[Skåne] Gissa bilden!

Då kör vi en ny bild med multipla frågor:
Vilken skånsk ö är vi på? Namnet slutar dock inte på ö
I vilket vattendrag är vi?
Vad heter stora bygganden på bilden?
I bakgrunden syns några silos, och ganska nära dessa ligger en industri som bytt inriktning - vad tillverkades före och efter bytet?
Samt en så vitt jag sett, en ogooglebar bonusfråga: Vem byggde bron tlll ön i öster? Jag var själv osäker men det fanns en inskription i bron som bekräftade min tro.

/Patrik
 

Bilagor

  • vilkenO.jpg
    vilkenO.jpg
    69.8 KB · Visningar: 293
Ven är inte rätt - saknade bro senast jag var där i alla fall. :)

Men Helge å är korrekt vattendrag så forsätt med övriga frågor...

/Patrik, trodde inte den skulle vara så klurig, inte de första 2 i alla fall
 
Då kör vi en ny bild med multipla frågor:
Vilken skånsk ö är vi på? Namnet slutar dock inte på ö
I vilket vattendrag är vi?
Vad heter stora bygganden på bilden?
I bakgrunden syns några silos, och ganska nära dessa ligger en industri som bytt inriktning - vad tillverkades före och efter bytet?
Samt en så vitt jag sett, en ogooglebar bonusfråga: Vem byggde bron tlll ön i öster? Jag var själv osäker men det fanns en inskription i bron som bekräftade min tro.

/Patrik
1. Trodde att den hette "Lillön" men på kartan står det visst "Blackan". Är det det namnet du är ute efter? 2. Helge å som tidigare nämnts. 3. Lillö slottsruin. 4. Det bör väl vara Karpalund och tidigare produkt var då socker. Numera tillverkar man väl biogas och soppa till blå band strax bredvid. Sista frågan går jag nog bet på men undrar om du menar gångbron eller järnvägsbron? Är det den senare kan rätt svar vara Banverket eller Statens Järnvägar. Vill minnas att en av de båda broarna byttes ut ganska nyligen men kommer inte ihåg om det var den västra eller den östra...

Fast egentligen befinner du väl dig på en ö i ön? Det är inte ön innanför vallgraven som du menar och bron över denna?!
 
1. Trodde att den hette "Lillön" men på kartan står det visst "Blackan". Är det det namnet du är ute efter? 2. Helge å som tidigare nämnts. 3. Lillö slottsruin. 4. Det bör väl vara Karpalund och tidigare produkt var då socker. Numera tillverkar man väl biogas och soppa till blå band strax bredvid. Sista frågan går jag nog bet på men undrar om du menar gångbron eller järnvägsbron? Är det den senare kan rätt svar vara Banverket eller Statens Järnvägar. Vill minnas att en av de båda broarna byttes ut ganska nyligen men kommer inte ihåg om det var den västra eller den östra...

Fast egentligen befinner du väl dig på en ö i ön? Det är inte ön innanför vallgraven som du menar och bron över denna?!

Blackan I Helge å med Lillö ruin var det jag sökte och jag har också kallat ön för Lillön i min barndom då jag metade mört och löja här.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lillö_borgruin
Att vallgraven skulle bilda "ö på ön" tänkte jag inte på.
Karpalunds sockerbruk som numera gör biogas var också det jag tänkte på.
Det var inte järnvägsbron jag tänkte på utan det som nu är gång/cykelbro i sydöst.

En model i miniatyr av slottet står framför ruinen på denna bild men lite fler gissningar på vem som byggt bron vill jag ha - en ledtråd var att de som byggde höll till i närheten men inte gör det längre.

/Patrik
 

Bilagor

  • Lillo.jpg
    Lillo.jpg
    64.8 KB · Visningar: 283
Hmm. Kan inte minnas den där bron som något speciellt och den härstammar näppeligen från Christian den fjärdes tid. Men din ledtråd för ju tankarna till det militära och P6. Kan det vara några värnpliktiga som har snickrat ihop bron?!
 
Hmm. Kan inte minnas den där bron som något speciellt och den härstammar näppeligen från Christian den fjärdes tid. Men din ledtråd för ju tankarna till det militära och P6. Kan det vara några värnpliktiga som har snickrat ihop bron?!

Militärer är korrekt men tidsmässigt ligger det mellan Christian IV och P6 så jag låter frågan hänga kvar för några gissningar till.

/Patrik
 
Då vi är i nordöstra Skåne så borde svaret vara snapphanar.

Nix, tidmässigt betydligt närmare P6 än Christian IV och snapphanar/snapphönor. Basen är byggd av fackverk i metal och med trä som "körbana" och räcken. Mitt i ån står ett betongfundament som gör att brons högsta punkt är i mitten.
Det borde gå att gissa sig till vad jag söker med ledning av ovan.

/Patrik
 
Före P6 fanns Norra skånska infanteriregementet, I6, men är det namnet på någon speciell person som du är ute efter?

Precis I6 var jag ute efter - mekaniseringen från I6 till P6 skedde 1963.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Norra_skånska_regementet
I brons betong finns inskriptionen "I6 pionjärer" på ö-sidans sydsida och pionjärer är ju militärspråk för en lättare variant av stridande ingenjörssoldater, dvs de som minerar, bygger t ex broar och spränger t ex broar.

Nu är tråden öppen för nya bilder och gärna kryddade med allmänbildande följdfrågor!

/Patrik, som gjorde värnförmånen på P6 som en av sista vpl-kullarna i början av 1990talet
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.