Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn

Hej
Jag undrar om någon har ett bra trick för att lösa detta.
Vi har ett hyfsat rymligt tvåmanstält (Marmot Nusku). Golvytan är tillräcklig för att två vuxna och ett litet barn skall kunna sova där, men inte tillräcklig för tre vanliga liggunderlag i bredd. Lägger vi in två liggunderlag hamnar barnet i glipan. Försöker vi lägga tre tjocka omlott blir det förstås väldigt knöligt.

Smarta idéer?
Vi skulle kunna ta tre billiga cellplastunderlag och skära till så det passar golvet, men när man väl vant sig vid komforten med uppblåsbara tar det emot... Eller lägga de "vuxna" liggunderlagen så långt ut mot väggarna det går och skära till något som passar emellan. (Och antingen tänka att barn ska härdas eller minnas att marken kändes mjukare förr för oss också...)
 
Exped säljer remmar för att fästa ihop två liggunderlag för att bli av med glipan, jag är lite lagom skeptisk men ni kanske kan prova med vanliga packremmar för att se hur det fungerar?

/G
 
  1. Vad är måtten på era madrasser?
  2. Kan ni tänka er att skaffa nya för att lösa problemet?

Hm, jag har inte måtten i huvudet, men om modellerna är de jag tror så är en madrass 53, den andra 51 och innertältets bredd 143 centimeter.
För att krångla till det så har vi en 7cm synmat och ett tunnare thermarest.

Visst. Ett alternativ är ju att skaffa två nya bredare. (Expeds breda är 65 cm två sådana borde kunna funka) men jag är ute efter alternativ till just detta. Eller åtminstone inskränka nyköpen till en vuxenmadrass till.
 
Jag har gjort egna ihopkopplingsremmar av gummiband, funkar fint iaf när man är två vuxna på varsitt liggunderlag. Antar att det inte är lika bra om det ligger nån i skarven i mitten.
 
(...) Eller åtminstone inskränka nyköpen till en vuxenmadrass till.
Exped har också storleken LXW (77 cm breda) så får ni i alla fall 130 cm totalbredd (och får tåla, att de kanske är olika långa).

Lyxvarianten: LW + LXW => 197x142 cm. Ert tält är 142 cm brett på ritningen :)
 
Hur långt är barnet? Kan det fortfarande sova "på tvären" i ert huvudände, så finns det ju "core"-madrasser på 120-150 cm, 40-50 cm breda, som borde gå att klämma in, möjligen med lite knöl i fotänden alt. överlapp på den tvärställda som "huvudkudde". Tältet skall vara 224 cm långt.
Så gjorde vi för ett antal evigheter sen (och med mycket enklare madrasser...) och det minns barnen som jättemysigt.
 
Lägg barnet i mitten på cellgummi, och er på sidorna. Då ligger säkert barnet kvar i gropen också.
 
Stort tack för alla förslag. En del hade jag inte tänkt på själv :)
Hon är två nu, drygt 90 cm lång och hade tältpremiär förra helgen, men då bara med mig.
Hade hon haft en kortare pappa kunde hon sovit på tvären förstås...
Snart blir det förstås nödvändigt med ett större tält, så vad vi än hittar på blir det ju en temporärlösning. Därför vill jag inte köpa mer nytt än nödvändigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...