Litet kokkärl i survival-kit?

Det finns "plast" och det finns "plast"...

Absolut!

Just bigpacklådor som deformerar sig i vågor efter några minuter i mikron har jag särskilt lågt förtroende för. PET-flaskor är jag också skeptiskt till. (Om det är någon som inte kopplar så misstänker jag alltså att de släpper ifrån sig farliga ämnen vid uppvärmning eller under långvarig uppluckring i vätska.)

Skulle hellre smälta snö i en Nalgene-flaska även om det inte heller skulle kännas helt bra.
 
Att de ska släppa ifrån sig farliga ämnen kan bara vara en risk om de innehåller farliga ämnen. Men just de där plasterna är väl såna att de INTE innehåller några mjukgörare och såna grejer som kan lakas ut?

Det är nog betydligt större risk att t.ex. gamla glas- eller plåtgrejer innehåller höga halter av bly.
 
Just PET är inte cancerogent. Vad gäller PP vet jag som sagt inte, då måste jag läsa ytterligare en wikipedia-artikel. Lite cancer har väl ingen dött av?
 
En helt vanlig pet-flaska som är fylld med snö/vatten kan du placera rakt på en eld utan att du riskerar att flaskan smälter. Detta eftersom vattnet kyler flaskan till en maximal temperatur av 100 grader, och pet klarar 220 grader. Jag vet att det finns ihopvikbara pp-muggar/behållare ifrån exempelvis tupperware, eftersom en pet-flaska fungerar rakt på en eld kanske man kan tänka sig en ihopvikt tupperware-behållare i bröstfickan? Kolla upp fakta och prova gärna, meddela sedan här så att vi vet.

Förra modellen 1,5l gick jättebra, men dagens tunnare PET är inte lika bra. 0,5liters kan du glömma att koka vatten i.
 
Eftersom vi pratar om nödsituation är det väl inte så relevant med eventuella mjukgörare och annat jox i plasten. Det blir ju en helt annan fråga om du planerar att använda den här tekniken på varje tur eller i vardagen.
 
Pratar vi nödsituation duger vad som helst, exempelvis folie...eller ett mjölkpaket.

Jag har själv under några överlevnadsdygn för 25 år sedan tillagat mat ett regnskydd till en skorsten på en norrlandsvagn...
 
Jag anser att behovet av kokkärlet har grumlats till under trådens gång.

Om man tittar på TS fråga är det ju uppenbart: Ett kokkärl man kan ha i bröstfickan.

jag tycker mig se två behov:

Nödsituation - Behöver smälta snö för dricksvatten och överlevnad.
Fikasituation- Behöver smälta/koka liten mängd snö för kaffe.

För fika finns det ju en massa lösningar men ingen av dem skulle jag vilja blanda ihop med nödutrustningen. Jag gillar t.ex. att ha en kopp med mig som jag kan koka vatten i, för t.ex. fika. MEn den är för stor för att jag ska kunna lita på att den ALLTID är med.

Alltid med, klarar att smälta mycket snö, då är snusnäsduken bäst.

Alla överlevnadsmetoder med ölburkar osv förlitar sig ju på vad som slumpmässigt skulle kunna finnas till hands. Inte vad TS frågar om.

För övrigt anser jag att risken med att smälta snö i PET överväger fördelarna. Visst, teoretiskt kyler vattnet plasten inifrån, men hur många gånger har man inte varit med om att snön lyckats suga åt sig det mesta fria vattnet och kokat torrt? Större risk att sånt händer när det inte FÅR hända, och dessutom kanske läcker ut vatten och släcker elden. Sen att man kanske skulle försöka om man kände sig tvungen men ändå.

Koka vatten är en annan sak, men flaskan krymper till kanske hälften av volymen, och blir ganska sladdrig på slutet.

EDIT: Och för att svara TS. Jag tror det blir svårt att hitta ett bra kokkärl för fika som går ned i bröstfickan. Däremot finns det ju en uppsjö av lösningar med kopp utanpå vattenflaska t.ex. Nalgene flaskor osv. Om man ändå ska ha en vattenflaska med är ju det en lösning.
 
Bra tryck i tråden! Tack för alla svar!

Att koka nåt i en PET flaska är jag inte så sugen på, jag tycker att det har funkar ganska dåligt de gånger jag provat. Crusader mess tin var ju väldigt häftig, men frågan är om den inte är lite för tjock. Idén att ha en plåtask som förvaring för alla smågrejer är egentligen ganska bra så jag ska se om jag kan få tag i en sån där BCB ask eller kanske civilförsvarets ask (som var väldigt billig). Sen får jag testa lite om den ligger bra i fickan utan att störa eller se konstigt ut.

Jag har försökt att tidigare undvika metallgrejer i kit:et då jag flyger ganska ofta, tex var inte tullen i Korea speciellt imponerade av min Jukka-sticka. Men en plåtlåda kanske de inte bryr sig om?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...