Vintertur genom bl.a. Muddus

Jag planerar att under senvintern nästa år göra en tur genom Muddus' nationalpark och Stubba naturreservat. Om någon har varit i de trakterna vid den tiden på året vill jag gärna få lite tips.
Jag funderar på mars månad. Jag vill dock att det inte blir för varmt dagtid. Det får gärna hålla sig på minussidan även dagtid. Hur ser vädret normalt ut i mars? Hur mycket snö brukar det vara? Hur mycket folk brukar det vara i Muddusstugorna? Är vägen Ligga - Skájdde plogad?
Jag planerar att gå med snöskor.
 
Vi gjorde en skidtur i Muddus förra året i andra halvan av mars, då var det vinter med minusgrader dygnet runt och mycket snö. När vi planerade turen var vi lite oroliga för snötillgången, för början av vintern var extremt snöfattig. Men det snöade i kapp senare under vintern.
Det var plogat mellan Ligga och Skajde. Väldigt olika med folk i stugorna, en natt i Fallstugan var det fullt, en annan natt var vi ensamma där.
En sak vi märkte var att uppgifterna om fågelskydd inte stämde med vad som stod på kartan. Enligt vår karta skulle det vara tillträdesförbud i ett stort område runt Arvidssonstugan från februari, men vi mötte några som hade kollat det med länsstyrelsen och fått beskedet att det inte var så.
 
Var där i mitten av mars för några år sedan, bra med snö då men det skiftar såklart mellan åren. Mötte en person, Sylvester, som tältade så det var lugnt och stilla i stugorna. Enligt den karta jag har, Calazo, så är det fågelskydd från 15/3 i de centrala delarna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.