Producent och återförsäljare av ullunderkläder

OT: Det seobserver är inne på är väl sk superwash-behandling av ull. De flesta stora klädleverantörer inkl woolpower använder sådan ull. Jag tror man får leta efter små, eko-inriktade producenter för att slippa.
Peter

Jag använder en hel del plagg som jag köpt från Näva - http://ekotextil.se/ . Ekologisk merinoull till 100 % eller blandning ull/siden. Otroligt sköna. Jag vet inte om det finns något belägg för det men jag tycker att det känns som de obehandlade 100 % ull-tröjorna är något varmare än motsvarande från de stora märkena.

Sommartid och i varmare temperatur använder jag gärna 70 % ekologisk ull/30 % siden.

De har en liten butik intill Järna station söder om Södertälje.
 
Ull tappar isolerande funktion av en sån enkel sak som färgning. Att ta bort epidermisfjällen är att ta bort väldigt mkt funktion.

Jag (eller vi) har stickat ett par kilo trikå av KBT-märkt ull (biodynamisk certifiering) som var helt obehandlad, bara lite paraffinvax i för spinnbarheten. Tvättade vi i något annat än 30 blev det enorm filtning. Enorm skillnad på helt rå 100% ull och det jag använt från icebreaker, devold och suspekta lågprismärken.

Som en orientering; även om ett plagg är märkt 100% ull så kan det vara en liten andel syntet i garnet för spinnbarheten. Den lilla andelen kan påverka priset mkt.

Och vid priser så låga (ja, de är låga) som dilling och ekotextil så får man vara beredd på att det är väldigt tunna tyger, och därmed begränsad livslängd.

Folk som säger merino eller merinoull bör få sitt existensberättigande indraget.
 
Vass formulering gränsande till hets mot folkgrupp. Du får gärna förklara lite mer vad du är ute efter.

Thure

Hej Thure. Jag tror du förstår att folk som säger merinoull inte är en folkgrupp. Och jag hoppas att du förstår att jag inte vill att människor utan insyn i textil produktion skall upphöra vara.

Jag menar bara att de som tror att det är någon skillnad på merinoull och vanlig ull helt är ute och cyklar. För det första, menar de ull som fått klassificeringen merino eller från rasen merino? Vilken finlek har ullen? Romney-marsh, crossbreed och andra ligger i paritet med merinon, beroende på vilka delar och vilka djur man talar om. Att försöka få mervärden till produkten genom att benämna den merino är fånigt. Det är som att försöka säga att man inte dricker öl, utan maltöl. Vilket såklart är dumt-i-huvudet. Stoppa haussen.

Dessutom vet ju alla att rambouillet, cheviot och shropshire ger hållbarare plagg och bättre slaktkroppar.

Utöver det, så är dilling inte producenter, möjligtvis sömnadsförläggare.
 
Ull tappar isolerande funktion av en sån enkel sak som färgning. Att ta bort epidermisfjällen är att ta bort väldigt mkt funktion.

Jag (eller vi) har stickat ett par kilo trikå av KBT-märkt ull (biodynamisk certifiering) som var helt obehandlad, bara lite paraffinvax i för spinnbarheten. Tvättade vi i något annat än 30 blev det enorm filtning. Enorm skillnad på helt rå 100% ull och det jag använt från icebreaker, devold och suspekta lågprismärken.

Som en orientering; även om ett plagg är märkt 100% ull så kan det vara en liten andel syntet i garnet för spinnbarheten. Den lilla andelen kan påverka priset mkt.

Och vid priser så låga (ja, de är låga) som dilling och ekotextil så får man vara beredd på att det är väldigt tunna tyger, och därmed begränsad livslängd.

Folk som säger merino eller merinoull bör få sitt existensberättigande indraget.

Hej!

Du verkar ha koll på det här. Du kan möjligtvis inte rekommendera någon tillverkare med vettiga ylleprodukter?
 
Janus finns och är hyfsat. Gå in i en Dressman och beställ.
Racercykel butikerna har en tunn värmeundertröja i poly och merino, den tål 40 graders maskintvätt.
Botanisera utanför frilutsbodarna-

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oskarg Teva återförsäljare på nätet Kläder 0
håkkar De lana ullunderkläder? Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...