Det finns dom dom roterar vatten...

Vi som är friluftsintresserade har ju i alla fall ofta fördelen att vi har campingkök och vettiga kläder.

Tar man sitt tält och trangia och drar ut i skogen märker man ju inte ens att det är ström- och vattenlöst hemma:)

De största "riskerna" är väl:

- Frysen tinar, vatten på golvet=vattenskador (och massa förstörd mat)
- Vattenledningar fryser sönder (=mera vattenskador)

Men är man hemma kan man ju ta hand om den tinande frysen, och börjar det bli så kallt inne att vattenledningarna riskerar att frysa så borde man kunna stänga huvudkranen och öppna alla kranar för att minska risken för sönderfrysning.

Och även om man inte har mat hemma så finns det ju i affärerna. Kan ju iofs bli lite problem om man inte har kontanter, men handlarna lär ju inte vägra folk att köpa bara för att kassasystemet inte funkar. Och kylvaror lär de väl mer eller mindre skänka bort om det blir strömlöst (det gjorde i alla fall resturangen på jobbet med glassen när glassfrysen pajat:).

Är det så kallt att vattnet fryser så är det ju bara att slänga ut maten genom fönstret :)
 
Och även om man inte har mat hemma så finns det ju i affärerna. Kan ju iofs bli lite problem om man inte har kontanter, men handlarna lär ju inte vägra folk att köpa bara för att kassasystemet inte funkar. Och kylvaror lär de väl mer eller mindre skänka bort om det blir strömlöst (det gjorde i alla fall resturangen på jobbet med glassen när glassfrysen pajat:).

Räkna inte med det! Fler och fler butiker har slutat helt med kontanter redan som det är, tar bara kort/konto. Blir det strömavbrott lär de väl stänga ner, alternativt beväpna sig och sitta och lurpassa ifall det kommer bus på besök.

Cash-the payment formerly known as king.
 
Ja, jo, de där två sakerna händer väl knappast samtidigt:)

Men är man bortrest ett par veckor så finns ju risken att frysen först hinner tina och sen fryser allt sönder.
 
Räkna inte med det! Fler och fler butiker har slutat helt med kontanter redan som det är, tar bara kort/konto.

Slutat helt med kontanter? Det har jag inte sett nånstans, har du nåt exempel? Jag undrar om det ens är lagligt att vägra acceptera kontanter?

Många butiker vägrar ju tvärtom kort för låga belopp (eftersom de inte får ta ut en extra avgift på kortköpen).

Och som sagt var, sitter de där utan fungerande kassasystem så lär de väl hellre sälja mot kontanter än att inte sälja alls?
 
Slutat helt med kontanter? Det har jag inte sett nånstans, har du nåt exempel? Jag undrar om det ens är lagligt att vägra acceptera kontanter?

Många butiker vägrar ju tvärtom kort för låga belopp (eftersom de inte får ta ut en extra avgift på kortköpen).

Och som sagt var, sitter de där utan fungerande kassasystem så lär de väl hellre sälja mot kontanter än att inte sälja alls?

Vissa resebyråer och Tools/Grönmarks bl.a. :(
 
Slutat helt med kontanter? Det har jag inte sett nånstans, har du nåt exempel? Jag undrar om det ens är lagligt att vägra acceptera kontanter?

Många butiker vägrar ju tvärtom kort för låga belopp (eftersom de inte får ta ut en extra avgift på kortköpen).

Och som sagt var, sitter de där utan fungerande kassasystem så lär de väl hellre sälja mot kontanter än att inte sälja alls?

statoil skröt ju för att tag sedan att de skulle bli den första helt kontantlösa bensinmacken.. hur det blev vet jag inte. De slog sig för bröstet och menade att de visade vägen in i frmtiden och att de tog i med hårdhandskarna mot rånarna och allt för en bättre arbetsmiljö typ...
 
En mycket nyttig hobby skulle jag kalla det. Risken att de får användning för alla sina kunskaper i skarpt läge är så löjligt liten att den är försumbar, med det menas att den finns inte men bara lite...
om det nu mot alla odds och sannolikhetsberäkningar skulle inträffa något som gör att de får det så kommer dessa människor troligen inte vara de som dör först eller som ger sig ut och pludrar sina medmänniskor. För dem gäller det då att dölja sina färdigheter för alla de som tidigare skrattade åt deras förråd etc.
 
En mycket nyttig hobby skulle jag kalla det. Risken att de får användning för alla sina kunskaper i skarpt läge är så löjligt liten att den är försumbar, med det menas att den finns inte men bara lite...
om det nu mot alla odds och sannolikhetsberäkningar skulle inträffa något som gör att de får det så kommer dessa människor troligen inte vara de som dör först eller som ger sig ut och pludrar sina medmänniskor. För dem gäller det då att dölja sina färdigheter för alla de som tidigare skrattade åt deras förråd etc.

Jo, det är lite som att även köpa på sig en håv, huggkrok, kroklossare etc. till fisket känns det som, för man vet ju aldrig. Nån dag så smäller det bara på! Fan vad det var läääänge sen jag doppade linan. Men det var ännu längre sen jag slutade suga på tummen, men om jag återupptar det skulle det knappt märkas att det varit ett uppehåll.
 
Har läst trådarna i forumet med fascination och dragit slutsatsen att människorna där inte är helt sunda, mentalt. Och lade dessutom, föga förvånand, märke till en hel del låneord från rollspelens värld.

"Det är ju bra att bo i närheten av ett industriområde, för då kan man ju scavenga efter vapen och annat material där vid händelse av total samhällskollaps, alltså."

Lite för mycket Fallout 2 kanske?

Å andra sidan är det inte heller friskt vara helt blåögd. Jag såg en ung kvinna med barnvagn idag som gick på en trottoar där några killar höll på att snöröja taken ovanför. Trots att isklumpar och snösjok smattrade i gatan omkring henne lyfta hon lite irriterat på avspärrningsbandet, skjutsade under barnvagnen och gick vidare på samma trottoar, samma procedur vid nästa avspärrningsband. Verkade lika irreterad och förvånad när ett till band som spärrade "hennes väg" dök upp efter 20 meter.

Hon kan tacka sin lyckliga stjärna att det gick bra den här gången.

Själv tycker jag att överlevnad idag handlar om någonting större en bara en stolle som är ensam i skogen. Det handlar om solidaritet med andra människor och djuren och naturen. Det handlar om miljömedvetenhet och konsumentkraft, kräv bra produkter som tillverkats under bra förhållanden, för alla. Bojkotta lågpriskedjor som massproducerar giftigt skit och använder barnarbetare. Satsa på superkvalitét. Som du kan reparera efter så många år. Men äg bara saker som du faktiskt älskar. Det finns några prylar som ger mig energi och glädje, det är mitt tält, mitt klätterrack, mina böcker. De flesta prylar bara tar. Konsumera mindre men när du gör det, köp ekologiskt. Det gäller mat, kläder, vigselringen, allt. Flyg inte inrikes, flyg så lite som möjligt. Åk tåg. Det gör skillnad! Det handlar om allas livskvalitét och överlevnad. I längden.
 
Har läst trådarna i forumet med fascination och dragit slutsatsen att människorna där inte är helt sunda, mentalt. Och lade dessutom, föga förvånand, märke till en hel del låneord från rollspelens värld.

"Det är ju bra att bo i närheten av ett industriområde, för då kan man ju scavenga efter vapen och annat material där vid händelse av total samhällskollaps, alltså."

Lite för mycket Fallout 2 kanske?

Det fanns ju en medlem här i forumet för ett tag sedan som förberedde sig för när Zombierna skulle komma o ta över.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.