Grönlands Vax -fjällräven, byxor

Kul att du delar med dig av recept och resultat!

Jag har en fundering på fjällrävens vaxstationer. Min erfarenhet är att det tar minst en timme att vaxa in fjällrävenbyxorna med grönlandsvax. Nu erbjuder sig stationerna att göra detta för 100 kr. Det är onekligen väldigt lockande men kan det bli lika bra? Någon som har erfarenhet?

Jag har aldrig prövat, men jag tror inte de lägger mer än 15 minuter på vaxningen.
Sen vet jag inte hur tjock de lägger. Lägger man väldigt tunt går det snabbare =)
 
Jag gjorde eget vax förra hösten enligt beskrivningen här: http://www.bushcraftstuff.com/tutorials/homemade-greenland-wax/
Jag har inte testat på kläder, men väl på sonens skor. Det funkade rätt bra, men blev lite väl flammigt. Det kan ha att göra med att den blandningen bara blir 9%, och jag la säkert på för tjockt lager. Ska kanske testa att blanda i lite mer bivax...

Flammigt blir det hur som helst om man lägger på ojämnt, och det är svårare att få jämnt ju mer bivax man blandat i. Värmer man upp tyget ordentligt med hårtork (torktumlare ska också fungera) flyter det dock ut bättre och flammigheten försvinner något. Fast jag tycker det är snyggt när det blir litet flammigt. Det ska ju inte se ut som kamouflage, men lite flammigt får det gärna vara =)

Efter att ha jämfört ytterligare med originalvaxet tror jag att det är 12-15% bivax i originalreceptet. Åtminstone över 10%. Originalet har tendenser till "radergummi" som jag beskrev i mitt inlägg ovan, vilket mitt egna inte har. Detta är nog också förklaringen till att mitt egna var något enklare att applicera.
Det är ju som sagt paraffinet som står för vattenavstötningen, medan bivaxet står för "hållbarheten".

Tror jag ska pröva något mer bivax nästa gång =)
 
Kul att du delar med dig av recept och resultat!

Jag har en fundering på fjällrävens vaxstationer. Min erfarenhet är att det tar minst en timme att vaxa in fjällrävenbyxorna med grönlandsvax. Nu erbjuder sig stationerna att göra detta för 100 kr. Det är onekligen väldigt lockande men kan det bli lika bra? Någon som har erfarenhet?

hos naturkompaniet i Stockholm är det gratis att lämna in byxorna. Om man säger till får man tjockare.
 
Haha, eller så kan man använda en gammal smörkartong, eller vad som helst som håller tätt och tål den lilla värmen som blir.
Min första tanke var att använda någon fyrkantig liten låda (typ från färskost), men det var enklare att ta några gamla snusdosor =)

Jag trodde den runda formen skulle vara irriterande att använda (jämfört mot en med raka kanter) men det var faktiskt bättre. Mindre anläggningsyta gjorde det lättare att få rätt tryck, och dessutom var det lättare kring sömmar och fickor.

Möjligtvis är ett rätblock bättre om man ska impregnera stora homogena ytor, men hittills har jag varit nöjd med min snusdosa =)
 
Sno seal.

Slaska på sno seal bara. Kör kängor och byxor. Inga som helst problem. Vill man inte kladda så ta en klick och låt den ligga framme och torka lite.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.