"snögaranti" under mellandagarna?

Lite osäker på vilket forum detta passar under (säg till om jag hamnat fel!), men behöver tips på friluftsområden med hyfsad chans till snö.

Jag och sambon letar hyrstuga för fyra under mellandagarna (airbnb eller vadsom egentligen) med sånt som inte nödvändigtvis är utförsåkning; Vi tänker hundsläde, turskidor, skridskor, promenader, snöskoter etc. Gärna i glesbygd.

Vi är osäkra på hur långt norröver man behöver hitta något för att ha hyfsat chans till snö. Bor i Västmanland, men känns ju OK att åka runt 50mil, vilket bör ta oss nånstans till Västernorrland el. Jämtland.

Har någon tips på vad för områden som kan vara intressanta?
 
Finns såklart inga ställen med garanterad snö men längs fjällkedjan på lite högre höjder, österut kan det bli nederbördsskugga. Dalafjällen är ganska snösäkert och inte så långt. Smhi har snökartor som man kan titta hur det såg ut förra året. Om möjligt avvakta med bokning och se hur det ser ut.

https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup#

Snödjup 29/12 2016
 

Bilagor

  • Snö.png
    Snö.png
    92.8 KB · Visningar: 442
Väldigt bra svar! Det ringar (statistiskt) in mina önskemål snömässigt. Tack!

Då är följdfrågan: finns tips på stugor som inte tillhör stygbyar/skidorter med någon form av aktiviteter i rimlig närhet (typ turskidor)?

Jag letar men hittar inte mycket. Jag misstänker dock att det liksom ligger i själva frågans natur när avskildhet är ett nyckelord.
 
Grövelsjön - Funäsfjällen

Grövelsjö-området längst upp i Dalarna tror jag är bland det säkraste du kan hitta.
Alternativt Funäsdalsfjällen med Bruksvallarna som centralpunkt för turåkning.

/Thor
 
Korta dagar den tiden gör att södra fjälltrakterna är bra förslag. Skoterturer hittar du i Härjedalen.

Thure
 
Grövelsjön är ett bra tips, fjällstationen har öppet i mellandagarna och har en del aktiviteter och uthyrning av utrustning. Finns en del privata stugor i området att hyra om man inte vill bo på fjällstationen. Ligger dessutom rätt högt, dryga 800 m och får nog anses som ett av de snösäkraste områdena i landet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.