Grönlands Vax -fjällräven, byxor

torktid av fukt

När byxorna väl blir våta trots vaxningen, hur upplever ni torktiden jämfört med ovaxad byxa?
I sommar har mina ovaxade byxor av naturliga skäl lätt blivit rätt blöta men torkat riktigt fort. Såklart skulle de va skönt om dom klarade några stänk utan att genast bli dyngsura men om det påverkar torktiden märkbart kanske man bör låta bli vaxet..
 
Alternativ till paraffin

Det lät väldigt intressant att göra egna vaxkakor. Och billigt. Det jag undrar är ifall det finns ett alternativ till paraffinet i kombon bivax+paraffin. Eko-bivax är inga problem att få tag på men paraffin är ju utvunnet ur råolja, svårare att hitta en "bättre" variant. Har någon tips på något jag kan testa, kanske någon vegetabilisk olja eller liknande?
 
Överdriv inte

Ett bra tips jag fått från en kär vän är att man ska impregnera framsidan och rumpan på byxorna ordentligt men lämna resten med ett lager vax så att det andas. Samt om man inte orkar hålla på och förstöra strykjärn eller böka med hårtork sätt ett vanligt torksåp på 65°C vaxa ditt plagg häng in och vänta kanske 5 min mellan varje vaxning så det hinner värmas in i plagget.

I min glada ungdom som FBU pojke vaxade man M59 likväl som sin FR jacka som var inne då för 35 år sedan. Men slutade snabbt med hel vaxning. Kroppen producerar egen fukt när man är aktiv. Axlar, framsida smalben är mitt tips. Sedan finns det regnkläder om det regnar mer än mindre skurar och våta buskar.
 
Jag är tillbaka i den här tråden efter en eftermiddags experimenterande. jag har gjort vaxkakor enligt instruktion från tidigare inlägg i tråden med 10-15 % bivax och resten paraffin. jag hade en tunn bomullsjacka som jag tidigare vaxat med grönlandsvax att experimentera med och då jag ville ge den en rejäl omgång gjöt jag inte kakor som jag använde på traditionellt vis utan lät blandningen stelna lite och använde sen en smalare spackelskrapa att fördela den snabbt stelnande röran på tyget. det var lite som att applicera 10 lager på en gång. svårt att få det inte flammigt, men väldigt effektivt annars. jag var ute efter en ruff look och riktigt välvaxat tyg, och det blev skitbra! jag tar det flammiga på köpet, och då var det här helt klart en succé. man fick fortfarande stryka in det, men i övrigt blev det bra. jag bifogar en bild där jackan numera står av sig självt!
 

Bilagor

  • utsidan.jpg
    utsidan.jpg
    43.5 KB · Visningar: 1,366
Jag är tillbaka i den här tråden efter en eftermiddags experimenterande. jag har gjort vaxkakor enligt instruktion från tidigare inlägg i tråden med 10-15 % bivax och resten paraffin. jag hade en tunn bomullsjacka som jag tidigare vaxat med grönlandsvax att experimentera med och då jag ville ge den en rejäl omgång gjöt jag inte kakor som jag använde på traditionellt vis utan lät blandningen stelna lite och använde sen en smalare spackelskrapa att fördela den snabbt stelnande röran på tyget. det var lite som att applicera 10 lager på en gång. svårt att få det inte flammigt, men väldigt effektivt annars. jag var ute efter en ruff look och riktigt välvaxat tyg, och det blev skitbra! jag tar det flammiga på köpet, och då var det här helt klart en succé. man fick fortfarande stryka in det, men i övrigt blev det bra. jag bifogar en bild där jackan numera står av sig självt!

låter som en dålig lösning att få en jacka stel, annars så är man ju ute efter att få så smidiga plagg som möjligt.
vaxade kläder är nog en av de mest överskattade man kan använda i friluftslivet, andas dåligt hjälper inte vid regn, och kläderna blir stela.
varför fjällräven har marknadsfört vaxningen så hårt på senare år är nog för att de verkar ha försämrat kvalitén på G1000 väven och för att öka kvalitén på tyget så vaxas det. ett nytt fjällräven plagg i dag är ju knappt vindtätt i dag, men det har sina för delar.
 
låter som en dålig lösning att få en jacka stel, annars så är man ju ute efter att få så smidiga plagg som möjligt.
vaxade kläder är nog en av de mest överskattade man kan använda i friluftslivet, andas dåligt hjälper inte vid regn, och kläderna blir stela.
varför fjällräven har marknadsfört vaxningen så hårt på senare år är nog för att de verkar ha försämrat kvalitén på G1000 väven och för att öka kvalitén på tyget så vaxas det. ett nytt fjällräven plagg i dag är ju knappt vindtätt i dag, men det har sina för delar.

håller inte med dig. jag tror fjällräven har ändrat sitt varumärke mer mot stadsliv och därför gjort G1000 mer light. mindre impregnerat om man vill säga så. och att dom trycker på att man ska köpa vaxkakor tror jag handlar om att det finns en DIY-trend som sträcker sig mycket längre idag än hardcore friluftsmänniskor. jag vet småbarnsföräldrar som köper kakorna för att vaxa barnens dagisoveraller för att det är mer "true".

sen angående dålig lösning eller inte att impregnera jackan så här mycket så tycker jag inte det är så intressant att diskutera ifall jag tycker din idé är dålig eller tvärtom. jag tar del av någons experiment och provar en ny teknik och delar i sin tur med mig av den, för mig är det vad den här tråden handlar om. jag tycker också att friluftslivsdiskussionen är alldeles för styrd av "rätt val" istället för personlig smak. jag bryr mig inte så mycket ifall det finns ett par gore-tex superkängor om jag älskar att bära ett par gamla skinnpjäxor från 40-talet, trots att jag får blöta strumpor.
 
Ludwigjoakim slår ju huvudet på spiken. Allt friluftsluv idag är ju bara lek för uttråkade människor som vill känna sig närmare naturen. För vissa kräver leken moderna funktionsplagg, andra tycker leken blir bättre med stela vaxrustningar.

Som ett tillägg i impregneringsdjungeln tycker jag man bör påpeka att grönlandsvaxet är så långt ifrån "true" man kan komma. Däremot kan man kolla in gamla oljeställ, alltså före PVC. Gamla grundénsställ och liknande. De är gjorda i bomullsväv (först linne men det var både tungt och dyrt, bomull höll en mkt lägre kostnad tack vare slaveri och kolonialism) med en helt polymeriserad linoljebaserad lösning på (förväntar mig att xxxargs lägger ut texten kring kemin här) Ytan känns som plast men är alltså bara "naturmaterial" (exklusive eventuella lösningsmedel och katalysatorer). Nej det abndas inte men är helt tätt.Att de första pvc-ställen var gula var för att man ville efterlikna linoljans gula färg när den polymeriserats på oblekt bomullsväv.
 
Hittade detta inlägg när jag googlade efter att blanda eget grönlandsvax.
Även jag är lite skeptisk till paraffinet som är cancerogent.
Är det någon som provat med stearin / bivax och kan ge omdöme om det?
 
Hittade detta inlägg när jag googlade efter att blanda eget grönlandsvax.
Även jag är lite skeptisk till paraffinet som är cancerogent.
Är det någon som provat med stearin / bivax och kan ge omdöme om det?

Nu kan man ju raljera om att det mesta är cancerogent, fria radikaler etc. Men det är ju lite tråkigt sätt. Men fundera över hur stor dos paraffin du får i dig från impregneringen kontra cancerogena ämnen från resten av din omgivning.

I övrigt, jag använder en annan typ av hemgjord impregnering, som förbättring efter grundimpregnering använder jag en blandning 50/50 kokt linolja och bivax. Smöraktig konsistens. Tar några dagar i hög värme och mkt ventilation för att torka.
 
Nu kan man ju raljera om att det mesta är cancerogent, fria radikaler etc. Men det är ju lite tråkigt sätt. Men fundera över hur stor dos paraffin du får i dig från impregneringen kontra cancerogena ämnen från resten av din omgivning.

I övrigt, jag använder en annan typ av hemgjord impregnering, som förbättring efter grundimpregnering använder jag en blandning 50/50 kokt linolja och bivax. Smöraktig konsistens. Tar några dagar i hög värme och mkt ventilation för att torka.

Hej Gro!

Har du några tips kring den här linolje/bivax-impregneringen? hur applicerar du den på plagget? hur blir resultaten? blir det styvt eller en tjockare mjuk känsla i tyget? och torktiden, det låter som att det nästan måste vara sommar för att det ska kunna torka? har du någon teori vad man hade kunnat göra med receptet för att snabba på torktiden eller slippa den långa intensiva värmen.

fint att impregneringstråden e back on!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.