Vem skall betala för nyturer och "ledunderhåll"?

Jomen lite problematiskt tycker jag det är när småbarn leder även om det är på leder där det är mycket tätt mellan borrbultarna. Jag säger inte att det måste vara fel, men nog tycker jag att ett beslut att leda skall tas av klättraren själv när han eller hon är medveten om vad han eller hon gör i vetskap om att det aldrig är helt riskfritt att leda. Att barn gör det på sina föräldrars beslut/uppmuntran är inte oproblematiskt.
Sedan finns det naturligtvis ett stort utrymme för individuella skillnader varför det inte går att generalisera i termer av "rätt" eller "fel". För vissa barn kan det vara helt OK att leda medan det för andra inte är det.
 
[
Sedan finns det naturligtvis ett stort utrymme för individuella skillnader varför det inte går att generalisera i termer av "rätt" eller "fel". För vissa barn kan det vara helt OK att
leda medan det för andra inte är det.

@seon. Skulle inga rika få finnas, eller kanske inga fattiga? Det är en fråga :)

@lyckegard. Leden på bilden ligger inte på västkusten/Bohuslän

Det är faktiskt en andra del av viss led som har två replängder. Den första delen är mer en hel grad svårare en den anra, så att klättraren på bilden klättrade väl under sin maxnivå (det var faktiskt nästan tre grader under). Tanken med hela övningen var att lära barn lite om hur man skulle arbeta med rep och säkringen vid standplats, och att få veta att ett av viktiga moment inom många form av klättring är att man måste klättra hela vägen upp till toppen av berg eller klippa.
Men viktigaste av allt var just det - förståelsen för att ingen topp i världen är värt att få skada sig själv eller sina nära och kära. Självklart var målsättningen helt klart - att klättra försiktigt också på den övre lättare delen av leden och ibland att undvika att ta ett fall. Och att göra så varje gång man får klättra på ett sva, med eller utan borrbultar.
 
Lyckegard: Jag reagerar på att du tydligen lagt upp en bild på någon annans barn på internet, en bild där det tydligt går att se ansikte mm. Tycker man ska vara försiktig med sånt, även om barnets förälder lagd ut bilden själv tidigare. Det är upp till målsman att avgöra. Men du kanske känner dom!?
 
Oavsett vem som finansierar materialet till bultade klätterleder så är det viktigaste att den som gör jobbet och tar besluten har den kunskap som behövs. Om man inte har den så kommer det att bli problem. Jag har själv gjort nyturer som jag själv eller tillsammans med vänner har finansierat, gjort nyturer där klubben har finansierat (Småländska höglandet) och gjort ombultning av befintliga leder där klättrares finansiella bidrag har finansierat (Thailand) och jag kan inte se någon skillnad på något av det.
Jag sätter så många bultar som det ska vara oavsett om det kommer ur egen ficka eller inte. jag skulle aldrig få för mig att inte sätta titanbultar i thailand bara för att det är dyrare än biltemabultar om jag vet att dom kommer rosta bort på ett år eller två. Den argumentationen är ju förryckt!
Okunskap är den stora boven, inte finansieringen. Om någon vill utveckla en klippa som dom hittat men dom inte har pengarna att göra det säkert eller "by the book" så får dom lösa problemet (bulta färre leder, hitta mer pengar etc.). Om dom däremot gör det med undermåligt material så är det ju bevisligen fel beslut och då ska dom rätteligen få skit för det.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...