Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Man skulle vilja sett nageltestet på närmare håll. Vad jag förstår blir det en sån där egg så fin att man inte ens med förstoringsglas kan se annat än en helt slät egg.
 
Häpnadsväckande teknik. Med mitt inskränkta mind set så var den där tekniken svårt att ta till sig.

Ja, tekniken är oklanderlig! ;)

Nu när våren står för dörren bestämde jag mig för att skärpa trädgårdsredskapen. Jag kan glatt intyga att "metoden" även fungerar på annat än rakknivar!
Självklart passade jag även på att raka mig fredagsfin. De stora dragen gjorde jag med häcksaxen. Sekatören fick ta finliret under näsan och på hakan.
/Lux :)
 

Bilagor

  • DSC_0243.jpg
    DSC_0243.jpg
    49.6 KB · Visningar: 990
Senast ändrad:
Roselli Carpenter puukko

Roselli Carpenter puukko i Wootz UHC Nano-stål, HRC 64-66. En favorit.
Och för alla som undrar är puukkon inte vässad på en tegelsten... ;)
/Lux
 

Bilagor

  • r1.jpg
    r1.jpg
    36.4 KB · Visningar: 840
  • r3.jpg
    r3.jpg
    37.6 KB · Visningar: 848
Roselli Carpenter puukko i Wootz UHC Nano-stål, HRC 64-66. En favorit.
Och för alla som undrar är puukkon inte vässad på en tegelsten... ;)
/Lux
Mycket fin, har också haft funderingar på en sådan. I stället blev det en annan "finne".

Valmet m/62 finska arméns bajonett
 

Bilagor

  • Min Valmet bajonett.jpg
    Min Valmet bajonett.jpg
    15.8 KB · Visningar: 738
  • Min Valmet bajonett, 2.jpg
    Min Valmet bajonett, 2.jpg
    20 KB · Visningar: 803
  • Min Valmet bajonett, slida.jpg
    Min Valmet bajonett, slida.jpg
    23.4 KB · Visningar: 737
  • Min Valmet bajonett, slida, 2.jpg
    Min Valmet bajonett, slida, 2.jpg
    38.3 KB · Visningar: 793
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 718
Stål till vad?

Om man uppskattar fint hantverk men kanske inte så speciellt exklusiva material så är dessa knivar helt OK. Dock är bladstålet inget speciellt. Ett enkelt Thyssen/Krupp kolstål, likt AISI 1084 med små mängder Mn, V och Cr.

~Paul~

Jag tror inte du täljer mycket. Det är faktiskt inte ett dumt stål att ha i en täljkniv.
Lätt att slipa. I en flåkniv är det kanske inte rätt stål.
/John
 
Jag tror inte du täljer mycket. Det är faktiskt inte ett dumt stål att ha i en täljkniv.
Lätt att slipa. I en flåkniv är det kanske inte rätt stål.
/John
Fast Hattmakaren nämnde inte med ett enda ord att kniven skulle enbart användas till att tälja med. Det jag helt enkelt konstaterade var att stålet är av ett förhållandevis simpelt slag. Varken mer eller mindre.

Visst håller jag med dig att det är bra till att tälja med men som du antyder i din sista mening så inser även du att det kanske inte klarar av precis alla förekommande uppgifter lika väl som täljning ;) (dvs allt från jakt och fiske till matprepp vid lägerelden)

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.