Stort parti vita blixten?

Är det någon som vet vart man kan få tag på ett större antal vita blixten billigt? Eller känner någon som skulle kunna veta?
Behöver vara i Stockholmsområdet. Jag jobbar med att ordna friluftsaktiviteter för ungdomar och vi skulle behöva en uppsättning med skidor (och även pjäxor och stavar) för minst 10 pers. Jag tänker att iallafall skidorna borde gå att få tag på om man känner rätt person med nyckel till nåt gammalt förråd som ska rensas ut... vita blixten finns ju att köpa på överskott här o var men kostar då minst 500 kr paret vilket känns lite saftigt.
 
När de rensas ut så säljs de som överskott.
Du menar kanske att någon vänlig försvarsanställd skulle "låna" 10 uppsättningar vita blixten så du kan få dem billigt. Dessutom kängor till dessa?

Utan att sätta mig på en alltför hög vit springare så är väl detta kanske något av det mer ogenomtänkta inlägg jag läst.
När du dessutom har kontrollerat att skidorna är för dyra enligt gängse kanaler.

Men lycka till.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
 
Är det någon som vet vart man kan få tag på ett större antal vita blixten billigt? Eller känner någon som skulle kunna veta?
Behöver vara i Stockholmsområdet. Jag jobbar med att ordna friluftsaktiviteter för ungdomar och vi skulle behöva en uppsättning med skidor (och även pjäxor och stavar) för minst 10 pers. Jag tänker att iallafall skidorna borde gå att få tag på om man känner rätt person med nyckel till nåt gammalt förråd som ska rensas ut... vita blixten finns ju att köpa på överskott här o var men kostar då minst 500 kr paret vilket känns lite saftigt.

Det finns nog inte några bortglömda mobförråd kvar, de som ska rensas ut är utrensade. Mest för att lokaler kostar pengar och försvarets pengar kan användas till bättre än att husera oanvända skidor.
Jag köpte vitablixten med stavar för 150 kr i en överskottsbutik för några år sedan (på sommaren) men det var i Skåne. Jag tror på överskottsbutik och helst köpa på fel säsong - dvs på sommaren men det är ju försent inför denna säsongen.
Vällovligt projekt annars - att alla ska få åka skidor. Sen är frågan vilken skidkänsla man förmedlar med vita blixten på ungdomar som inte stått på skidor tidigare...
Om målgruppen är nyanlända och/eller ungdomar finns kanske bidragspengar att söka och kan kanske kombineras med sponsring från sportbutik/kedja i utbyte mot PR.

/Patrik
 
Ring Kvibergs Överskott ute i Göteborg/Säve - det är gamla typens överskottsbolag och där kan man hitta allt från Humvees till blixten.
 
Visst är gratis gott men vari finns din motprestation?
För utrangerade vita blixten är nog klockan slagen för flera år sen.

Visst kostar pjäxor och skidor. Främjandets bytesmarknader och Erikshjälpen m fl rekommenderas.

go tur
 
Jag skulle säga att tanken inte är orimlig, men näst intill. För 20 år sedan så var tanken fullt rimlig, men nästan alla förråd är idag utrensade och rivna. En barndomskompis till mig hade hela ladan full med bruna bromsen fram tills för några år sedan, men polarns farsa tröttnade på att logera kronans bortglömda materiel och värmde huset med dom...
Lycka till i jakten, hoppas att du hittar nått!!
 
Fritidsbanken. Låna utrustning i 2 veckor. Ni övriga som läser detta, skänk avlagda grejer dit. Googla "Fritidsbanken"
 
Tack för svar, vissa av dem iaf!

Anledningen att jag frågar är för att när jag jobbade i Jämtland förra vintern så hade Hemvärnet ett stort lager vita blixten som verkade väldigt bortglömt, tänkte om det fanns liknande förråd i Sthlmstrakten. Jag har nu fått svar av FMV att Kvibergs i Gbg sköter allt överskott och att det inte finns några skidor kvar hos dem. Enligt websshoppen iaf har inte Kvibergs några skidor.
Har mailat hemvärnet i Sthlm och väntar på svar.

Visst lämnar blixten en del att önska men tanken är att isf ha dem som övningsskidor här hemma, som ungdomarna kan lära sig att inte ramla med iallafall, och sen hyra bättre skidor när vi drar till fjälls. Vi är en ideell organisation och jag ser inget fel med att tigga till sig dem utan motprestation, men vi skulle även kunna betala några tusen för en uppsättning skidor o stavar o pjäxor.

Loppisar är ju bra men det kan vara svårt att hitta hyfsade turskidor och vallningsfria är nästintill omöjligt. Vi behöver vallningsfria till våra nybörjare (blixten är ju "vallningsfria" pga trögt glid när de väl tjärats).

Spons är en möjlighet, dock behöver vi prioritera sovsäckar och regnkläder för våra sommaraktiviteter. Men vi jobbar på det.

Fritidsbanken har jag tänkt ringa, men de finns bara i Uppsala. Eller är de på gång i Sthlm oxå?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hermelin Vita blixten + NNN BC Magnum Turskidåkning 5
hajof70 Stålkant på Vita blixten? Turskidåkning 9
Wolfbrandt Vita Blixten Turskidåkning 13
Wolfbrandt Vita blixten Sökes! Turskidåkning 4
Banankontakt Kängor till vita blixten Turskidåkning 9
Geronimo Gröna Vita bandet! Turskidåkning 22
markanthus Vita blixten med stålkant? Turskidåkning 6
1145 Köpa vita blixten någonstans i mälardalen - sundsvall? Turskidåkning 3
landy Vita blixten Turskidåkning 20
tamino Nato- / Jägar-bindning till vita blixten Turskidåkning 10
estetdrägg Vita blixten + ? + Blötnäbbar. Turskidåkning 3
snokke Kängor/bindningar till Vita Blixten? Turskidåkning 11
johanniska Bindningar - Vita blixten Turskidåkning 32
mariaa Vita Blixten Turskidåkning 16
sarabackeus Skötselråd till Vita Blixten Turskidåkning 8
Islet Vita Blixten Turskidåkning 9
micke.lu VITA BLIXTEN? Turskidåkning 8
sajberjohan Tjära Vita Blixten Turskidåkning 18
ett_och_noll Valla Vita blixten? Turskidåkning 1
hfm76 Vita blixten Turskidåkning 8
Johan_olsson Köpa Vita blixten Turskidåkning 2
janneb80 Bindning och behandling av vita blixten Turskidåkning 2
bjärven Var finns Vita blixten?! Turskidåkning 7
Jolo Vita Blixten - råd!? Turskidåkning 1
lucky Vita blixten bindningar Turskidåkning 0
mcpete vita blixten Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.