Ultimata överlevnadskniven

Slipstenar är runda och enkel slipning vid en dylik ger formen.
Industriknivar levereras som valsämnen på band med grovprofilen klar redan i valsningen.
De som slipar bort 1/4 av vad de köpt får betala det i tid, material och verktygsslitage.
Barks knivar ser trevliga och rekordeliga ut.

I ett smalt land som vårt kan säkert mycket vara mer funkis än en kniv för överlevnad. Det gäller bara att våga tänka utanför boxen. YMMV
 
Slipstenar är runda och enkel slipning vid en dylik ger formen.
Industriknivar levereras som valsämnen på band med grovprofilen klar redan i valsningen.
De som slipar bort 1/4 av vad de köpt får betala det i tid, material och verktygsslitage.
Barks knivar ser trevliga och rekordeliga ut.

I ett smalt land som vårt kan säkert mycket vara mer funkis än en kniv för överlevnad. Det gäller bara att våga tänka utanför boxen. YMMV

FYI så har Aurora konvex egg och inte någon sketen hollow grind. Eggen på Aurora är gjord för hand och därtill betydligt mer välgjord och skarpare än de andra konvexa eggar jag sett, t ex Fällkniven.
Grattis till ett fint köp Gustav. Jag tycker själv mycket om den kniven, en favorit. Mycket fin ergonomi, extremt vass, och den känns mycket mindre i handen än vad den i själva verket är. Fantastiskt bra kolstål som är lätt att skärpa.

Om det finns några nackdelar så är det just den exponerade tången som blir kall på vintern. Dessutom är slidan lite problematiskt iom att den inte är lågt hängande, sk "dangler". Jag tror Herr Stewart jobbar på en adapter till slidan så man kan ha den hängande längre ner. Det är nämligen krångligt att sätta tillbaka kniven i slidan när den sitter så högt på bältet, man får vricka armen lite ur led.

För övrigt fattar jag inte varför du postat ett inlägg om den högst pragmatiska Bark River Aurora i en tråd om värdelösa Ramboknivar?! Det är ju så man kan grina.

Auroran är inte en överlevnadskniv. Det är en finkniv som man tar hand om och som det är ett sant nöje att arbeta med. Är man ute efter överlevnad tar man med sig motorsågen och en hink moraknivar ut till sin skogsbunker där man förvarat kläder, tre pallar choklad, vita bönor och en radio.
 
hehe, ja, kanske det var fel tråd, fick för mig att det handlade om överlevnadsknivar - ett ord som jag översätter till en stark, funktionell kniv med många användningsområden. Jag har tittat på knivar under en lång tid och när jag idag fick syn på denna Aurora såg jag direkt att det var en sådan jag ville ha. Den är ju nästan en kopia av Ray Mears kniv så den får nog trots allt räknas till överlevnadssegmentet. Visserligen är det väl en finkniv men jag tänker använda den ordentligt i skog o mark, jag tycker grejerna skall användas även om dom är fina.

Jag lägger upp två bilder , först en bild på Ray mears kniv , sedan, under den, återigen en bild på Auroran för gämförelse.


Seobserver, jag kan mycket väl insé att en chokladkaka kan göra underverk när man är trött och hungrig i någon jobbig situation ute i vildmarken, jag vågar tänka utanför boxen, men har ändå svårt för att kalla chokladkakan för överlevnadskniv, det får jag inte riktigt ihop men jag förstår ändå vad du menar. Men i så fall kan man börja räkna upp allt som kan tänkas vara bra att ha med sig, hela tråden faller då.

Mvh Gustav
 

Bilagor

  • P1020050.jpg
    P1020050.jpg
    30.3 KB · Visningar: 1,238
  • a_diwood_4.jpg
    a_diwood_4.jpg
    289.8 KB · Visningar: 1,349
Rätt olika slipningar i huvudslipningen, som synes.
Båda är mycket fina knivar.
Om du vill skall jag lägga upp en bild på en konvex slipad kniv. Nåonstans i nån gömma ligger även en dylik eller två.
Vänligen
/J
 
Nej det är lugnt, skall invänta Auroran och testa den ordentligt. Har sett så många reviewer på Youtube och alla är helt lyriska så jag är rätt säker på att bli nöjd med den.

Återkommer med lite omdömen om några veckor.

Mvh Gustav
 
Om det finns några nackdelar så är det just den exponerade tången som blir kall på vintern. Dessutom är slidan lite problematiskt iom att den inte är lågt hängande, sk "dangler". Jag tror Herr Stewart jobbar på en adapter till slidan så man kan ha den hängande längre ner. Det är nämligen krångligt att sätta tillbaka kniven i slidan när den sitter så högt på bältet, man får vricka armen lite ur led.

Monokrom - Jag tänkte på en sak, om nu kniven bärs lite väl högt, kanske man kan bära den på "fel" sida. Om du är högerhänt kan man ju ha den på vänster sida, på så sätt borde det vara bekvämare att dra kniven i och ur slidan. Armen korsas då över magen vilket borde ge bekväm access till kniven. Har du provat detta? Jag skall testa så fort jag får kniven.

/Gustav
 
Dyr kniv.

Ray Mears kniv är ju fin men attans så dyr. Jag gillar Mora classic med hederligt kolstål, billigt o lätt att skärpa.
 
Monokrom - Jag tänkte på en sak, om nu kniven bärs lite väl högt, kanske man kan bära den på "fel" sida. Om du är högerhänt kan man ju ha den på vänster sida, på så sätt borde det vara bekvämare att dra kniven i och ur slidan. Armen korsas då över magen vilket borde ge bekväm access till kniven. Har du provat detta? Jag skall testa så fort jag får kniven.

/Gustav

Njä jag har inte provat det men jag är så van att ha min kniv på min högra sida att jag helst inte byter. När du bär slidan som du föreslår måste man använda vänstra handen för att vinkla slidan rätt. Min vänstra hand håller ofta i något som jag använt kniven till. Därför vill jag enkelt kunna droppa kniven i slidan som ska sitta under kniv-handen. Dessutom är slidan så lång så oavsett var du sätter den så har du liksom en lång stel grej vid sidan av kroppen.

Lösning: http://bit.ly/tCb7ui
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.