Grönlands Vax -fjällräven, byxor

kap

Ursäkta om jag kapar tråden lite...

Men fungerar inte nikwax lika bra som "gnida på och värma vaxer"? Kan man värma in Nikwax också?
 
Ursäkta om jag kapar tråden lite...

Men fungerar inte nikwax lika bra som "gnida på och värma vaxer"? Kan man värma in Nikwax också?

Nikwax grejer är elastomerer och ska nog inte värmas. Med deras cotton proof har jag aldrig behövt det iaf. Känns som en lite lätt krystad metod.
 
Nikwax grejer är elastomerer och ska nog inte värmas. Med deras cotton proof har jag aldrig behövt det iaf. Känns som en lite lätt krystad metod.

Tror han menar deras skovax.. Vilket iallafall går in bättre i kängorna med värme, däremot känns det spontant som att det kommer bli kladdigt efter applicering, har själv inte testat dock.
 
Fast varför skulle han skriva om skovax i en tråd om grönlandsvax?

Ett exempel skulle kunna vara att han redan har deras skovax, och det vore smidigt att ha samma impregneringsmedel till både byxor och skor:) Det skulle jag tycka iallafall och ska nog "prova på en skymd del av plagget" (som de brukar gardera sig med)

Och då -Patric_ skriver
"kan man som killen i förra tråden köra skoputs, olja och fotogen så funkar säkert nikawax"

så kopplar iallafall jag det till nikwax skovax, eftersom det är det enda vaxprodukt som jag känner till från nikwax.
 
Ett exempel skulle kunna vara att han redan har deras skovax, och det vore smidigt att ha samma impregneringsmedel till både byxor och skor:) Det skulle jag tycka iallafall och ska nog "prova på en skymd del av plagget" (som de brukar gardera sig med)

Och då -Patric_ skriver
"kan man som killen i förra tråden köra skoputs, olja och fotogen så funkar säkert nikawax"

så kopplar iallafall jag det till nikwax skovax, eftersom det är det enda vaxprodukt som jag känner till från nikwax.

nu menade han nog nikwax som ett generiskt namn på deras produkter och tråden som -patric- skriver om handlar om en som faktiskt hade skoputs, olja och fotogen på kläder.
 
Flammigt!

Jag tycker det är snyggt med flammigt om det är på ett ädre slitet plagg. Som min Fjällräven Räven jacka. Det ser liksom rejält och veteran ut. Har ett par nya Island byxor men inte vaxat dem än då grundimpregneringen fortfarande är tillräcklig.
 
Jag tycker det är snyggt med flammigt om det är på ett ädre slitet plagg.

G-1000 väven, som används till byxorna, finns ju i två (minst?) utförande, den "vanliga" och den borstade. den sistnämnda är ju lite flammig redan från början, så där håller jag med dig.

min fråga rörde den vanliga väven, som inte är borstad, om den kanske skulle upplevas flammig på ett negativt sätt..?

Har ett par nya Island byxor men inte vaxat dem än då grundimpregneringen fortfarande är tillräcklig.

är det "Iceland winter trousers" "art no; 81203" du också köpt? alltså vintermodellen med foder?




alltså är alla byxor impregnerade när man köper dom?

vart köper man vaxet som billigast, naturkompaniet tog 99:- för en sån där liten kloss...


rolig & intressant tråd f.ö.
 
ITABs waxbit är lite billigare.
Men alla Wax och parafinblandningar funkar även om resultaten ser lite olika ut. Som så mkt special blir även FRs waxkloss prishypad...
 
Militär vax?

Har alltid vaxat mina fjällräven byxor med Grönlands vaxet och fått bra resultat av det... visst det kan bli lite flammigt men det är ju "patina" eller?

Det jag undrar över är det militära vaxet som användes till bla tält mm... det var ju flytande så man sprutade på det tills tyget var mättat eller extra på exponerade delar...

Vad jag mins så luktade det vaxet vinäger eller liknande... kan det då vara bivax /paraffin eller vinäger blandning som gör det flytande?

Vet någon om det går att tillverka själv eller om det går att köpa någon stanns??

var ju grymt lätta att impregnera med den blandningen då man bara sprayade ett jämt lager och det blev riktigt bra resultat av det...
 
Jag tror att G-1000 väven är grundvaxad från produktionen. Byxorna är lite stela och "buckliga" i början, det går bort efter några tvättar.

Nikwax Cottonproof verkar fungera bättre på Lundhags 65 polyester /35 bomull tyg, vilket verkar lite märkligt. Samma blandning som G-1000 ju. Jag har en kompis som testa Nikwax på Fjällrävenbyxor och han var inte alls nöjd. Annars är det ju mycket enklare att bara tvätta in impregneringen.

Jag fick en vild idé, är det någon som har testat att värma upp vaxet innan man stryker på det? Ungefär som man underredsbehandlar bilar med smält paraffin? Hade ju varit underbart att bara spruta på.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.