Sovsäck till femåring

Ni två som rekommenderat den här säcken - vikten är inget som ni "stört er" på? Hur stor är den packad?

Jo, vikten störde mig lite men jag hittade ingen bättre säck efter sonderat marknaden ett halv år, alpkit.com sålde tidigare lätt barnsäck i dun men det är slut med det nu. Säcken känns gedigen och har samma funktioner som en vuxensäck med kragar osv.

Den packpåsen som följde med gör säcken stor då kompressionsremmar saknas. Men det går ju att använda en annan packpåse, så är problemet löst. Addnature har ju fri retur, så det går ju att beställa och returnera om den inte känns ok.
 
Ni två som rekommenderat den här säcken - vikten är inget som ni "stört er" på? Hur stor är den packad?

Nej, 1kg är inte så farligt för en såpass varm säck, men jämfört med min ultralätta dunsäck så är de där syntetsäckarna monsterstora. Det går att komprimera dem till ungefär samma storlek som min gamla haglöfs travel-lite syntetsäck. Och den vägde också en bit över 1kg. Vill man ha något riktigt skönt,varmt och smidigt så är det ju dun som gäller. MH Goat barnsäckarna är riktigt varma och hög kvalitet iallafall. Bäst är ju som vanligt om man kan känna på dem i någon butik, men vi köpte 'osett' över nätet och det blev bra. Räknar med att de kan ha säckarna till tonåren då vi inte är speciellt långa i familjen :)
Inga problem med vår och höst med den säcken iallafall, bra komfort-temp.
 
Hej. Jag rekommenderar att du testar att sova med barnet i en sovsäck nu i mars/april för att efterlikna de låga temperaturerna i fjällen sommartid (som det kan bli i fjällen). Men, glöm inte att vara utomhus en hel dag, promenera och lek och ät. Kroppen anpassar sig lite till temperaturen, dessutom sover man varmare när man har varit aktiv utomhus en hel dag.
En av mina som är frusen av sig klarar någon minusgrad i en dunsäck med damkomfort +5. Med "pyjamas" - ullunderställ. Då menar jag en god natts sömn.
Liggunderlag: Intersport hade ett uppblåsbart på 400 g för 300 kr, Stadium har ett liknande, lägg detta på ett skumunderlag från jysk, 120 g för 79 kr, så blir det bara bättre på tempurmadrass ;-)

På sackundpack.de finns det en "barndunsovsäck" från Western Mountaineering för 180 euro plus 10 euro frakt. Den är rektangulär och är för personer upp till 155 cm. Väger 560 g och ska vara god för -2 grader.
Jag beställde en sån därifrån, inga problem.
 
Nej, 1kg är inte så farligt för en såpass varm säck, men jämfört med min ultralätta dunsäck så är de där syntetsäckarna monsterstora. Det går att komprimera dem till ungefär samma storlek som min gamla haglöfs travel-lite syntetsäck. Och den vägde också en bit över 1kg. Vill man ha något riktigt skönt,varmt och smidigt så är det ju dun som gäller. MH Goat barnsäckarna är riktigt varma och hög kvalitet iallafall. Bäst är ju som vanligt om man kan känna på dem i någon butik, men vi köpte 'osett' över nätet och det blev bra. Räknar med att de kan ha säckarna till tonåren då vi inte är speciellt långa i familjen :)
Inga problem med vår och höst med den säcken iallafall, bra komfort-temp.

Angående storleken på säcken så ryms jag i den som är 161 cm lång och inte helt pinnsmal så jag räknar med att dottern kan ha den länge.
 
En tusenlapp för ett liggunderlag för en barn verkar bortkastade pengar, de sover gott på vilken sten som helst. Ta ett vanligt cellplast för hundringen. Klipp ner i storlek om det är för långt. 900kr sparade!
Mina barn verkar vara ganska oberörda av kyla när vi sover i tält, så där har jag inga tips om varma sovsäckar. Vi har nån haglöfs jr lite, men vi har inte haft under nollan när vi tältat med barnen. Men som sagt, lägg inte ut i onödan på uppblåsbara liggunderlag åt mindre barn.
 
Berätta gärna vad det slutar med för inköp till slut när du grunnat färdigt.
Friluftslivet får vänta några veckor till här hos oss, vi har fått influensa och dottern haft febertoppar med 40,6C så tältnätter känns just nu långt borta.
 
Berätta gärna vad det slutar med för inköp till slut när du grunnat färdigt.
Friluftslivet får vänta några veckor till här hos oss, vi har fått influensa och dottern haft febertoppar med 40,6C så tältnätter känns just nu långt borta.

Stackare!

Min syster åker till USA om några dagar. Hon har fått i uppgift att kolla vad som finns där. Och bla försöka se vad säcken som rekommenderas ovan kostar där...

Liggunderlag är svårt. Har provat ha grabben på ett uppblåsbart men han snurrade så pass att det gled omkring en del i tältet. Löste det nästa gång genom att sätta ihop det med mitt mha sådana där vantfasthållare med två klämmor på. Funderade ett tag på att få till ett stort liggunderlag för oss båda men jag behöver definitivt ha lite höjd på mitt eftersom jag sover på sidan och lägger märke till minsta lilla sten ;) Och då känns det lite elakt att inte se till att han har det lika bra. Sist tyckte han det enkla cellplastunderlaget var "knöligt" - antar att han kände marken genom det...

Har förresten kollat lite på Deuters säckar. Vi har en som han haft på dagis (och som lillasyster har fått tagit över nu), den har varit superbra (http://m.outnorth.se/deuter/little-star-exp.php)! Gillar det där med att den kan förlängas.
 
Stackare!

Min syster åker till USA om några dagar. Hon har fått i uppgift att kolla vad som finns där. Och bla försöka se vad säcken som rekommenderas ovan kostar där...

Detta skapar ju fler möjligheter att hitta vad du söker:). REI är en bra kedja, och finns på många platser. Om hon kan beställa över internet och få det skickat till en förutbestämd adress öppnas ytterligare möjligheter
http://www.rei.com/c/sleeping-bags?...ccessories|sleeping-bags;gender:Kids'&rx=true
 
I somras köpte jag ett vanligt liggunderlag i cellplast från ÖB, sånt typ blått med en höjd på ca 10 mm. Sen skar jag ut regelbundna räfflor: med underlaget "ståendes" gjorde jag tre spalter med en 2 cm hög och 10 cm bred utskärning, med ca 2-3 cm mellanrum från nästa i samma spalt. 5 cm mellan varje spalt. På det sättet blev liggunderlaget ca 30 % lättare och funktionen förbättrad.
Genom att ha ett helt liggunderlag i typ cellplast (jysk) ovanpå ett med spalter blev det både mjukare och varmare.
Det tog inte mer än en 45 min arbete på varje liggunderlag, med sax (bättre än kniv) och vinkeljärn.
 
Spännande tips med liggunderlaget. Rädd för att jag inte riktigt förstod hur man gjorde dock... Skicka gärna en bild.

Vi har valt att så här långt använda junior istället för vuxensäckar eftersom de tar mycket mindre plats, är billigare per gram sparad vikt. Vår tjej växte ur sin juniorsäck när hon var 143 cm (med stora fötter) trots att det stod upp till*150 cm. Det var en Everestsäck som funkat prima fram tills dess även runt nollan med ett extra sidenlakan och underställ i.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moggia Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 8
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
Ingle Sovsäck till förskola Barn och friluftsliv 9
fnöskticko stryprisk för barn i sovsäck? Barn och friluftsliv 5
Ralle80 Barn sovsäck vs. Voksipåse Barn och friluftsliv 5
Vickanvickan Smidigaste sättet att ta sig Till Lofoten från Göteborg utan bil. Barn och friluftsliv 11
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
Askel Barnsovsäck ner till 0°C Barn och friluftsliv 8
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
tango Önskar köpråd: Påhängscykel till 6åring Barn och friluftsliv 10
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
McFee Tåget hela vägen till fjället Barn och friluftsliv 13
MBac Mat till barn ute, idéer sökes! Barn och friluftsliv 43
Kerstin76 Cityhjul till äldre Chariotvagn? Barn och friluftsliv 2
mickere Myggnät till Jolly Comfort Barn och friluftsliv 3
sofiah Ylle till barn Barn och friluftsliv 8
mariaa Till Abisko med tre barn Barn och friluftsliv 4
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
Karolina P Regnöverdrag till Spectra cykelkärra? Barn och friluftsliv 2
Martin Fjäderlätt Friluftsbyxor till barn? Barn och friluftsliv 16
ekis Hjälm till 3-årig skidåkare? Barn och friluftsliv 3
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
Lilla jag Dragutrustning för hund till Alu-tech Barn och friluftsliv 1
seniorecho Resa till Vancouver Barn och friluftsliv 5
annneli Friluftiga presenttips till barn? Barn och friluftsliv 27
-Igge- Windstopper väst till barn Barn och friluftsliv 4
Lisaerik Regnbyxor till smalis Barn och friluftsliv 3
PontusT Overall till dagis? Barn och friluftsliv 10
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
sandskäddan Bra fleecetröja till barn? Barn och friluftsliv 1
dr_ljungberg Hur långa skidor till barn? o Barnhjälmsträsket.... Barn och friluftsliv 1
Aps Skitgrisar till barn Barn och friluftsliv 25
andy_02 Cyklar till dagis på vintern-Uppfinning efterlyses! Barn och friluftsliv 26
mipert Tunna mössor till 3-5 år. Var hitta Malmö Lund? Barn och friluftsliv 7
bredberg Familjesällskap till Alperna v29-32 Barn och friluftsliv 3
apanna Mat till barn på fjällvandring Barn och friluftsliv 7
Hedin Cykeldator till Barnvagn?? Barn och friluftsliv 5
kilen Myggmedel till barn under tre år? Barn och friluftsliv 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.