att applicera grönlandsvax

Hej, eftersom en katt har behagat pissa på min fjällrävenjacka måste jag tvätta den - och därmed också vaxa om den.
Tyvärr har jag tappat bort min lilla grönlandsvaxbit.

Fråga: Fungerar T&P-vax lika bra som fjällrävens egna vax?

Är det någon skillnad i effekt? Är det bättre - sämre eller likvärdigt?
Det är ju lockande att kunna betala halva priset..
 
Skillnaden lär vara försumbar.

Annars kan du göra eget.
Har genom ett test med olika blandningar kommit fram till att det är 15% bivax, resten paraffin. Med 20% blir det svårare att applicera, men det sitter bättre. 10% ger omvända egenskaper. Vaxet impregnerar inte, men tål att textilen viks. Paraffinet impregnerar, men tål inte veckning.
Det är väl en smaksak hur man vill ha det. Jag tycker att 10% har för kort "livslängd".

Köp på pellets, blanda i stålbunke, värm bunken i vattenbad, gjut i lämpliga formar. Kostar inte många kronor per "kloss", men hör du till kategorin som använder en kloss per fem år är det kanske enklare att köpa färdigt =)
 
Tack för svaret. Intressant det där med att göra eget.
Skulle vara kul att pröva nån gång.

Men jag är ingen storkonsument direkt, det brukar inte bli mer än en två gånger om året
 
Jag stryker/gnuggar först på grönlandsvaxet rikligt på plagget sedan så använder jag strykjärnet för att värma in vaxet i tyget. Därefter gör jag om proceduren en gång till. Resultatet blir jätteflammigt! Så därför stoppar jag in plagget i torktummlaren tillsammans med en fuktig handuk och flammigheten försvinner!
 
Nu har jag prövat TP-Vaxet från itab - och föga förvånande var det typ ingen som helst skillnad mot Grönlandsvaxet - vad jag märkt (gällande hur det går in i tyget eller hur lättarbetat det är) Så det kan man gärna köpa för halva priset.. Enda skillnaden är att det stinker något mindre av "honung" när man värmer in det. Tror dock att det ska vara samma propotioner bivax.
 
Men se upp!

Det låter smart det där med torktumlaren för G-1000 :D Ska definitivt testas på mina byxor :D

MEN vill bara VARNA alla ni som tänker åhh va smart det ska jag göra och har en fjällräven jacka med stretch material i sig. Den kommer med högsta sannolikhet inte tåla torktumlaren.

Jag själv lyckades tabba mig och köra strykjärnet på ena fickan på min Keb jacka, vilket resulterade i att tyget smälte och sprack när det blev belastat. Så jag antar att torktumlare skulle göra samma sak.
 
Skillnaden lär vara försumbar.

Annars kan du göra eget.
Har genom ett test med olika blandningar kommit fram till att det är 15% bivax, resten paraffin. Med 20% blir det svårare att applicera, men det sitter bättre. 10% ger omvända egenskaper. Vaxet impregnerar inte, men tål att textilen viks. Paraffinet impregnerar, men tål inte veckning.
Det är väl en smaksak hur man vill ha det. Jag tycker att 10% har för kort "livslängd".

Köp på pellets, blanda i stålbunke, värm bunken i vattenbad, gjut i lämpliga formar. Kostar inte många kronor per "kloss", men hör du till kategorin som använder en kloss per fem år är det kanske enklare att köpa färdigt =)

Intressant!

Kan du tipsa om inköpsställen?

Blir det exakt samma resultat? går din blandning lika lätt att tvätta ur? Det blir inga permanenta missfärgningar eller så?
 
MEN vill bara VARNA alla ni som tänker åhh va smart det ska jag göra och har en fjällräven jacka med stretch material i sig. Den kommer med högsta sannolikhet inte tåla torktumlaren.

Jag själv lyckades tabba mig och köra strykjärnet på ena fickan på min Keb jacka, vilket resulterade i att tyget smälte och sprack när det blev belastat. Så jag antar att torktumlare skulle göra samma sak.

Tack för tipset, tänkte vaxa mina nya Keb-byxor i helgen, kunde ju slutat illa.
Konstigt att dom inte varnar för det om stretch-materialet är så pass känsligt eftersom dom rekommenderar att vaxa dom?
 
Det låter smart det där med torktumlaren för G-1000 :D Ska definitivt testas på mina byxor :D

MEN vill bara VARNA alla ni som tänker åhh va smart det ska jag göra och har en fjällräven jacka med stretch material i sig. Den kommer med högsta sannolikhet inte tåla torktumlaren.

Jag själv lyckades tabba mig och köra strykjärnet på ena fickan på min Keb jacka, vilket resulterade i att tyget smälte och sprack när det blev belastat. Så jag antar att torktumlare skulle göra samma sak.

Nog tål en jacka med enstaka stretch-detaljer 5-6 minuter i en torktumlare?
Har svårt att tro något annat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flanell Grönlands Vax -fjällräven, byxor Gör det själv 65

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.