Mount Everest base camp + kalapattar

Hej alla trekkers!

Vi är två 25-åriga killar som fick för oss att besöka Nepal i höstas och åkte på en riktig upplevelse!

Vi ville helt enkelt till Himalaya och började planera resan i våras, köpa in kläder och utrustning. Men när vi började kolla vad olika resebyråer tog ut för guidning och liknande skenade kostnaderna iväg snabbt. Få företag erbjöd paketresor för under 25000:-.

Efter ett tips här på utsidan kom vi i kontakt med en sherpa via hans blogg: http://nimaguide.blogspot.com. Hans engelska verkade inte perfekt men det kändes som en ärlig kille och det gick att förstå varandra utan några större problem. Efter flera mejlkonversationer fram och tillbaka där vi bestämde resrutt och kom överens om pris hade vi spikat två veckor i mitten av september. För 15 dagar inklusive allt på plats (bla inrikesflyg, tre mål mat om dagen, bärare, boende, vatten, trekkingpermits osv) ville han ha 1240 us-dollar per skalle. Ett för bra pris för att vara sant?

Vi körde iallafall på det och köpte flygbiljetter tur & retur med Turkish Airlines till Kathmandu via Istanbul för 5700:- per person.

Vi kom fram och väl där stod Nima Sherpa och väntade med en taxi! Lycka! Vi överlevde dessutom inrikesflyget till Lukla vilket får anses som en bonus. Våra två veckor var fantastiska även om min vän åkte på en släng av höjdsjukan, men det var inte så farligt om man tar i beaktning vad man fick tillbaka i form av de fantastiska vyerna vi fick (två kräkningar och lite högre puls i två dagar var allt).

Vi hade två superhäftiga veckor och till er som vill göra något liknande vill vi verkligen rekommendera vår sherpa, Nima Sherpa som tog hand om oss hur bra som helst.

Skulle ni vilja kontakta Nima har han nimak05@hotmail.com.
Är det så att ni har några frågor gällande resan i övrigt är det bara att ställa de så ska vi svara bäst vi kan :)


Med vänliga hälsningar,
Alexander & Pontus
 

Bilagor

  • IMG_0082.jpg
    IMG_0082.jpg
    47.2 KB · Visningar: 1,517
  • IMG_0798.jpg
    IMG_0798.jpg
    56.7 KB · Visningar: 1,470
Kul att Ni är nöjda. Hur var vädret i september? Har man otur då så kan det ju bli 2 veckor med moln.

Det låter som om resan var lite för kort därav höjdproblemen. Men jag tror priset är korrekt. Nu var det ett tag sedan jag gick där men jag skulle nog kalkylera med 6000 kr för en månads vandring (inkl tillstånd och buss). För 8 år sedan kostade det mig 3000 kr för 30 dagar. Men nu är det dyrare. Och Ni både flög och hade bärare.

Budget:
Tillstånd (TIMS): 130 kr/person
NP-avgift: 170 kr/person
Flyg t&r: 1800 kr/person plus 700 kr för er guide/porter
Bostad & Mat: 150 kr/dag/person
Bärare: 150 kr/dag

Om Ni vandrade i 12 dagar så blir det en kostnad på 5150 kr/person (ca 810 usd). Ungefär. Sen om det ingick lite transporter och hotell i Kathmandu samt liten vinst så låter det rimligt. September är ju lågsäsong och jag tror en vandring i t.ex. oktober skulle bli aningen dyrare.

Om någon är mer uppdaterad på priserna så komplettera gärna.
 
Jag gick till Annapurna basecamp för ett par år sedan och det gick alldeles utmärkt utan guide. Det är ju teahouses på lagom avstånd hela tidne så man slapp bära med sig tält och kök.
Tillståndet kostade väl 50-100 dollar men sen betalade jag väl cirka 20 kr natten för boende och ytterligare 80 kr per dag för mat. Så en veckas vandring gick loss på en dryg tusenlapp. Guiderna finns ju överallt, det är ju bara att prata med folk som bor i området.
 
Många frågar sig nog hur det känns att bestiga Mount Everest. Varför betalar folk så mycket pengar och ställer sig inför utmaningen bara för att tillbringa ett par ögonblick på jordens topp? Ärligt talat är denna fråga personlig och beror mycket på personen. Nästan alla som har upplevt bestigningen av detta berg erkänner att känslan inte kan jämföras med något annat i hela världen.
 
Jag gick till Annapurna basecamp för ett par år sedan och det gick alldeles utmärkt utan guide.

Jag har gjort precis same tur utan guide och även jag tyckte det var enkelt och smidigt. Hur det fungerar runt Everest har jag ingen erfarenhet av, men det borde väl fungera att köra solo där med? Eller?
 
Jag har gjort precis same tur utan guide och även jag tyckte det var enkelt och smidigt. Hur det fungerar runt Everest har jag ingen erfarenhet av, men det borde väl fungera att köra solo där med? Eller?

Självklart går det bra, däremot kan en bärare vara till hjälp om man är klen eller handikappad.

Man behöver ingen guide i svenska fjällen heller.
 
Tack för infon, är själv sjukt sugen o åka dit! Och som många skrev så känns de som de borde funka rätt bra själv utan guide? Tycker känslan blir större om man klarar de själv,, vilka månader är bäst för Base camp? /
 
Visst fungerar det utan guide - men jag skulle aldrig rekommendera någon att gå ensam i Himalaya! Det är en himla skillnad på Svenska fjällen och Nepal. Får du höjdsjuka eller magsjuka så kommer du behöva hjälp. Detta är min erfarenhet efter 9 år (15 säsonger) på vandringslederna i Nepal.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kristofer_wallmark Vad gör Mount Everest så svårt? Trekking 35
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
Carl.Gustafson Mount Kenya solo utan guide? Trekking 1
MonicaKa Indonesien, Lombok: Mount Rinjani Trekking 4
havsband Mount Kinabalu - upp&ner på en dag Trekking 8
Rosen1 Klättra mount Triglav Trekking 5
strapatzaren Pengar - kontanter - på Mount Evereste Base Camp Trek Trekking 5
barf Packning på Mount Kenya Trekking 6
Calle_L Mount Agung, Bali Trekking 0
Performance Mount Blanc Trekking 2
Juventus88 Mount Ida på Kreta Trekking 3
jerico mount blanc väder? Trekking 1
nilkas Tips för Mount Kinabalu Trekking 10
wmthned Är detta smart ?(Mount Blanc) Trekking 3
JörgenÅkesson Everest base camp (EBC) och Lobuche peak april 2018 Trekking 10
atothek Förboka boende längs med Everest Base Camp - trekken? Trekking 0
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
robert petersson Everest Base Camp Dec/Jan Trekking 4
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
musse592 Solo Trekk, Everest BC. Nervöst. Trekking 4
musse592 Hjälp inför Everest Base Camp! Trekking 17
Lost Wanderer Everest Base camp 2014, ska ni med? Trekking 3
Harry47 Mt Everest-vandring Trekking 12
C.E Everest 2013 Trekking 1
Magnus H Everest vs Annapurna. Bilder & Info. Trekking 37
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
markushhh Everest Base Camp på kort tid Trekking 6
Gohan Frågor om Everest Base Camp Trekking 12
Gregory Lhasa - Everest - Lukla Trekking 2
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
KajsaMalm Everest cirkuit trekk Trekking 12
hanswe Organiserad resa till Everest Base Camp Trekking 3
Klondike Everest Basecamp I juni? Trekking 4
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
skogsvakt Everest Base Camp Äventyrsresor Trekking 11
Joakim Ambrosson Serien Everest - funderingar Trekking 5
Joakim Ambrosson Hur högt får man klättra på Everest? Trekking 2
tovalova Magnus Flock på Toppen av M Everest Trekking 3
Fredrik_Andersson Everest base camp/Island Peak Trekking 0
hink Mt Everest Norra ABC Trekking 8
Jonas J Everest Base Camp i mars? Trekking 3
PerPerPer Kahtmandu - Everest BC Trekking 12
Jonas78 Everest Base Camp samt Island Peak okt 04!!!!!!!!!!!! Trekking 0
ErOg Nepal: Everest BC i vår (-04) Trekking 50
Jeppe555 everest-trekking Trekking 4
steffcarro Everest base camp! Trekking 11
E9climbing Trekking i Pakistan Latok/K2 Base Camp Juli 2010 Trekking 0
terray Base camp i november! Trekking 14
Ylvan Till Base-Camp Trekking 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...