Gta

Gr5

Vi har gått större delen av GR 5 - har just vandrat Thonon les Bains till Brevent/Chamonix. Bortsett från några dagsetapper norr om Tigne har vi gått från Genevesjön till Nice genom en eller två veckors vandringar. Vi har också avverkat GR 5 genom flera rundvandring som ex. Tour of Vanoise och Tour of Queyras. Se vår hemsida www.bergtagna.se - vi kommer senare i sommar lägga in bild och text om sträckan från Genevesjön till Brevent.
 
Jag kan väl upprepa det svar jag gav när frågan ställdes i fel möte:

Franska GTA är väl samma som GR5, från Genèvesjön till Medelhavet. Sen finns ju även den italienska GTA, Grande Traversata delle Alpi, i Piemonte, från Lago Maggiore ner till Ligurien. Jag har vandrat åtskilliga sträckor på båda, ofta i kombination, bl a iår. Det som slog mig just den här gången var hur tacksamt det är att vandra i Havsalperna, bra höjd, bra tältmöjligheter, osv. Bilder finns på http://www.huthyfs.com

Mest strikt följde jag GR5 1999, från St Gingolph till Modane (alltså den nordligaste biten), men därifrån har jag bara ett fåtal bilder.
Den biten har nackdelen att besöka dalorter på rätt låg höjd, vilket alltså leder till en hel del skogsvandring.

Överlag har jag genom åren funnit Sydalperna, alltså allt söder om järnvägen Paris-Milano, tacksammast att vandra i, med bra sammanhang och stora improvisationsmöjligheter. Det behövs när turernas längd ligger på 18 dagar (som 2015), 19 dagar (som iår) eller, som mest, 21.

Jag följer sällan färdiga turer utan kombinerar. T ex min bästa sensommartur, 2010, började i Argentière, följde Le Tour du Mont-Blanc ett stycke, därpå GR5 från ungefär Col de la Croix du Bonhomme till Landry, Le Tour de la Vanoise till Modane, och därpå tämligen fritt i Thaborområdet (som blev det enda sydalpina på just den turen) till Briançon.

Jag har också kommit att göra alla etapper på Le Tour du Queyras, men inte på en tur, och inte åt samma håll, en stor del av Le Tour de l'Ubaye, östra delarna av Le Tour des Ecrins (de västra delarna har en del knepiga pass). Le Queyras verkar ha det bästa klimatet och de bästa snöförhållandena - t ex förra året gick jag i slutet av juni+ngn dag i juli bekymmerslöst över flera pass på över 2800 meters höjd.

I Havsalperna, där jag alltså började min senaste tur, har jag tidigare även utforskat de västra delarna, i Frankrike. Nackdelen med den franska delen är att tältet bara får stå 19-9 (La Vanoise i norr är ännu strängare; där får man bara tälta invid vissa stugor). Bäst ur tältsynpunkt är italienska Havsalperna och Thabor-området.


Jag känner mig ännu lite för ung (snart 72) för att lita helt till stugor och för gammal för att benämna franska vandringsleder på engelska.
 
Jag har samlat på mig rätt många kartor under rätt lång tid, ofta under mina resor, och orkar inte gräva fram och räkna upp allt jag har. På den italienska sidan har jag använt kartor i skala 1:50000 från IGC. För den franska finns dels IGN:s karto i skala 1:25 000, (det blir många
och skrymmande kartor på en lång tur), men även översiktskator över t ex l'Ubaye och le
Queyras i skala 1:50 000 eller 1:60 000.

I Sverige finns Kartbuitken på Mäster Samulesgatan i Stockholm i fina och ljusa lokaler, och de har väl en hel del på webben också. Många köper gärna från http://www.stanfords.co.uk

Fler adresser finns på http://www.huthyfs.com
 
Kan väl sägas att den nordligaste delen av GR5 är den minst intressanta, p g a de låga dalorterna. Under fortsättningen är Landry lägsta dalort, men man tar sig raskt upp i la Vanoise. Även Modane är rätt lågt, en ort där man helst börjar eller slutar en vandring.

Jag utgick från St Gingolph, där det blev en rätt dyr övernattning i Schweiz eftersom jag inte hittade ledigt hotell på den franska sidan. Men det var vacker båtfärd dit, från Montreux.


Stegar etc. - jag minns bara en på en skoglig sträcka i början. Den läskiga som avbildas senare känner jag inte alls igen. Mellan Anterne och Col du Brévent minns jag bara att det var mycket snö det året. Snön brast under mig på ett ställe, så där stod jag med en decimetertjock skorpa av snö kring midjan och visste varken upp eller ned - hur jag löste det minns jag bara inte.

Går man söderut från Modane finns - beroende på snöläget - många intressanta altenativ till huvudrutten. Thaborområdet är kanske det tacksammaste av alla, inga tältförbud, och spännande natur. Mellan Névache och Briançon finns också spännande alternativ, som Lac de l'Oule, Lac Cristol och l Buffère; går man via Montgenèvre eller Clavière (i Italien) kan man slippa den djupa nedstigningen till Briançon; dit vill man kanske bara för att handla mat. (Ja, det har blivit många varianter sen jag upptäckte Sydalperna för 22 år sen).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.