänk på att ha god ventilation för att ej orsaka kolmonoxidförgiftning eller skapa irritation i luftvägarna

•Sovsäck, filt och varma kläder till alla i familjen

•Tändstickor och/eller stormtändare (med refill)

•Stearin- och värmeljus

•Ficklampa (LED!) med extra batterier

•Dunkar att förvara vatten i. Använd endast kärl avsedda för förvaring av livsmedel

•Husapotek med det viktigaste för dig och din familj

•Radio som drivs av batterier, vev (dynamo) och/eller solceller. Eller tillgång till bilradio

•Extra batteripack (powerbank) eller vevladdare (dynamo) till mobiltelefon

•Hygienartiklar som fungerar utan vatten, till exempel tvättlappar

•Campingkök och bränsle, exempelvis T-röd för spritkök.
Tänk på ökad brandrisk i samband med öppen låga så använd ej spritkök under köksfläkten!

•Mat som klarar förvaring i rumstemperatur utan kylskåp och frys.
(Ris, pasta, bulgur, nötter, choklad, torkade matvaror)

•Kontanter, i småvalörer

•Papperslista med adresser och nummer till anhöriga, grannar, kommunen, räddningstjänst, elleverantör och sjukvården. "
 
Skulle vilja lyfta upp något mindre läskigt men ändå intressant. Nämligen avsaknad av kontanta pengar. Om kortbetalningarna slås ut blir det problem redan omgående om man inte har kontanter, något som de flesta inte har eller oftast blygsamt med.
Själv har jag erfarenhet att ha Visa kort som inte funkar i vissa länders Visa automater för det är en annan typ av Visa. Vanligt är också turister i obygden här hemma som ska betala och man tar inte kort å inga kontanter har man med sig. Så där står man. Hungrig och törstig. Allt finns framför ögonen men du kan inte handla.

Händer härom veckan när jag handlade på Citygross. Kortbetalningen slutande fungera. Fanns som tur var en bankomat på utsidan av butiken. Men den kön blev snabbt lång. Jag var som tur bland de som tog ut först. Hur det gick för de som kom senare vet jag inte. Men kaos var det och det bara vara en butik (vad jag vet) och någon timme. Efter ett dygn och hela kortsystemet nere, alla bankomater tomma hade det nog inte varit så roligt.
 
Pengafrågan är verkligen mycket intressant. Den dagen det blir kris kommer inte alla att kunna hämta ut sina pengar från banken, vi har idag mer elektroniska pengar än fysiska.

Efter att ha läst igenom hela tråden så reagerade jag även på tankarna om självförsörjning. Vissa skrev att de kommer klara sig bra bara de åker ut till sin stuga och gräver upp ett potatisland. Tanken är ju fin, men ni måste ha ett väldigt stort potatisland för att tillgodose era behov för ett helt år. Dessutom så bör ni börja odla minst ett år innan krisen inträffar.
Vad gäller jakt och fiske så inbillar jag mig att vi idag har för dålig kunskap om jakt och tillvaratagande av köttet (samt kanske är för kräsna) för att kunna ha en hållbar självförsörjning över längre tid. Du måste ju räkna med att det är fler än just du som kommer springa ut i skogen och dräpa allehanda djur, vilket kraftigt kommer påverka viltbeståndet.
Jag kan givetvis bara tala för mig själv, men jag kan med handen på hjärtat säga att jag anser mig ha allt för dåliga kunskaper om självhushåll för att klara mig någon längre tid på egen hand. Jag har ändå vuxit upp med scouting, tillbringat stora delar av min fritid i skogen och arbetat som soldat i 3 år. Vi litar idag oerhört mycket på att någon annan ska ge oss mat, så även i försvarsmakten där vi alltid blev försörjda med ISO-kärl med mat eller frystorkat. Väldigt få i vårt land är i närheten av all den kunskap våra förfäder som befolkade detta land besatt.
Jag funderade under min militärtjänstgöring ganska mycket på hur jag skulle reagera vid en krigssituation. Historiskt sett så har ju Sveriges taktik varit gerillakrigsföring och då vill jag verka i de miljöerna jag känner bäst, alltså kring mitt hem. Där vet jag hur marken ser ut och vad som kan erbjudas i form av skydd, terräng, rent vatten, vegetation och viltbestånd. Men som sagt var, jag är fortfarande tveksam till om min uthållighet skulle kunna överstiga 6 månader utan hjälp utifrån.
Jag fick för några år sedan förmånen att besöka ett gammalt sädesmagasin som tillhört försvarsmakten men som numera var nedlagt. Magasinet var i storlek som en fullstor idrottshall. Jag blev väldigt fascinerad över dess kapacitet och gjorde en snabb beräkning över hur länge det skulle kunna försörja småstaden som det låg vid. Jag kommer inte ihåg siffrorna idag, men trots att det rörde sig om miljontals liter med säd så skulle det inte räcka i mer än typ 3-4 månader om alla fick 0,5l säd/dag.

Summa summarum så ställer jag mig tveksam till att man bör dra till skogs så fort krisen slår till. Som tidigare nämnts så tror jag vi är starkare tillsammans än var för sig, särskilt om man ser till effekterna av en total anarki och självcentrering jämfört med samarbete. Svensk politik har nu dessutom börjat svänga om till minskad import och ökad självförsörjning vilket på sikt ökar samhällets uthållighet jämfört med individualistisk uthållighet. Däremot så bör självklart alla optimera sina förutsättningar för att i så hög utsträckning som möjligt klara sig själva, gällande allt ifrån hanterverk till matförsörjning.
 
Gillar trådstarten. Och inlägg nr 68 av Davva2, den del som handlar om Sverige.
Även inlägg nr 11 av ”bugoutbag” i den andra civilförsvarstråden.

Ganska mång i tråden är skeptiska. Men tänk såhär:
För att kunna hjälpa andra måste du ta hand om dig själv.
Om du har mat mm kan samhällets resurser gå till gamla/sjuka/barn.
Är man krigsplacerad springer man inte ut i skogen.
Men om du som civil hamnar på ockuperat område kan det vara ett bra råd.
Undvik att ens hamna på fel sida, ha en plan redan nu.
Bor man illa till är det bra att ha en tillflyktsort. Exempelvis landställe eller släktingar på landet. Ett sådant ställe kallar prepparna för BOL. Det är så många preppare planerar, inte att springa ut i skogen i första hand. Civilförsvarets krigsplanering innebar tidigare utrymning av större städer, det stod i telefonkatalogen och var inget konstigt.

Nuförtiden får du fixa förråd och ta initiativ till exempelvis utrymning själv. Jag ser ett stort problem med orättvisan när en del människor har förråd, andra inte. Det blir inte kul för någon om det blir matbrist. Därför tycker jag att helst myndigheterna, annars vi själva ska öka medvetenheten. Tre dygns matförråd som MSB skriver är bara ett sätt att börja prata om det. MSB skriver sedan lite inlindat det alla inser, att det behövs mycket mer.
 
Finns en bra preppergrupp på facebook , sök på fejjan på Preppers Sverige - Krisberedskap - Överlevnad - Förberedelse - Säkerhet

Det är la 16000 medlemmar och inga dårar nästan
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...