Stort knivintresse - välj din favoritkniv - Sidan 1327 - Forum

Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 4.64 i medelbetyg (316 röster). Visningsalternativ
Gammal Igår, 06:51
MAW MAW är inte uppkopplad

Ja. Jag hade en Scout länge under uppväxten. Riktigt bra kniv. Bra med rejält parerskydd också, i den åldern. Synd den inte görs längre.
Svara med citat
Gammal Igår, 16:40
StyrmanKarlsson StyrmanKarlsson är inte uppkopplad

Jag har aldrig sett en scout 440 förut. Den ser ju ut att vara en perfekt scoutkniv. Varför slutade dom tillverka den?
Svara med citat
Gammal Igår, 17:56
dePaul dePaul är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanKarlsson Visa inlägg
Jag har aldrig sett en scout 440 förut. Den ser ju ut att vara en perfekt scoutkniv. Varför slutade dom tillverka den?
Håller med, en kanonkniv till ett vettigt pris (kunde köpas för ca 75 - 150 kronor på sin tid).

Hur som helst så sålde modellen inte speciellt bra. Dagens modell, nr 39 säljer bättre trots att jag personligen anser att 440-an är avsevärt bättre på många sätt, inte minst ur ergonomisk synpunkt.

~Paul~
Svara med citat
Gammal Idag, 09:08

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
Håller med, en kanonkniv till ett vettigt pris (kunde köpas för ca 75 - 150 kronor på sin tid).

Hur som helst så sålde modellen inte speciellt bra. Dagens modell, nr 39 säljer bättre trots att jag personligen anser att 440-an är avsevärt bättre på många sätt, inte minst ur ergonomisk synpunkt.

~Paul~
Ja dels ergonomisk regression. Men också materialmässigt. Varför ersätta plast med trä och läder?
Nr 39 bygger på någon slags traditionell look/koncept som säkert tilltalar många fler än utseendet på 440:an.
Svara med citat
Gammal Idag, 09:24

Citat:
Ursprungligen postat av MAW Visa inlägg
Ja dels ergonomisk regression. Men också materialmässigt. Varför ersätta plast med trä och läder?
Nr 39 bygger på någon slags traditionell look/koncept som säkert tilltalar många fler än utseendet på 440:an.
Exakt så tänker jag också! Det var därför jag skrev: "bättre på många sätt".

Allmogeromantik och tradition framför praktikallitet, hållbarhet och funktionalitet har helt uppenbart varit MoS-s tänk i det här fallet (och en del andra).

~Paul~
Svara med citat
Gammal Idag, 15:03

Däremot intressant att de tog tillbaka 510 i produktion nyligen. En smidig liten kniv, som jag gjorde en egen slida till. Har postat den tidigare, ursäkta om jag upprepar mig.

Svara med citat
Gammal Idag, 15:22

Citat:
Ursprungligen postat av MAW Visa inlägg
Däremot intressant att de tog tillbaka 510 i produktion nyligen. En smidig liten kniv, som jag gjorde en egen slida till. Har postat den tidigare, ursäkta om jag upprepar mig.
Ja, precis.

Trots det föredrar jag den gamla, röda modellen eftersom den hade en bredare slipfas och därmed en mindre eggvinkel än denna senaste modell. Det bör dock inte skilja så förfärligt mycket trots allt .

~Paul~

PS Det gör inget att du upprepar dig! Bara trevligt att se fina bilder flera gånger.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:41.

Logga in