Fotogen eller bensin

bensin-fotogen är ändå rätt snälla i det avseendet i jämförelse med T-sprit och metanol - de sistnämnda drar verkligen värme när de skall förgasas och är en orsak till varför T-sprit/metanol inte går att använda som bränsle i de flesta typer av flytbränslekök, även om man passande munstycke/strypning av luftflöde för rätt bränsle-luftförhållande.

värmeväxlarna är helt enkelt för små trots att de ligger mitt i lågan och hettan där...
 
Nja, jag tror det där är något som hör till matlagningskitet som ligger i den mörka textilen som upptar ett stort område mellan personerna. Men omöjligt är det naturligtvis inte, trots att de militära plastflaskor jag sett (för "SPRIT 35") har alla haft svart skruvkork...
Jag har tyvärr inte sett filmen. Men T-röd ger exakt den typen av boll om man drar på riktigt för att få lite TV-effekt (speciellt om man dessutom har förvärmt köket lite innan för att vara säker på att allt fungerar klanderfritt innan man startar kameran).

Dessutom ser flaskan helt klart ut som SPRIT 35, och jag tror möjligen att soldaten är så uppspelt att han fortfarande sitter med den svarta korken i handen. :)
 
Det går utmärkt att få eldbollar av fotogen också på Omnifuel och det beror på att Omnifuel är svår att få ordentligt genomvarm med rimlig mängd T-spritförvärmning (det går massor av T-sprit, typ 5 gram...) och det slurkar flytande fotogen genom munstycket - dock brinner den fetare (mer lysande) och kan sota i lågspetsarna i jämförelse med vad man såg i filmen.

Optimus Nova är ganska mycket lättare att förvärma och kräver mindre mängd förvärmningsbränsle i jämförelse med Primus Omnifuel...

Vill minnas att det också går ganska bra att undvika eldboll med bensinkök förvärmt med bensin också (baserat på erfarenhet av optimus Nova, med akrylatbensin 4T i flaskan). Man ska vara väldigt försiktig då man vrider på bensinen i slutet av förvärmning och tajma det rätt med när förvärmningsbränslet nästan brunnit ut.
Har kört betydligt mer gas på senare år (tangias tillsats) så jag vet inte hur bra jag är idag på att inte eldbolla med novan.

/Patrik
 
Låt lågan brinna ut helt! Tänd en ny sticka! Vad är det för dumsnålt beteende att man skall klara sig på en sticka?
Har man en tystbrännarhatt riskerar man underburn med detta förfarande!
/John
 
Man ska väl lära sig tända köket UTAN någon enda sticka?!?
En sticka är en för mycket, två är ett rent slöseri. IMHO. För det är väl nödreservstormstickorna vi talar om?
Några andra bär väl den medvetne inte med sig... Allt normalt tänds väl med kniv och tändstål?

(Numera kanske det är plasmatändare som gäller - som återladdas från samma 20Ah
powerbank som InReach-navigator, telefon osv återladdas från...)
/Odd
 
Vad är det för fel på t ex en BIC tändare? Håller med om att stormtändstickor gärna hör till reservutrustningen.

Thure
 
Några andra bär väl den medvetne inte med sig... Allt normalt tänds väl med kniv och tändstål?
Och vad garanterar att gasolköket inte tänds vid luftintaget när man regnar gnistor över det?
Jag skrev nog om tändstickor dvs helt vanliga solstickan inte om några stormstickor!
Jag har med tändstickor, Bic-tändare och Rambosticka. Det är Rambostickan som är sista säkerheten och som kommer i sista hand!
Bara Rambo är korkad nog att använda Rambokniven med Rambostickan, hoppas jag!

/John
 
Så säger inte Optimus/Katadyn själva, de säger släpp på bränslet då förvämningslågan nästan brunnit ut, se sid 7 i manualen:
Jag vet. Jag har klagat över detta flera gånger. Nästan alla som tillverkar koppbrännare har samma dåliga instruktion. När användaren sedan kompletterar med tystbrännarhatt och redan har det felaktiga (för tystbrännare) mönstret intränat. :-( Tja, Det slutar ofta med underburn och ibland med förstörd tystbrännarhatt.

/John
 
Man kan tycka att Primus skulle gå i bräshen för att fixa till instruktionerna. Dom säljer ju en tystbrännarhatt som tillbehör till Omnilite Ti.
Och problemet är inte okänt. Det har varit samma visa ända sedan de första tystbrännarköken för över hundra år sedan.
/John
 
John konstaterar helt riktigt här ovan att om man har tystbrännarhatt och inte vill riskera underbööörn (lätt allergisk mot förengelska av vårt eget språk😊...) så är det bästa att stänga och tända igen där det ska brinna. Fipplar man med ett eldstål är det lätt hänt att du tänder på fel ställe. En tändare eller tändsticka är säkrare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
babass Lampolja istället för fotogen? Kök och brännare 23
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
mj4x4 Kan fotogen bli förgammalt Kök och brännare 4
millimeter Fotogen schmotogen? Kök och brännare 2
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
Karpaterna.se Fotogen i burkbrännare? Kök och brännare 11
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
Soffgrupp Tillgång på fotogen i Öst? Kök och brännare 15
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
fotogenfreak fotogen Kök och brännare 5
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Tomas H Fotogen Kök och brännare 1
perlowdin Fotogen i USA Kök och brännare 7
fjelltur Fotogen? Kök och brännare 17
philip Fotogen Stormlykta Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
trickler Fotogen? Kök och brännare 4
lesko Selges fotogen i Ritsem? Kök och brännare 3
lesko Kjøpe parafin (fotogen) i Ritsem Kök och brännare 0
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
perlowdin Trangia fotogen Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...