Sovsäck till femåring

13902255170_18ba14cbcb_b.jpg


Rapport haglöfs Ara +6

Min 6årning sov hela natten i endast underställ och mössa med ett exped downmath under sig...och det var nästan under 0 grader. Klart godkänd av min son;)
 
Toppen! Då kanske det är en sådan här grabben ska ha... Kändes den stor, volymmässigt, när den var ihoppackad? Att man inte kommer ifrån 1kg har jag förstått nu.
 
Den är på den mindre skalan volymmässigt. fick ner sovsäck, liggunderlag och jacka/dunjacka/microfleec i min pojks 35L med utrymme över:

14088608525_6ce34de067_b.jpg
 
Cumulus tillverkar barn dunsäckar

http://http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/junior-250?gid=64&vid=1

Dunsäckar till barn eller åtminstone lätta sovsäckar till barn har vi diskuterat i olika prisklasser.
Enligt cumulus hemsida tillverkar de 2 st dunsäckar till juniorer Max längd barn 145 cm

- Junior 250 vikt 520g comfort 9 C limit 5C längd 165 cm pris 144 euro vår-sommarsäck
- Junior 150 vikt 410g comfort 13C limit 10 C pris 129 euro sommarsäck

Priserna är fortfarande dyrare än en syntetsäck, men ger åtminstone 500g viktbesparing.
 
Vi testade normal vuxensäck som vi kortade av med en spännrem till lämplig längd.
Det fungerar utmärkt om man inte är rädd för mågot extra hekto.

Men det vi använde mest var två kopplade säckar. Då ryms två vuxna med ett barn mellan.
Ingen extra vikt att bära på. Om man inte är ute flera gånger per år så är det en OK lösning

Vi har även använt tre kopplade säckar när vi hade båda barnen med.
Då la vi liggunderlagen på tvären. Annars blir det lätt någon som hamnar i en skarv.
 
Köpte till slut en ARA +6 http://www.haglofs.com/se/sv/Sovsäckar/ARA-+6/p/413040.2AQ . Den åkte i retur dagen efter... Varför? Jo grabben tyckte inte alls om den minimala ansiktsöppningen. När han vred sig så försvann ju så klart öppningen men han hade svårt att "hitta tillbaka". Dessutom var det för långt till där den vidgar sig, dvs där axlarna ska vara. Han hamnade med typ pannan och uppåt i öppningen, ansiktet nere i säcken. Försökte övertyga honom om att sovsäckar kan vara så men så tänkte jag efter och kom fram till att min egen säck inte är på det viset. Dessutom hade jag nog läst produktbeskrivningen lite dåligt, hade nog uppfattat att det skulle finnas ett köldskydd vid dragkedjan (en stoppad del som löpte längs med dragkedjan och hindrade värme ut/kyla in). Dragkedjan i sig var ganska så grov vilket gjorde att det gick lätt att få luft igenom den. Annars hade nog längden varit bra och den kändes mjuk och skon, icke-prasslig. Och billig var den.

Ja ja... Jakten går vidare.

Någon som sett om det kommit ut något nytt?
 
Någon som vet något om den här: http://www.outdoorexperten.se/p-26244-marmot-kids-banzai-trestles-35.aspx ?

Visst borde huvan kunna gå och vika tillbaka så att det inte är en så minimal öppning?

Kan någon hjälpa mig tyda vad "bag loft 3,5" betyder? Och "spirafill 120"?
http://marmot.com/products/details/kids-banzai-trestles-35

På den här sidan ser det ut som om man kan öppna på båda sidor - hittar ingenstans i texten att det är så, någon som vet? http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOT_23140 Och visst ser det ut som om det är isolerat mot dragkedjan/-orna?
 
Senast ändrad:
Bag loft 3,5 är måttet i tum på hur "hög" sovsäcken är. Om du tittar på några olika från t.ex. Marmot och Western Mountaineering ser du relationen mellan loft och temperatur. Finns en gammal post på forumet (som jag inte hittar nu) med riktvärden för vilken temperatur olika loft motsvarar.

Vi har Ara +6 till barnen. Det som jag tycker är problemet är volymen (och vikten delvis) så när vi nyligen behövde en till barnsovsäck blev det en VM Summerlite. Dyrt ja men jag räknar med att den håller länge och har stort användningsområde.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moggia Sovsäck till femåring Barn och friluftsliv 8
niklaz Sovsäckar till 4 och 6-åring Barn och friluftsliv 16
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
KoDoE Sovsäck till 1-åring Barn och friluftsliv 3
Ingle Sovsäck till förskola Barn och friluftsliv 9
fnöskticko stryprisk för barn i sovsäck? Barn och friluftsliv 5
Ralle80 Barn sovsäck vs. Voksipåse Barn och friluftsliv 5
Vickanvickan Smidigaste sättet att ta sig Till Lofoten från Göteborg utan bil. Barn och friluftsliv 11
BengtW Ryggsäck med frontöppning till 11-åring? Barn och friluftsliv 7
Nadjapadja Ryggsäck till lång 11-åring - vad är lagom? Barn och friluftsliv 6
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
undvall Varma pjäxor NNN till 6-åring? Barn och friluftsliv 4
Askel Barnsovsäck ner till 0°C Barn och friluftsliv 8
maskon Letar ryggsäck till 11-åring Barn och friluftsliv 14
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Annette Seldén Lämplig ryggsäck för långvandring till 10-12 åring? Barn och friluftsliv 14
tango Önskar köpråd: Påhängscykel till 6åring Barn och friluftsliv 10
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
McFee Tåget hela vägen till fjället Barn och friluftsliv 13
MBac Mat till barn ute, idéer sökes! Barn och friluftsliv 43
Kerstin76 Cityhjul till äldre Chariotvagn? Barn och friluftsliv 2
mickere Myggnät till Jolly Comfort Barn och friluftsliv 3
sofiah Ylle till barn Barn och friluftsliv 8
mariaa Till Abisko med tre barn Barn och friluftsliv 4
skogenlight Vinterresa till Alperna med 5-åring Barn och friluftsliv 7
gusbo Till fjälls med 3- och 5-åring - Packlistor, turförslag Barn och friluftsliv 8
Karolina P Regnöverdrag till Spectra cykelkärra? Barn och friluftsliv 2
Martin Fjäderlätt Friluftsbyxor till barn? Barn och friluftsliv 16
ekis Hjälm till 3-årig skidåkare? Barn och friluftsliv 3
lahja Längdskidor till 2 åring..... Barn och friluftsliv 10
Lilla jag Dragutrustning för hund till Alu-tech Barn och friluftsliv 1
seniorecho Resa till Vancouver Barn och friluftsliv 5
annneli Friluftiga presenttips till barn? Barn och friluftsliv 27
-Igge- Windstopper väst till barn Barn och friluftsliv 4
Lisaerik Regnbyxor till smalis Barn och friluftsliv 3
PontusT Overall till dagis? Barn och friluftsliv 10
Ringblom Förslag till ryggsäck till 5 åring Barn och friluftsliv 15
Martin Fjäderlätt Dagisryggsäck till 1½-åring? Barn och friluftsliv 19
sandskäddan Bra fleecetröja till barn? Barn och friluftsliv 1
dr_ljungberg Hur långa skidor till barn? o Barnhjälmsträsket.... Barn och friluftsliv 1
Aps Skitgrisar till barn Barn och friluftsliv 25
andy_02 Cyklar till dagis på vintern-Uppfinning efterlyses! Barn och friluftsliv 26
mipert Tunna mössor till 3-5 år. Var hitta Malmö Lund? Barn och friluftsliv 7
bredberg Familjesällskap till Alperna v29-32 Barn och friluftsliv 3
apanna Mat till barn på fjällvandring Barn och friluftsliv 7
Hedin Cykeldator till Barnvagn?? Barn och friluftsliv 5
kilen Myggmedel till barn under tre år? Barn och friluftsliv 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.