Grönlands Vax -fjällräven, byxor

hej!

någon som har koll /använt deras "grönlandsvax"?

några frågor:

1. Är det överhuvudtaget bra?

2. har ett par helt nya byxor som jag gärna vill ska se hyfsade ut så länge som möjligt, finns det risk att dom blir flammiga när man vaxar dom?

3. Kletar vaxet av sig, och ger avfällning i bilklädslar mm, ungefär som oljerockar gjorde när det begav sig.

4. kan man använda vaxet på 100% bomull/andra plagg?

tack på förhand om någon orkar engagera sig!
 
Följer du bruksanvisningen så blir det flammigt och efter invärmning med strykjärn så kladdar det inte alls, men bäst av allt är att det håller fibrerna torra och andas.....Lycka till!
T&P har oxså vax m fl.
 
någon som har koll /använt deras "grönlandsvax"?
jag har inte använt grönlandsvax utan barbours och några andra vax, antar att det är samma

1. Är det överhuvudtaget bra?
jaförfan, grymt bra!! jag älskar när man spiller kaffe på ett par nyvaxade brallor och det bara rinner av..


2. har ett par helt nya byxor som jag gärna vill ska se hyfsade ut så länge som möjligt, finns det risk att dom blir flammiga när man vaxar dom?
njae, det beror på hur noga du applicerar, visst kan det säker bli skit om du slarvar

3. Kletar vaxet av sig, och ger avfällning i bilklädslar mm, ungefär som oljerockar gjorde när det begav sig.
om man inte överdoserar och slarvar med grundarbetet så har jag aldrig märkt att det fäller, men det är subjektivt..

4. kan man använda vaxet på 100% bomull/andra plagg?
njae, vissa funkar bättre än andra.. jag vet inte exakt vilka men det funkar nog bäst på tyg med tät och kraftig väv.. det blir nog skit på en t-tröja
 
Grönlandsvax är ett enkelt och bra sätt att impregnera bomullstyger. Jag använder det till mina G1000 byxor, jackor, anorak, fiskemössa...

Det är lite pillrigt att undvika att det blir flammigt. Jag brukar använda varmluftpistol, det är lättare än att använda hårtork eller strykjärn.

Det blir klibbigare ju fler lager du lägger på, 4-6 lager känns lite klibbigt och stelt från första början, men det försvinner snart. Jag har inte märkt att det klibbar av sig på andra tyger, stolar etc.

Normalt har jag 2 lager på mindre exponerade ytor och 4 lager på axlar, huva, rumpa, knän och benslut.
 
Ett bra tips jag fått från en kär vän är att man ska impregnera framsidan och rumpan på byxorna ordentligt men lämna resten med ett lager vax så att det andas. Samt om man inte orkar hålla på och förstöra strykjärn eller böka med hårtork sätt ett vanligt torksåp på 65°C vaxa ditt plagg häng in och vänta kanske 5 min mellan varje vaxning så det hinner värmas in i plagget.
 
Intressant tråd. Jag har funderat en del på impregnering på sista tiden.

Nån som vet vad det är i grönlands vax? Är det bara bivax? Nån som har provat att impregnera med helt vanligt bivax istället?
 
Jag hittade ett recept på nätet någonstans. Kan ha varit på den där finska tygmånglarens sida (vad heter de? Shelby, kanske?)

Jag smälte ihop 1 del bivax med 9 delar paraffin, eller om det var 10 delar paraffin. Gör nog ingen större skillnad. Gick på någon hundralapp på Panduro, blir hur mycket valla som helst. Hällde upp sörjan i en teflonklädd muffin-form. Funkar kalas.
 
Applicera i bastu

Intresasnt det där med torkskåpet. Kanske ska ta och starta upp bastun för att vaxa in byxorna där. Är det någon som har provat detta?
 
Bara du kommer över 60 (FÖRST DÅ VAXET SMÄLTER) grader så borde det funka men lägg för säkerghetskull ett gammalt skitiggt lakan under plagget så du inte får en massa wax i bastub.
 
Intressant tråd. Jag har funderat en del på impregnering på sista tiden.

Nån som vet vad det är i grönlands vax? Är det bara bivax? Nån som har provat att impregnera med helt vanligt bivax istället?

Vanligt bivax blir för hårt och impregneringen spricker så att säga. Krackelerar kanske man ska säga. Fungerar inte alls som impregnering. Jag har hört att grönlandsvaxet ska vara 30-70 bivax-paraffin, men ta det med en nypa salt.

Jag har använt grönlandsvax på 100% bomull och det fungerar fint, iaf på tätvävd krympt bomull (norrønas gamla arktisbomull). Jag har också, likt, -patric- använt barbours vaxsgegga och det är två ganska olika produkter. Barbours kräver mer arbete för att få bra, det är mer flytande jämfört med fjällrävens tvålliknande produkt. Slutresultat skiljer sig också markant, barbours ger ett bättre regnskydd och håller längre, men hindrar fukttransport brutalt mkt mer. Jag har ett par byxholkar som är impregnerade med barbours gegga, och efter ett par säsonger som skydd mot taggig och blöt undervegetation är de fortfarande the shitznitz, impregneringsmässigt sett.
 
Intressant tråd. Jag har funderat en del på impregnering på sista tiden.

Nån som vet vad det är i grönlands vax? Är det bara bivax? Nån som har provat att impregnera med helt vanligt bivax istället?


skrönan säger ju att åke nordin började sitt exprimenterande med skidvalla.

det samma gjorde jag, mer eller mindre frivilligt, för någon vecka sedan. jag stog ute i ett par slitna mek-jeans och gjorde i ordning alla skidor, eftersom jag redan var halvt nerkletad med valla gjorde jag på skoj rent strykjärnet genom att torka av det på låren

jenastyget blev fortsatt mjukt och följsamt efter behandlingen, men är ännu inte testat när det gäller att stå emot väta..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.