Äntligen kommer NTN

Telemark?

Den ser klumpig ut, bindningen. Ännu ett steg längre bort från vad telemark egentligen är, tror att det kommer att leda till att fler och fler går över till randoné, speciellt om man kan köra samma pjux (vilket man iofs kunnat göra länge, telispjäxor funkar i vissa silverettabindningar).

Stadigare, bromsar, tyngre, gåläge. Varför inte inkludera en låsbar häl?

P.S. Ser ut som att Scarpa har fattat att man vill kunna gå i pjäxan, ny design av låset för skaftet. D.S.
 
Tycker att den ser schysst ut - inte lika klumpig som tidigare försök (läs Skyhöy) när man skulle få step-in och skistoppers. Hoppas att konstruktionen är ordentligt testad!

Undrar dock hur lätt det är att få den att låsa under sulan när man har snö/is under pjäxorna?

Intressanta diskussioner rörande NTN på telemarktips.com - många är inte direkt frälsta av Rottefellas innovation...
 
Jag är efter lite tänkande också lite tveksam. Enkelheten försvinner, fler grejer som kan gå fel när man är ute...
En del av poängen med telisarna försvinner för min del iom det.

Får väl se när den har några år på marknaden hur det går.

Dessutom cirkulerar rykten om att även BD håller på att utveckla ett nytt system.
Det blir skoj när det finns två system där pjäxorna ev. inte är kompatibla!
 
Många frågetecken

Vad som vore spännande är ett system med utlösning och där man kan reglera "sulböjsresistensens" storlek. Jag förstår inte om det finns kvar någon böjförmåga i främre delen av skon. Om det sitter en "böjningsresistensregleringsfunktion" i bindningen så kan det vara intressant.

Jag tror att det vore en parameter som vore trevlig att kunna ändra på samma sätt som det vore trevligt att kunna reglera böjförmågan och lutningen av pjäxornas skaft för olika skidor och olika förhållanden.

Att använda samma pjäxor på randonneurskidor och telemarkskidor låter inte fel.

Skall bli intressant att höra och läsa omdömen. Är telismarknarknaden tillräckligt stor och förändringsvillig för att kunna ge utrymme åt ett sådant här stort projekt som kanske innebär att det mesta av gamla pjäxor och bindningar blir historia?

Thure
 
Kul att någon vågar utmana en hel bransh så här.
Personligen tror jag inte att det kommer bli någon hit. Hela tiden ska utvecklingen frammåt. Det knåpas och konstlas i verkstäder och på ritborden men till vilken nytta?! Man kan fråga sig varför hjulet fortfarande är runt, visst har vissa hjul dubb och andra kör med snökedjor, men hjulet är fortfarande runt... Det jag menar är att telemarken har i sin teknologi som är så förskräckligt enkel, fastnat. Och det med rätta, jag ser liksom inte varför man skulle vilja ändra på hur det fungerar. Kalla mig bakåtsträvare, men ibland är det bara att inse att nånting är fulländat... :=)

Fullt ös, hälen lös/ Samme
 
Evolution...

samme83; sa:
Man kan fråga sig varför hjulet fortfarande är runt, visst har vissa hjul dubb och andra kör med snökedjor, men hjulet är fortfarande runt... Det jag menar är att telemarken har i sin teknologi som är så förskräckligt enkel, fastnat. Och det med rätta, jag ser liksom inte varför man skulle vilja ändra på hur det fungerar. Kalla mig bakåtsträvare, men ibland är det bara att inse att nånting är fulländat... :=)

Jöses snacka om konservativt, vilken telisåkare idag åker på låga läder, spikraka skidor och klassiska rotefella bindningar? Funkar kanske bra på modesta sluttningar i lössnö, men sämre i puckelpisten.

Rotefella normen (Nordic Norm 75mm) är anpassad för att spänna fast läppen i skon i en trepinsbindning och användes även på löparskidor. Hur många kör med 3-pins bindningar längre? På löparskidor har utvecklingen varit stor och ett 10 tal olika system har passerat, men nu stabiliserat sig på något som är långt ifrån den klassiska Nordic Norm bindningen.

Bindningen är inte gjord, eller anpassad för dagens skor, skidor och åkning! Man har försöt åtgärda bristerna med 3pins bindningen med vajrar bakom hälen, plate bindningar etc, men ingen direkt bra lösning då (vajer) avständet inte är konstant.

Vad man har gjort är ju tagit bort läppen, förkortat infästningspunkten, istället för att sätta infästningen bakom hälen har man flyttat den under foten.

Klart man kan vara skeptiska, men nog tror jag att det kommer att vara det som gäller i framtiden...
 
Äntligen! Hoppas det blir bra! Tiden får utvisa!

Men nog ser det ut att, åtminste på sikt, möjliggöra enklare användning, tajtare skidkontakt, bättre turegenskaper, högre säkerhet såväl vid fall som i (gud förbjude)laviner, trevligare skor att gå i osv osv.

NN75mm har aldrig varit ordentligt specifierad, med allt vad det inneburit med kompabilitetsbekymmer mm, så om så bara för för den saken var det dags för en ny modern telisnorm. Telemarksportens värsta dilemma har alltid varit 75mm-normens avgörande brister i standardisering och begränsningar när det kommer till användarvänlighet och säkerhet.

"Keep it simple stupid" må vara en god devis, men det innebär tyvärr inte alltid att enkelhet innebär problemfrihet. Däremot brukar det ta lite tid för en ny och mer teknisk lösning att bli ordentligt utprovad och genomarbetad. Sådant brukar visa sig på prislappen. Så kritiskt för lanseringen och mottagandet av marknaden tror jag kommer bli pris och strulnivå på de första generationerna. Vi inom sporten är konservativa och trögflörtade. Marknaden är därtill ganska liten. Troligen blir det en hårfin balans mellan mellan framgång och misslyckande. Lovande dock att det är såpass många företag som samtidgt lanserar produkter med NTN.

Vad gäller böjstyvhet i skorna så har väl inte bindingen övertagit den uppgiften? Eller har jag missat ngt? På den punkten är nog skorna mer eller mindre identiska med dagens modeller.
/Jörgen
 
Dessutom innebär ju NTN att det blir betydligt enklare att utveckla telemarksbindningar med möjlighet att låsa hälen. Med gamla normen var det inte helt trivialt. Rottefella hade verkligen stuckit ut hakan om dom hade slängt in hällåsningsoption på nya bindningen, och då kanske kunnat utmana randoneemarknaden...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb NTN Freedom eller Meidjo? Telemark 13
thureb NTN-pjäxor med lågt skaft? Telemark 3
John_T NTN Freedom - Någon som har testat? Telemark 9
Andersson_Pite Salomon Pocket Rocket + NTN? Telemark 2
Crispi NTN för tjejer? Telemark 1
bredviken Provat NTN??? Telemark 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.