Äntligen kommer NTN

Re: Re: Ajajaj

Off topic, sorry.

Faffnedraken; sa:
Har efter mycket letande lyckats få tag på ett par begagnade Crispi race-pjäxor som är gjorda i LÄDER
Jonas, jag har ett par gamla 42:eek:r eller 43:eek:r i min källare. De är ingalunda tokslitna. Men pga skador etcetera så är det tack o adjö för min del i telemarksvängen. För ett par hundralappar?
Bättre att någon gillar/nyttjar dem.

Ja, de är i läder. Jag har nog t o m plastskenan kvar någonstans. Snörena är dumpade för en dragskobaserad lösning... :)

(Du ville inte ha mail.)
 
Re: Ajajaj

olle11; sa:
Off topic, sorry.

Faffnedraken; sa:
Har efter mycket letande lyckats få tag på ett par begagnade Crispi race-pjäxor som är gjorda i LÄDER
Jonas, jag har ett par gamla 42:eek:r eller 43:eek:r i min källare. De är ingalunda tokslitna. Men pga skador etcetera så är det tack o adjö för min del i telemarksvängen. För ett par hundralappar?
Bättre att någon gillar/nyttjar dem.

Ja, de är i läder. Jag har nog t o m plastskenan kvar någonstans. Snörena är dumpade för en dragskobaserad lösning... :)

(Du ville inte ha mail.)

Hej! Jag passar, har precis köpt ett par Garmont pjux i plast som funkar med mina fötter, dessutom väger de hälften av vad mina gamla Crispi gör.

Tänka sig, utveckligen går framåt! Givetvis kommer mina nya pjux inte funka med NTN, men men ....
 
Aaah!!! Kolla in http://www.telemarktips.com och http://www.couloir.com

Ja j-r vilket habegär jag fått nu... (jag har inga traditionalistiska eller teknikfientliga handikapp som bromsar min längtan till förbättrade åkegenskaper och högre användarvänlighet)

Tänk att få slippa fångremmen vid offpist (lavinsäkerhetsfråga), få utlösningsfunktion, turfunktion och ännu mer kraft i ett paket.

De frågetecken jag kan komma på tillverkarna har kvar att räta ut för min del är:

1. Hållbarhet! Alla ny prylar, inte minst de med lite mer avanserad teknik inbyggd, måste bevisa sig på den punkten.

2. Igenisning och snöpackningsproblem i bindning/underpjäxan! Detta är något som en smärre lastpall av telisbindningar genom åren har lidit av!! Det ser ut som om man tagit hand om det problemet på NTN, men av erfarenhet litar jag inte på´t förrän jag fått prova själv. Det är en sak om problemet uppstår i en skidanläggning, irriterande då oxo, men uppstår det vid fel tillfälle på toppturer så, tro mig, är det fanimig mer än bara irriterande, det kan rent av bli avgörande för om turen blir ett nöje eller en ren överlevnads marsch! (med skidorna i händerna pulsande till midjan tung snö)

Ett stort plus för oss som kör med targa idag är att NTN monteras med samma hålmönster och att bindning därefter kan justeras i längsled efter tycke o smak. Alltså, snåljåpen i mig slipper köpa nya lagg eller borra nya+plugga gamla hål för att byta upp mig till NTN. Snitsigt! För er ungtuppar som leker i parken med twintip borde det ju vara gjutet! Bara att mittjustera bindningen i parken och skjuta bak paketet när puderdumpet kommer :).

Efter detta återstår bara att stoppa den globala uppvärmningen och be till snögudarna, så ser telisframtiden riktigt ljus ut. ;-)
/Jörgen
 
Sounds interesting

Klipp från Telemarktips:
" The front operated binding is semi step-in for easy on and off functionality. The binding is releasable, though currently not in accordance with industry standards. The NTN can be moved
forward or back on the ski, depending on skier preference. The binding also has a free pivot mode which reduces forward flex resistance for improved stride and touring. The new NTN boots feature a bellows and flex pattern that is improved beyond existing telemark boots. Both the SCARPA Terminator X and the CRISPI EVO NTN boots can be used interchangeably in both NTN and AT bindings, though approval for AT use is pending."

Frågan är hur bra utlösningsfunktionen är och hur lätt det är att ta på och av skidorna. Hittar inga kommentarer om detta vid en hastig genomläsning.

Att det går betydligt bättre att styra bakre skidan än med tidigare lösningar låter lovande.

Förhoppningen hos mig är att jag kommer att hitta bra skor som passar både mina breda och höga fötter och NTN-bindningen. En rejäl investering väntar.

Thure
 
Mm, nä, utlösningsfunktionen står inte så mkt om ännu, (de kanske inte vurpade så farligt, det skulle jag lätt kunna hjälpa dom med... ;) ).

Såvitt jag förstått är den ännu inte ännu DIN-anpassad (vet inte helt vad det innebär fullt ut), är eventuellt bara en formaliefråga, vi får se.

Jo, kom på en eventuell komplikation inför investeringen av bindningen: priset... En kvalificerad gissning är att det kommer att kosta en slant att uppgradera sig till NTN.
/Jörgen
 
Jag tror bindningen landar på 3400 och scarpas pjäxa på 4500.

Så en 8k för bindning o pjäxa. Inte så mycket dyrare än ett par R8 och T1or. Om man sen vill ha utlösningsplattor blir det dyrare än NTN.

Men,men det blir väl till nästa säsong då det finns fler på marknaden och priset gått ner lite.
De ska lansera fler modeller av NTN så det kanske kommer billigare varianter om nåt år.
 
Jag tror bindningen landar på 3400 och scarpas pjäxa på 4500.

Så en 8k för bindning o pjäxa. Inte så mycket dyrare än ett par R8 och T1or. Om man sen vill ha utlösningsplattor blir det dyrare än NTN.

Men,men det blir väl till nästa säsong då det finns fler på marknaden och priset gått ner lite.
De ska lansera fler modeller av NTN så det kanske kommer billigare varianter om nåt år.

Garmont skall ju göra skor skor till NTN också. Så det blir skor från de tre stora Scarpa, Crispi och Garmont. Kan vara något med Garmont för mina breda och höga fossingar. Den Scarpa som nu finns att köpa ser dessutom väl hög och smal ut för mina vader.

http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=74809411

http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_10_324_311&products_id=3609

Thure
 
kommit in också.

Tydligen finns även Crispi Evo att få tag på se http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2939&reviewID=5588#5588 Naturkompaniet och Alpingaraget skall sälja dem men jag vet inget om att de skulle ha dem på lager.

Thure

Så Garmont har fallit till föga, till slut?! Enligt vad jag hörde i början skulle de inte lansera någon sko till NTN inom överskådlig framtid.
De skulle ju, som nämns tidigare i tråden, samarbeta med BD om ett nytt system.

Spännande, som tur är överlever nog mina Targa ett par skidor till. Så jag har minst två säsonger innan jag måste fundera över systembyte...
 
Nya prylar - NTN generation 2

Nu kommer nästa version, jag var mycket nära tt köpa ett par TX + NTN men var lite skeptisk och det var ju tir nu kommer Scarpa med helt nya Terminator X Pro:-D

http://www.telemarktips.com/TeleNews100.html

Samt Garmonts nya skor...

Och attt BD har presenterat sina nya skor 6 modeller...

Nice!
 
Senast ändrad:
Testat!

Hade möjligheten att få testa NTN på på telemarkslägret i Fjätervålen. Det är ju en del skillnad i åkteknik. Gjorde en 5-6 åk för att komma in i det. Den mest påtagliga skillnaden åkmässigt är att det är tungt att böja foten och komma ner i position. Detta gör att lite tryck "stjäls" från bakskidan vilket man får kompensera med mer bakåtvikt/upprättare körställning. Känndes mest som utrustningen är skapad för pist, men det kanske är en vanesak. I pisten gick det som på räls, styvt och hårt.

Efter att ha testat NTN så hade jag dessutom ställt om åkteknik såpass att det tog 3 åk innan jag hyfsat kunde ta mig ner på mina gamla Cobrabindningar ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb NTN Freedom eller Meidjo? Telemark 13
thureb NTN-pjäxor med lågt skaft? Telemark 3
John_T NTN Freedom - Någon som har testat? Telemark 9
Andersson_Pite Salomon Pocket Rocket + NTN? Telemark 2
Crispi NTN för tjejer? Telemark 1
bredviken Provat NTN??? Telemark 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.