Torka mat - Sidan 8 - Forum

Friluftsmat Recept, ingredienser mm

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 4.71 i medelbetyg (7 röster). Visningsalternativ
Gammal 2009-07-07, 15:11
Bulingen Bulingen är inte uppkopplad

cool

Att reglera temperaturen för torkning av livsmedel i en vanlig ugn går skapligt om man som jag brukar göra, att ta en stektermometer till hjälp. Lättare och snabbare att avläsa temperaturförändringarna då.
Ugnsluckan måste vara på glänt under hela torkningsprocessen, max 50°C. Om det blir för varmt så reglerar jag värmen genom att öppna ugnsluckan lite mer, eller vice versa.
Svara med citat
Gammal 2009-07-07, 18:47
nermander nermander är inte uppkopplad

Problemet är att termostaten på de flesta ugnar inte går lägre än 50, och då blir det till att justera manuellt. Och då kan det vara så att temperaturen stiger när det som ska torkas börjar bli torrt (mindre värme som "äts upp" av avdunstningen). Och för många livsmedel så ska värmen SÄNKAS när det börjar bli torrt.
Svara med citat
Gammal 2009-07-07, 18:53

Citat:
Ursprungligen postat av nermander Visa inlägg
Problemet är att termostaten på de flesta ugnar inte går lägre än 50, och då blir det till att justera manuellt. Och då kan det vara så att temperaturen stiger när det som ska torkas börjar bli torrt (mindre värme som "äts upp" av avdunstningen). Och för många livsmedel så ska värmen SÄNKAS när det börjar bli torrt.
Som sagt så ska ugnsluckan alltid vara på glänt för att underlätta avdunstningen samt att det ger goda möjligheter att reglera temperaturen genom att öppna luckan lite ytterligare! Man kan inte lämna det hela att klara sig själv utan man måste titta till det hela lite ibland

Har man öppnat ugnsluckan för mycket kan man ibland behöva stänga den lite också, thats life!
Svara med citat
Gammal 2009-07-07, 19:47
KebneKajsa KebneKajsa är inte uppkopplad

Det är inte alls svårt att hålla ugnen tillräckligt kall. En termometer och noggrann uppsikt är självklart, som bulingen skriver.

Själv torkade jag 10 kg köttfärs, 1 kyckling och en laxsida förra veckan med mycket gott resultat - och redan uppätet på vägen Abisko-Pallinvagge-Mårma-Vistas-Nallo-jojoleden-Goubirvagge-östra leden-västra leden- turiststationen- Nikka.
Svara med citat
Gammal 2009-07-07, 20:24

Ja men det är just det där med noggrann uppsikt i kanske 6-8 timmar som känns lite besvärligt, i alla fall för min del.

Därför jag passade på att bygga en torklåda när vi köpte ny TV för 7-8 år sen (den lådan var perfekt att hänga in brödbackar i). 3-4 brödbackar med grejer och så kan man lämna det över natten utan att riskera att det är vidbränt på morgonen.
Svara med citat
Gammal 2009-07-07, 20:35

Jag håller inte noggrann uppsikt hela tiden - bara nån timme eller två tills jag vet att temperaturen ligger där jag vill ha den, dvs strax under 50 grader.

Men en specialbyggd tork är ju utmärkt det med.

Har "roat" mig med att läsa igenom större delen av tråden, och en sak som jag inte brukar göra, men ser att många andra gör, är att krydda livsmedlen när jag torkar, och inte heller blandar jag olika torkade livsmedel hemma, utan förvarar dem i olika påsar. Vet inte om det är nödvändigt, men tror att det förlänger hållbarheten.
Svara med citat
Gammal 2009-07-07, 20:53
grodanbolle grodanbolle är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av KebneKajsa Visa inlägg
Jag håller inte noggrann uppsikt hela tiden - bara nån timme eller två tills jag vet att temperaturen ligger där jag vill ha den, dvs strax under 50 grader.

Men en specialbyggd tork är ju utmärkt det med.

Har "roat" mig med att läsa igenom större delen av tråden, och en sak som jag inte brukar göra, men ser att många andra gör, är att krydda livsmedlen när jag torkar, och inte heller blandar jag olika torkade livsmedel hemma, utan förvarar dem i olika påsar. Vet inte om det är nödvändigt, men tror att det förlänger hållbarheten.
Det är bara att stoppa i frysen efter torkningen.
Svara med citat
Gammal 2009-07-07, 21:11

Citat:
Ursprungligen postat av grodanbolle Visa inlägg
Jo det är klart att man kan, men då har man ju liksom tappat en stor del av vitsen med att torka mat, tycker jag.

Och som jag skrivit i ett tidigare inlägg så har jag testat min torkade köttförs efter tre månader i rumstemperatur och icke-sterila förhållanden, så jag är inte rädd att den inte är tjänlig.

Förresten tror jag att det blir smakrikare att blanda ingredienserna och krydda i fält. Fast om det stämmer har jag (ännu) inte testat.
Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 08:13

Vitsen med att frysa är att förlänga hållbarheten utan förvaringen hemma.

Men jag tycker inte frysning är så vettigt där, bättre att förvara i täta glasburkar. Vid frysningen finns alltid risken att man får fukt från frosten.

Visst, den fukten fanns redan i luften, men när den blir frost och sen tinar så blir den mer koncentrerad och blöter upp "punktvis", märks t.ex. när man fryser in bröd. Vi brukar köpa såna här "rågtuben" och frysa in och så tar man upp en trave vid behov. Men det sista som är kvar i påsen är oftast alldeles degigt i kanterna just på grund av frost som tinat och blött upp.
Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 08:29
PetNor PetNor är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av grodanbolle Visa inlägg
Stoppar man det i frysen så får man kondens när man tar ut det och detta måste i så fall få avdunsta innan man packar ned det igen. Annars ruttnar det.
Jag fryser själv ned min torkade mat om jag inte skall använda det inom en snar framtid men jag låter det också ligga och avdunsta ca 2 dagar innan jag packar ned det i plastpåsar. Då har jag aldrig haft några problem med det.
//Peter
Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 21:59
Vindskydd Vindskydd är inte uppkopplad

Torkning i rumstemperatur

Grönsaker tycker jag fungerar bra att torka i rumstemperatur om de är tillräckligt tunt skivade. Det tar naturligtvis längre tid än i ugnen. Purjolök fungerar exempelvis alltid bra, men för t.ex paprika underlättar det om det är extra varmt på grund av utetemperaturen eller att man torkar i ett rum med mycket sol. Jag brukar alltid sluttorka någon timme i ugnen för säkerhets skull. Jag har byggt platta (2 cm) lådor med hönsnät som botten och några cm ben. Dessa är skräddarsydda för min ugn och kan staplas i varandra. De är även bra att torka i utan ugn eftersom luften kommer åt underifrån också och man kan stapla dem när man behöver tillfälligt stuva undan torkprojektet.
Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 23:03

Citat:
Ursprungligen postat av KebneKajsa Visa inlägg
Jo det är klart att man kan, men då har man ju liksom tappat en stor del av vitsen med att torka mat, tycker jag.

Och som jag skrivit i ett tidigare inlägg så har jag testat min torkade köttförs efter tre månader i rumstemperatur och icke-sterila förhållanden, så jag är inte rädd att den inte är tjänlig.

Förresten tror jag att det blir smakrikare att blanda ingredienserna och krydda i fält. Fast om det stämmer har jag (ännu) inte testat.
Jag måste hålla med dig om att frysa in det torkade inte alls behövs. Mig veterligen så fryser man aldrig in några andra torkade livsmedel överhuvudtaget!
Tycker också att det är bäst att förvara de olika torkade ingredienserna för sig, för att sedan komponera ihop det ute i fält.
Jag brukar dock peppra och salta köttfärsen, när jag bryner den före torkningsprocessen, kryddsmaken tappar dock stinget under torkningen, men jag brukar ändå alltid bättra på kryddningen vid tillagningen.

God tur!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:18.

Logga in