1500 spänn för anmälan till vita/gröna bandet!

1500 kr för registrering och diplom låter på absurt.

När jag avslutat En svensk klassiker så betalade jag 300 kr för registrering, diplom och ram. Enbart registrering och diplom hade kostat 200 kr.

Jag hoppas kunna ta mig tid någon gång i framtiden och genomföra gröna bandet, men 1500 kr känner jag inte att jag vill betala.
 
Känns som det är påväg att spåra lite nu. Kan vi inte ta tillbaka diskussionen till hur företag både kan bidra och försämra upplevelser i naturen utan att gå till angrepp på de som testar ett arrangemang.

Även om diplomet för mig är obetydligt så tycker jag fortfarande att alla som genomför själva aktiviteten har gjort något som förtjänar respekt.

/G
 
Ja de är väl synd att döma. Kan tycka det är dumt att vaska champagne för samma summa, men att köpa ett diplom skadar väl bara den egna plånboken, och vissa har ju rätt bastanta sådana :)
 
Självklart ska alla de som har eller kommer att genomföra något utav de "Banden" som finns ha all respekt och en stor klapp på axeln. Att vandra eller skida över 130 mil är en bedrift i sig självt, men också att sy ihop logistiken med ekonomi, tid och depåer m.m. Jag var själv på gång att genomföra Gröna Bandet för några år sen men fick inte till det med tid eller pengar. Att fixa mat och resa är väl det minsta problemet, men att sen ta tjänstledigt för att vara ute på tur en längre tid var för mej en för stor kostnad.
Att sen anmälningsavgiften är lite för hög för ett diplom, en länk och ett lån utav en spotsändare gör ju inte saken bättre, men jag vill absolut inte slå ner på dom som vill betala.
 
Var i Pieskehaure under April och det verkar vara många som följer dom som köper att få visa sitt namn på Vita bandet sidan

Är ju inte ovanligt att man har spons och vill ha många följare för att berätta att man har Hilleberg tält etc.....
så det finns nog flera sidor av myntet....

Innan jag kom passera Lina http://lina-hallebratt.blogspot.se/
och när jag var där kom Fjellkullorna https://www.facebook.com/Fjellkullorna dom sist nämda hade tror jeg fått några grejer betalade
https://instagram.com/p/zA3E6Siu6M/?taken-by=fjellkullorna
https://instagram.com/p/yc46paiu7C/?taken-by=fjellkullorna

Mellan dom var några tyskar som passera som är ute i 2 år och skidade del av vita bandet och dom hade spons....
och FB sida
https://www.facebook.com/outdoorsportstour/photos_stream
https://www.facebook.com/outdoorspo...0.1433195359./793975037365390/?type=3&theater

Har du spons kanske 1500Skr inte är så mycket om du får 200 nya följare som alla är intresserade av att skida...
 
Senast ändrad:
Angående anmälningsavgift Vita & Gröna Bandet

Hej!

Vi förstår och respekterar ifrågasättandet av anmälningsavgiften – självklart ska man veta vad som ingår i en sådan.

När vi instiftade Banden 2009, var vår ambition inget annat än att inspirera fler människor till långturer i fjällen. Vi tänkte att om vi efter något år kunde ha lyckas sporra 5-10 personer per år att försöka sig på den här minst sagt gedigna turen, skulle vi nå vårt mål. Vi hade ingen aning om vad vi stod inför.

Idag, sex år senare, kommer vi ha närmare 40 personer som anmäler sig och startar sin färd längs fjällkedjan, för att förhoppningsvis få sitt Vita eller Gröna band-diplom (eller som några vill – både och). I praktiken betyder det att vi kanske har runt det dubbla i antalet förfrågningar, både via mail och telefon. Vi arbetar en stor mängd timmar – på i princip ideell basis.

Av de 1.000 kr det idag kostar en fjällfarare att anmäla sig, får vi 800 kr (eftersom vi betalar in moms). Vi får dessutom in en mindre summa från några sponsorer, som tycker det vi gör är bra och vill synas i samband med Banden. Dessa pengar ska då hjälpa oss att täcka en del av:
- Det administrativa arbetet. Telefon-/mailkontakter och möten.
- Närvaro vid och/eller organiserande av arrangemang där Banden och/eller fjällfararna kan delta (t.ex. Vildmarksmässan, Fjällfesten…)
- Hemsida och Facebook-uppdateringar.
- Inköp och administration av de nödsändare som fjällfararna kan hyra (om de inte vill köpa en egen av valfri sort) till självkostnadspris av oss. Hyran täcker i bästa fall abonnemanget vi betalar.
- Resor, boende, monterhyra etc. i samband med de fyra dagar vi arrangerar den årliga diplomeringen på Vildmarksmässan. Omkostnader på mässan för de som hjälper oss på den.

För fjällfararna ingår det, mera i detalj, i anmälningsavgiften:
- Så mycket tips, hjälp och support som man behöver i samband med sin tur.
- Förmedling av kontakter till andra fjällfarare och/eller möjliga sponsorer.
- Så mycket support som behövs för att kunna hantera nödsändaren, om man väljer att hyra en sådan. En viktig möjlighet till ökad säkerhet under turen.
- Inträde till Vildmarksmässan, mat i samband med diplomeringen, en ”goodiebag” med ett antal fina saker från sponsorer samt möjlighet att hålla föredrag för den som vill.
- Länkning och möjlighet att synas på både hemsida och FB-sida.

Dessutom har vi i år påbörjat dialoger och samarbeten med bl.a. Håll Sverige Rent, STF och Naturvårdsverket, för att arbeta mer aktivt för frågor som t.ex. nedskräpningen i fjällen och utvecklingen av fjällederna. Vi för också samtal med kommuner, länsstyrelser m.fl. för att stärka dessa frågor ännu mer. Vi har ständiga kontakter med vårt föredöme Pacific Crest Trail Association, som vi förra året också besökte för att lära oss mer – på egen bekostnad givetvis. Vi planerar möten hos Fjälldelegationen och samebyar längs fjällkedjan, för att på bästa sätt vara förberedda på att Banden ev. kan komma att växa betydligt mer än idag.

Allt det här arbetet kan vi givetvis aldrig någonsin få betalt för eller på något sätt räkna hem i plånboken. Däremot känns det som att det är vårt ansvar, eftersom vi nu startat upp det här. På det sättet hoppas vi kunna bidra till det faktum att vi också nyttjar allmänna färdvägar, inklusive vår unika och viktiga allemansrätt som vi står bakom till hundra procent. Allt det här känns bra i magen – men vi kan aldrig tjäna några pengar på det.

Så, vi tycker att man ändå får en del för sin anmälningsavgift. Vi väljer t o m att höja den från nästa år, eftersom vi i nuläget känner att vi betalar lite för mycket av kakan själva. I den bästa av världar hade vi bjudit på hela kalaset, men så ser verkligheten inte ut. Det vi idag inte får in via anmälningsavgifter och sponsorer betalar vi med egna pengar, via vårt företag. Självklart en ren förlustaffär rent ekonomiskt.

Varför gör vi det då? Jo faktiskt, av den enkla anledningen att vi tycker det är så fantastiskt att få vara i kontakt med och hjälpa alla dessa människor som vill göra det här. Få en upplevelse för livet. Självklart kan man göra det på egen hand. Självklart kan man skapa sin egen fjällexpedition eller tur. Men en del människor, och långt fler än vad vi själva trodde och egentligen själva förstår, får verklig draghjälp och blir så inspirerade av att kunna få just det där diplomet. Det är en stor lyx att kunna få vara en del av det. Därför väljer vi att jobba vidare. Och vi hoppas att många av er, om ni inte vill betala eller göra det här själva, åtminstone låter de som väljer Vita eller Gröna Bandet som sitt livs äventyr och upplevelse, få njuta av den och av sitt diplom. För det är de verkligen värda.

Med vänliga hälsningar, Annica & Torkel Ideström, grundare och koordinatorer av Fjällfararnas Vita & Gröna Band
 
Tackar för svar " Annica & Torkel Ideström, grundare och koordinatorer av Fjällfararnas Vita & Gröna Band"

Kanske inte skulle skada om ni är lite tydligare på er hemsida vad som ingår så att sådana här diskussioner inte återuppstår alt. länka till utsidan om ämnet vill diskuteras....
 
Bör väl påpeka att anmälningsavgiften för 2015 är 1000kr, och inte 1500kr som en del verkar tro/hävda!

Personligen tycker jag att det är kul, intressant och lärorikt att läsa om andra som har vandrat eller åkt skidor/hundspann eftersom det ligger i mina intresseområden :)!
Att göra det i bandets regi och där exponera sig lite OM man vill...det är helt frivillig om du vill lägga ut din sida eller inte.. Jag tar gärna del av andra som gått en ny sträcka som jag ska gå...vare sig det är en 7 dagars genom Padjelanta eller en 65 dagars genom fjällkedjan.

Jag tycker att de flesta här inne gärna delar med sig och berättar om sina vandringar....vill visa sina rutter och prata utrustning, länka till hemsidor så...vad är skillnaden :)?

Är det pengarna så kan man ju verkligen diskutera olika sakers pris mot vad man får för det...allt från en båttur istället för att ro, stugpriser a 450kr/natten på en madrass mm, vi gör alla våra val :)!

*** Det har kommit en del nya inlägg under tiden som jag skrev mitt...så därför är en del av infon inaktuell, men det får stå kvar som det skrevs :) ***
 
Gröna bandare

Gick "Fjällfararnas Grön Band" med min fru i fjol. Fick mycket support och tips från de som gjort det före. Man kan helt klart gå i fjällen utan att betala. För oss var anmälningsavgiften inte någon stor del av hela resans kostnad. Och det kändes som om man hörde ihop med de andra som gjorde och har gjort samma sak. Ingen tvingas ju betala så jag tycker det inte är värt besväret att käbbla så värst mycket om detta. Vi tyckte det var värt pengarna. ( Och några Tyska puckon såg vi inte till, dock några svenska som ville ha hjälp då de vaken hade förstått att ta med sig utrustning eller kartor)

Frits
 
Grönabandet - sponsorer

Jeg har en kommentar til debatten om betaling for tilmelding til vita/gröna bandet ( jeg skriver på dansk med tror nok den kan forstås).

Jeg har tilmeldt mig Gröna bandet i år og skal löbe turen gennem Sverige. Betalingen ser jeg som et symbolsk belöb for at organisationen publicere lidt om ture på gang, hjälpa mm og andet som kan skabe interesse og være med til at inspirere andre til at tage på eventyr i den svenske fjeldverden. Jeg har haft stor interesse i at kunne fölge andre ture på gang og läse blogg mm.

Men jeg må også sige, at jeg ikke forstår at Hilleberg, Svenskaturistforeningen mm står som sponsorer på Gröna bandet. Hvad er det som til eksempel Svenska Turistforeningen sponsorerer??? Der er ingen rabat at hente her for tilmeldte til Vita/ Gröna bandet. Ingen rabat ved köb af tält og ingen rabat på boende.

Jeg har til eksempel sendt ind ansökning om at tildeling af en begränset antal overnatninger hos STF. STF har hvert säson en pulje af overnatninger som kan tildeles til projekter.
Jeg citerer:
STF Upptäckarstöd
Planerar du att genomföra ditt livs äventyr i Sverige?

Med STFs Upptäckarstöd vill vi hjälpa dig att nå en dröm
Trots att STF är en ideell förening, med förhållandevis små resurser, får vi dagligen förfrågningar från privatpersoner. Människor som önskar att vi ska bidra med gratis övernattningar på våra anläggningar. Vi älskar och verkar för att människor kan utöva sin passion och upptäcka vårt fantastiska land, oavsett ekonomiska förutsättningar. STF fördelar därför årligen hundratal kostnadsfira övernattningar till människor som önskar uppfylla sina drömmar. Upptäckarstödet är för privatpersoner som är STF medlemmar och har ett unikt äventyr med finansieringsbehov.

Du har goda chanser att få ditt boende betalt om ditt projekt är
- En utmaning utöver de vanliga och med en unik historia.
- Att ditt projekt kan leda till brett intresse och kan skapa nationell publicitet.
- Att det är i linje med STFs stadgar, verksamhetsinriktning och föreningsmål.
- Att du svarar ja på alla frågor i ansökningsformuläret.

Jeg har sendt ind ansökning og fik netop dette svar i går:

Hej Mette,
Vill börja med att tacka för din ansökan om Upptäckarstödet. I år fick vi ett fåtal ansökningar, men inga vi ansett hålla den unikitet vi satt upp för att anslå gratis boende.
Inget stöd kommer därför delas ut för hösten/vintern 2015.
Vi önskar dig en riktigt trevlig tur i Svenska fjällen.
Hälsningar
Svenska turistföreningens Upptäckarstöd.

Ud fra dette mener jeg at man kan diskutere om STF er en interessant sponsor for Vita/Gröna bandet.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.