Paddelmaskin bra/dålig ide?

Som sagt vill kolla med sakkunskapen om min ide är bra eller dålig genomförbar eller inte, och det gäller alltså en enkel GDS paddelmaskin för att ha under vinterträningen.

Tanken är att hålla det enkelt och att kunna använda den hemma som komplement till gymträning då jag som väl många paddlare vill hålla igång rörelsemönstret i vinterträningen och roddmaskiner har ju inte samma rörelsemönster.

Så planen är att ha ett fotstöd i form av en bräda med fästremmar som får representera fotstöden/roderpedalerna på kajaken och i denna fästa elastiska träningsband ev gummicord i lämplig längd och styrka för önskat motstånd.
I andra änden på remmarna ska ett skaft sitta somfår representera paddelskaftet och så någon form av sittunderlag så att sittställningen blir så lik den i kajaken som möjligt.

Vid träning så sätter man fötterna i remmarna på brädan som då hålls på plats och och ger mothåll åt gummiremmarna när paddeltag görs och sitter på "sätet" och kör vanliga paddeltag med paddelskaftet och motståndet i gummirepen får representera motståndet i vattnet vid paddling.

Har sett en del GDS paddelmaskiner som är redigt avancerade med elektronik och motstånd med magnet mm. men jag har varken kunnandet eller pengarna att göra något sådant så vad tror Ni om min lowtech lösning kommer den att funka?

Kan nämna att jag är på amatör nivå så inga höga krav på resultat utan vill bara hålla igång kroppens muskelminne till nästa vår då jag kände mig väldigt rostig i våras på de första turerna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jorka Ide om alternativ till Seam sealer Gör det själv 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.