Vilka idioter det finns...(Dålig rubrik, Kanske...)

Grundregeln är faktiskt att man får cykla i naturen men det kan regleras via lokala trafik eller ordningsföreskrifter, t ex att man ej får cykla i vissa motionsspår etc. I nationalparker och reservat kan det vara helt förbjudet eller bara tillåtas på markerade sträckor. Polis, kommun eller länsstyrelse bestämmer, privata förbudsskyltar gäller inte. Även om de cyklade regelvidrigt tror jag inte du lyckades upplysa dem om det olämpliga i det, snarast blev det ömsesideg surhet misstänker jag. Det kan ju vara så att de trodde att det var tillåtet? Eller att du feltolkat reglerna??
På Sörmlandsleden är cykling tillåtet. Det finns inga skäl till att just cyklisten som du möter ska ta allt ansvar och hänsyn själv. Du ska fan i mig ta ditt ansvar också. (Ursäkta ditt ordval)
Därmed inte sagt att cyklisten inte har ett större ansvar, som cyklist kan man komma väldigt snabbt och överraska (skrämma) vandrare, möter jag vandrare så saktar jag ner och försöker vara trevlig men tyvärr möter man ofta privatpoliser som tar största möjliga plats och försöker blockera stigen därför att de inte tycker man ska cykla där de promenerar. Jag cyklar inte där det är förbjudet.
Ömsesidig hänsyn kommer man långt med och det finns massor med stigar i våra skogar så nog får både cyklister och vandrare plats.

Mikael

Jag tänker fr a på cyklister bakifrån - jag väntar mig alltså att de inte bara susar på
och plötsligt dyker upp invid mig från ingenstans. I Alperna var det ett tag på 90-talet på gång med mountainbikes och på vissa sluttningar kunde man bli duktigt irriterad av att plötsligt höra gnisslande bromsar bakom sig. Nu verkar mtb-andet ha dött ut där, sannolikt därför att det ofta blev en hel del bärande i otympliga situationer.

Undras om det cyklas särskilt mycket på Sörmlandsleden.
På Östötaleden har jag aldrig stött på cyklister, inte ens på vägsträckorna.

I det reservatet jag talade om handlar det om cyklister som tar en genväg över skogen trots att det finns fullt tillräckliga, tydligt markerade och väl tilltagna, cykelvägar genom och förbi området. De kör inte där för att njuta av naturen kan jag lugnt lova. Lustigt nog har jag aldrig upplevt liknande i skogen jag bor i, som inte är ett reservat. Skälet är helt enkelt att skogsstigarna inte erbjuder bekväma alternativ till existerande cykelleder.

Det handlar f ö aldrig om mountainbikare. De har bl a ett eget spår alldeles intill reservatet, på stigar där ingen av kvinna född skulle komma på idén att spankulera.
 
Jag antar att du menar i områden som är specifikt "förbjudna" för cyklister?
Annars är det en otroligt tråkig attityd att vistas ute i naturen med att inte visa hänsyn åt båda hållen.


Lättare i längden att ta reda på info innan man ondar upp sig...
http://www.stigoteket.se/led.php?led_id=1
http://www.sormlandsleden.se/

Det första har jag behandlat i annat inlägg. Den första länken säger ungefär samma som jag: cyklister förväntas visa hänsyn. Den andra länken sa mig igenting.
 
Den andra länken sa mig igenting.
Ids man inte klicka på sidlänkarna på sidan så - verkar vara lättare att gnälla än att ta reda på fakta?...

Den första länken säger ungefär samma som jag: cyklister förväntas visa hänsyn
Likaväl som alla andra.
Att inte kliva av stigen för att man (vill?) 'tror' att cyklisterna inte har där att göra har inte mycket med att visa hänsyn ihmo.

De kör inte där för att njuta av naturen kan jag lugnt lova
Och hur vet du det? För att de rör sig fortare än du?

Lägg i stället ner energin på att vara trevlig mot ALLA du möter - tom cyklister kan vara trevliga:)

nermander; Det är ju ett känt faktum att alla andra gör fel i trafiken - det är bara en själv som kan och följer trafikreglerna. Oavsett om man går, cyklar eller kör bil.
 
Senast ändrad:
Exakt!

Grundregeln är faktiskt att man får cykla i naturen men det kan regleras via lokala trafik eller ordningsföreskrifter, t ex att man ej får cykla i vissa motionsspår etc. I nationalparker och reservat kan det vara helt förbjudet eller bara tillåtas på markerade sträckor. Polis, kommun eller länsstyrelse bestämmer, privata förbudsskyltar gäller inte. Även om de cyklade regelvidrigt tror jag inte du lyckades upplysa dem om det olämpliga i det, snarast blev det ömsesideg surhet misstänker jag. Det kan ju vara så att de trodde att det var tillåtet? Eller att du feltolkat reglerna??
På Sörmlandsleden är cykling tillåtet. Det finns inga skäl till att just cyklisten som du möter ska ta allt ansvar och hänsyn själv. Du ska fan i mig ta ditt ansvar också. (Ursäkta ditt ordval)
Därmed inte sagt att cyklisten inte har ett större ansvar, som cyklist kan man komma väldigt snabbt och överraska (skrämma) vandrare, möter jag vandrare så saktar jag ner och försöker vara trevlig men tyvärr möter man ofta privatpoliser som tar största möjliga plats och försöker blockera stigen därför att de inte tycker man ska cykla där de promenerar. Jag cyklar inte där det är förbjudet.
Ömsesidig hänsyn kommer man långt med och det finns massor med stigar i våra skogar så nog får både cyklister och vandrare plats.

Mikael[/QUOTE


Jag cyklar,springer och vandrar på stigar och leder (det ena utesluter inte det andra) och tycker nog att med lite ömsesidig hänsyn och ödmjukhet, så får vi nog alla plats oavsett hur vi tar oss fram. Men tyvärr verkar många leva efter mottot: "Här kommer faktiskt JAG! Förbjud gärna ALLT som inte JAG sysslar med eller är intresserad av! "

Motorcykel däremot ,kör jag endast på allmän väg

//Lasse//
 
Det finns en enkel regel om spänger och det är att den som är på den skall få passera först, solklart!
//J

Såvitt jag vet krävs inget tillstånd för att fotografera, ännu.
 
jag blir så glad när det kommer cyklister och försöker tvinga sig förbi, med lite kamratlig uppfostran kommer man långt..
 
Ids man inte klicka på sidlänkarna på sidan så - verkar vara lättare att gnälla än att ta reda på fakta?...



och följer trafikreglerna. Oavsett om man går, cyklar eller kör bil.

Om inte den angivna länken säger något så är det min inställning att knte leta och gissa. Människor som vill köra med andra bör man inte slösa tid på.

Det handlar nu förstås inte om fakta utan om värderingar, ty det är väl knappast
ett lagstiftat område. Min inställning är alltså att cyklister, snabbare och mera sällsynta (kanske tack vare Gudrun och Per), som hinner upp en gående tar hela ansvaret genom att i god tid ge sig till känna och saktar farten. (Detta på vandringsleder. I stadstrafik undviker man signal och håller desto bättre avstånd.)
 
Om inte den angivna länken säger något så är det min inställning att knte leta och gissa. Människor som vill köra med andra bör man inte slösa tid på.`
?
Du skriver "Cyklar man på Sörmlandsleden (om man nu får det) ska man fan i mej ta allt ansvar och hänsyn själv. "
Jag länkar då till Sörmlandsledens hemsida där det finns en knapp 'Allemansrätt' som beskriver vad/vem får göra. Detta för att du skall kunna, om intresse finns, informera dig istället för att gissa vad som gäller - men, men jag håller med dig "Människor som vill köra med andra bör man inte slösa tid på"...

Min inställning är alltså att cyklister, snabbare ... som hinner upp en gående tar hela ansvaret genom att i god tid ge sig till känna och saktar farten.

Vad gäller enl din mening snabbare gångare som hinner ifatt en långsammare gångare?
Vad gäller joggare som hinner ifatt en gångare?
Skall de oxå "fan i mej ta allt ansvar och hänsyn själv"?`
 
idioter finns till alla fordon från lågskaftade kängor till 4-hjuliga motorcyklar, jag förstår inte varför folk blir förvånade.. påverka markägare eller beslutsfattare att göra åtgärder dä det behövs, jag skulle inte ha något problem med proaktiva åtgärder på mina marker om det behövdes.
 
Det är förbaskat skönt att köra långsamt och hålla gott avstånd framåt.

På vissa vägar går det ju tyvärr inte att hålla avståndet riktigt så som man borde, eftersom alla bilar som kör om lägger sig i den där luckan man har framför sig.

Men visst är det som du säger, den där bilen som tränger sig för att tjäna 10 sekunder gör att tio andra bilar förlorar 5 sekunder.
 
?
Vad gäller enl din mening snabbare gångare som hinner ifatt en långsammare gångare?
Vad gäller joggare som hinner ifatt en gångare?
Skall de oxå "fan i mej ta allt ansvar och hänsyn själv"?`

VEM här har pratat om att cyklisterna skall ta allt ansvar själv? Det enda jag ser är att du (och möjligen nån till) kräver att fotgängarna skall ta allt ansvar.

Som cyklist får du ta ansvar och sakta in och se till att fotängaren upptäcker dig i tid och ges möjlighet att kliva åt sidan på lämplig plats.

Att kräva att fotängaren ska kliva åt sidan direkt, precis där han är, är INTE att visa hänsyn. Då kan väl du lika gärna cykla brevid stigen om du nu har så bråttom?

Fotgängaren ska inte behöva kliva åt sidan för att det är enklare för dig, att visa hänsyn handlar om att se till att det blir en lösning som gynnar eller drabbar bägge parter lika mycket. Kliver fotgängaren åt sidan direkt så drabbar det fotgängare (som får göra ett stopp, tappar tempo, kanske riskerar att trampa snett eller trampa ner sig i sankmark osv) och gynnar bara dig (du slipper sakta in för mycket eller köra på sidan av stigen).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.