Björnspray?

Provocerat eller inte?

Ja som jag också nämner så kan man ju kalla den situation som uppstår om man promenerar rakt på en hona med unge som provocerat.
Men jag menar nog att de flesta avser tex om en jakthund ger sig på en björn, eller om en jägare smyger sig på osv...

Det finns väl inga kända fall där en människa blivit attackerad av smygande björn som haft syfte att ge sig på en människa tex på ett elljusspår eller liknande....

Sen kan man väl alltid diskutera vad som är provocerat eller icke provocerat.... En del menar ju att bara det faktum att man ger sig av hemifrån och går ut i skogen så har man provocerat.....inkräktat på någons revir osv..

Det finns ingen vettig människa som kan påstå att våra större rovdjur är ofarliga för människan. De är alltid farliga därför att de är just rovdjur och har förmågan att skada en människa OM de vill. T.o.m. våra vanliga "hemmahundar" kan få frispel och naffsa eller hugga efter en människa.
 
Tycker kanske att statistikjämförelsen som det länkats till haltar lite. Man jämför bl.a. med rådjursolyckor som sällan har dödlig utgång (för människan). Vid vådaskott eller ett faktiskt björnangrepp är sannolikheten att dö stor.

Sedan måste man ju väga in sitt eget beteende i riskbilden lite. Jag hade sommaren 2012 ett inventeringsjobb i fält som innebar att jag ofta gick igenom täta tallplanteringar och besvärlig terräng med väldigt begränsad sikt. Jag besökte ofta platser och områden där det nog inte är människor särskilt ofta. Dessutom bodde jag i tält och befann mig i björntäta områden i princip dygnet runt, maj - oktober. Detta skedde i nordligaste Dalarna och Lappland. Risken för att attackeras av björn bedömde jag fortarande som väldigt liten men man måste ju inse att jag löpte en betydligt högre risk än de allra flesta eftersom jag exponerade mig betydligt mer än de allra flesta.

Hur många björnar som finns i Sverige är ju en intressant fråga. Hur tar man fram den officiella statistiken? Björnpopulationen bör vara svårare än andra rovdjur att uppskatta eftersom de oftast ligger och sover när det är bra spårsnö. Under mitt inventeringsjobb såg jag björnspår mest jämt (mycket björnskit men också urgrävda myrstackar, sönderrivna lågor, uppgrävda getingbon, etc) så 3000, som nämnts tidigare, tycker jag låter orimligt lågt.

Kan inte påstå att jag var rädd under mitt arbete (när älgjakten satte igång kände jag dock viss rädsla men av annan anledning) men visst hade jag väl risken lite i bakhuvudet. Såg exempelvis till att alltid ha maten i bilen och inte i tältet.

Och jo, jag stötte på björn vid två tillfällen. Totalt tre stycken.
 
Du berättade inte vad som skedde när du mötte björnar?

Du hade förmodligen större skäl att vara rädd för älg. Även om inte svenska älgar är lika aggressiva som kanske älgar i Nordamerika, (där man varnar vandrare för aggressiva älgar), så utgör de en större fara än björn även ute i skogen.
 
Tycker kanske att statistikjämförelsen som det länkats till haltar lite. Man jämför bl.a. med rådjursolyckor som sällan har dödlig utgång (för människan). Vid vådaskott eller ett faktiskt björnangrepp är sannolikheten att dö stor.

..............


"En långtradare bromsar in snabbt för att inte krocka med en ren i Överkalix. Bakom honom färdas fyra unga män från Litauen i en skåpbil. De hinner inte bromsa utan kör rakt in i långtradaren. Tre av männen dör.

I statistiken bokförs olyckan, som skedde i somras, som en upphinnandeolycka.

I oktober förra året omkom en man när han frontalkrockade med en lastbil. Detta efter att han antingen krockat med eller väjt för ett vildsvin.

Det blev en mötandeolycka i statistiken."

"Mellan 2003 och 2010 säger den officiella statistiken att 44 personer dog i olyckor med älg. När Per-Olof Bylund lusläste tusentals polisrapporter visade det sig vara 57, vilket är nästan 25 procent fler.

Detsamma gäller älgolyckor som leder till personskador: 955 enligt statistiken, 1249 enligt Per-Olof Bylund."

http://www.svd.se/naringsliv/motor/statistiken-ljuger-om-viltolyckor_7481648.svd

Förmodligen är mörkertalet mycket större, om förare och eller passagerare dör eller skadas så att de inte minns viltet som orsakat en olycka, så kan det inte ens teoretiskt sett räknas med.
 
Du berättade inte vad som skedde när du mötte björnar?
Lite utanför ämnet men okej då: Allra första arbetsdagen på kvällen, några hundra meter från riksväg 70, strax söder om Särna. Jag står stilla och knappar i datorn. Tittar upp och får se två björnar som kommer rakt mot mig. De har huvudena nedsänkta och det ser ut som att de betar någonting. Hade världens fotochans som jag inte tog, tänkte att jag fotar nästa gång(!). Stod tyst och iaktog dem ett par sekunder innan de upptäckte mig, tvärvände och var borta på mindre än en sekund. Stegade att de var ungefär 40m ifrån mig som närmast. Pratade lite senare med en björnkännare som sa att det måste ha varit en hona med fjolårsunge (de såg lika stora ut).

Ungefär en vecka senare hade jag slått läger i ett grustag, nedanför Fulufjället. Hade just lagat mat, slamrat och fört oväsen och hade bilradion på. Hade just satt mig i bilen för att äta (kylslaget ute). Plötsligt får jag se en siluett av en väldigt stor björn (mycket större än de vid det förra mötet) i skymningen (det var nästan mörkt) som kliver upp på en liten halvt igenvuxen skogsbilväg som gick rakt fram från där jag hade parkerat bilen. Han stannar till mitt på vägen och vänder på huvudet åt mitt håll. För att visa lite vem som var boss tutade jag till på biltutan och den stackaren for iväg. Tänkte att han kanske hade lockats av oset från min matlagning. Jo, jag sov betydligt sämre än normalt den natten. Stegade nästa dag till ca 70m
Du hade förmodligen större skäl att vara rädd för älg. Även om inte svenska älgar är lika aggressiva som kanske älgar i Nordamerika, (där man varnar vandrare för aggressiva älgar), så utgör de en större fara än björn även ute i skogen.
Jovisst, vilket djur som kan vara farligast vill jag låta vara osagt men det var lite obehagligt den gången en nyfiken fjolårskalv (tror jag i.a.f.) följde efter mig fast på lite avstånd (kanske 100m). Eller när det var ett större gäng älgar som stod och låg på stigen och inte ville flytta på sig förrän jag sa till dem att de borde göra så.
 
"En långtradare bromsar in snabbt för att inte krocka med en ren i Överkalix. Bakom honom färdas fyra unga män från Litauen i en skåpbil. De hinner inte bromsa utan kör rakt in i långtradaren. Tre av männen dör.

I statistiken bokförs olyckan, som skedde i somras, som en upphinnandeolycka.

I oktober förra året omkom en man när han frontalkrockade med en lastbil. Detta efter att han antingen krockat med eller väjt för ett vildsvin.

Det blev en mötandeolycka i statistiken."

"Mellan 2003 och 2010 säger den officiella statistiken att 44 personer dog i olyckor med älg. När Per-Olof Bylund lusläste tusentals polisrapporter visade det sig vara 57, vilket är nästan 25 procent fler.

Detsamma gäller älgolyckor som leder till personskador: 955 enligt statistiken, 1249 enligt Per-Olof Bylund."

http://www.svd.se/naringsliv/motor/statistiken-ljuger-om-viltolyckor_7481648.svd

Förmodligen är mörkertalet mycket större, om förare och eller passagerare dör eller skadas så att de inte minns viltet som orsakat en olycka, så kan det inte ens teoretiskt sett räknas med.
Nja, men för det första så händer det ju fortfarande så otroligt många fler olyckor med rådjur där inte personer skadas. För det andra så skulle jag vilja hävda att det så gott som alltid är andra mänskliga faktorer som gör att rådjursolyckor blir svåra. Om folk hade varit bättre på att hålla avståndet eller sänkt hastigheten när det blir mörkt, dålig sikt, dåligt väglag, m.m. så hade de flesta av de här olyckorna kunnat undvikas eller i alla fall inte blivit så allvarliga. Tycker att det är rätt att sådana olyckor inte redovisas som viltolyckor.

Nu är vi långt utanför ämnet. Ska vi fortsätta att diskutera detta så tycker jag att vi startar en ny tråd för det.
 
Du berättade inte vad som skedde när du mötte björnar?

Du hade förmodligen större skäl att vara rädd för älg. Även om inte svenska älgar är lika aggressiva som kanske älgar i Nordamerika, (där man varnar vandrare för aggressiva älgar), så utgör de en större fara än björn även ute i skogen.


Man har tydligen även en hel del råd för vandrare i vargmarker over there. Björnspray, är visst ett tips.

Alaska Department of Fish and Game:
http://www.adfg.alaska.gov/index.cfm?adfg=livewith.wolves
 
Oj vad min tråd har öst iväg fort! :) Tack för all information och uppmuntrande kommentarer.

Ja, det kan vara så att min björnrädsla är en aning överdriven, men den obehagliga tanken finns ju alltid där.

Ska se till att föra mycket väsen omkring mig när jag vandrar på ställen där sikten är skymd! Som tur är så gillar jag att sjunga, även om min sångröst är förjävlig. Den kan komma till hands mot björnarna! :)
 
Risken för att attackeras av björn bedömde jag fortarande som väldigt liten men man måste ju inse att jag löpte en betydligt högre risk än de allra flesta eftersom jag exponerade mig betydligt mer än de allra flesta.

Visst är det så, men det är inte alltid rationellt att se enbart till hur den relativa risken påverkas.

Jämför man t.ex. med sannolikheten för att du hade dött i en trafikolycka på väg dit så är den sannolikheten större.

Det skulle inte förvåna mig om det t.o.m. är större sannolikhet att du dödas av ett blixtnedslag... Vad jag kan se dödas 0,5 personer om året av blixtnedslag, det blir 50 pers på 100 år. På samma tid har två personer dödats av björn. Det är alltså 25 gånger större sannolikhet att du dödas av blixtnedslag än att du dödas av björn.

Visst, alla björnattacker har inte dödlig utgång, men det har inte alla blixtnedslag heller.

Med tanke på miljön du vistades i hade du dessutom antagligen större sannolikhet att drabbas av TBE, men det kanske du var vaccinerad mot? Björn kan man ju tyvärr inte vaccinera sig mot:)
 
Det skulle inte förvåna mig om det t.o.m. är större sannolikhet att du dödas av ett blixtnedslag... Vad jag kan se dödas 0,5 personer om året av blixtnedslag, det blir 50 pers på 100 år. På samma tid har två personer dödats av björn. Det är alltså 25 gånger större sannolikhet att du dödas av blixtnedslag än att du dödas av björn.

Kan inte låta bli, snubben med världens sämsta flyt..? :)

http://www.newsobserver.com/2010/06/22/545800/man-hit-by-lightning-mauled-by.html
 
Om inte jag mins fel så är det den Canadensiska Cariboun som dödar flest i Canada.
Den är mycket större än den Svenska renen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.