f.d slalomskidor till telis, funkar det? behöver råd

hej skulle bli oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig reda ut begreppen lite.

jag har idag ett par åsne telemarkskidor, äldre, ser ut ungefär som ett par turskidor och är nästan lika sladdriga att åka på.

ute i pisten har jag ett flertal gånger sett folk åka på telisar som ser ut som vilka slalomskidor som helst..

stämmer det, är dagens telemark skidor mer eller mindre "vanliga" slalomskidor?

jag har ett par 90-tals slalomskidor från K2, trc, slc eller nåt heter dom, side cut 9.0 ungefär som dom i denna annons: http://www.blocket.se/varmland/Slalomskidor_K2_25423065.htm det var den typ av slalomskida som fanns precis i övergången mellan den traditionella slalomskidan och carvingskidan

sen har jag ett par chilli-bindningar, vad tror ni om att bara skruva bort slalombindningen och skruva dit min telemarkbindning?

vad ska man för längd på ett par sådana i förhållande till den egna kroppslängden?

jätte bussigt om någon orkar engagera sig!
 
Det stämmer, det är nog inte mycket skillnad alls nuförtiden. Det hänger ihop med att telemarkspjäxor har blivit större och styvare. Har du plastpjäxor går det nog bra med vilka alpinskidor som helst för telemark. Om du kör med läderpjäxor kan det dock vara lite tungt att använda alpinskidor.
 
jag är inte alls expert på telisar...
men dom telisar jag åkt på har använts som slalomskidor av andra...
har för mig att man ofta använder dom lite mjukare skidorna till telis, men jag kan ha fel...

har du grejerna liggandes så skruva ihop å testa!
 
Det funkar alldeles utmärkt att åka telemark på ett par vanliga slalomskidor som flera här har nämnt. Men tänker du byta till ett par gamla K2-lagg så kan du nog lika gärna fortsätta åka på dina Åsnes. Tror inte du har så mycket att vinna på det bytet.
Däremot så borde det inte vara några problem att hitta några nyare men begagnade slalomskidor till en liten peng.
Som av en slump har jag faktiskt ett par avlagda slalomskidor som är riktigt bra att åka telis på som jag funderar på att göra mig av med då jag lagt ner telisåkningen. Är du intresserad så skicka mig ett meddelande så kan du få köpa dom till en rimlig peng.

/ Morgan
 
super-tack för alla svar!!

jätte uppskattat.

jag utgår ifrån att det alltså är carvingskidor man använder, men har även telemark-åkstilen utvecklats, kör man även telemark med lite skärnade sväng nu för tiden?
 
Carvingskidor

Hej
Nja tips är att inte använda de värsta carvingskidorna till telemark.
Dvs de som har en väldigt snäv radie.
Kan bli riktigt tungåkt.
Titta gärna på ett par som har radie upp mot 20 m
och lite längre än vad man använder till alpint, ca din egen längd eller något under.
 
tack för alla kloka råd!

jag hänger helt med på resonemangen. speciellt det där med pjäxorna och tunga skidor, mina crispi är helt i läder med endast små plastförstärkningar nerstuckna bak vid hälen.

Morgan; skidor har vi i massor, däremot lite nyare pjäxor i strl 45-46 är intressant om du, eller någon annan, råkar ha sådana över

hur är det föresten med nyare pjäxor, är det fortfarande samma mått och infästning som i mina gamla rottefälla och chilli bidningar?
 
Carving som telisar = super!

Hej!

Åker telisar på ett par helt vanliga carvingskidor som lika gärna kan användas till slalomskidor. Funkar finemang! Det är mycket "enklare" att åka telisar med plastpjäxor och carvingskidor än med läderpjäxa och turskida, det räntar mer, om du förstår vad jag menar.. =)

Skärande sväng är en skön upplevelse med telisar, det gäller bara att hitta tekniken till det. Det krävs ett par carvingskidor och man får inte vara rädd för fart under skidorna när man väl får till det! =) Det går dock givetvis precis lika bra att åka med lite mer sladdsväng, som man gör med turskidor.

Lycka till!
 
Jag kör på ett par storslalomskidor med lite kurva, men inte utpräglad carving. Med chilibindning. Funkar alldeles utmärkt. Har kört med läder (2 spännen) i flera år men bytt till ett par Scarpa T3 i år. Går att kantställa mera.

Har provat carving-telis, men jag tycker det nästan svänger för lätt och man hinner knappt ner förrän man svängt redan. Säkert en smaksak.

Skruva ihop och prova. Kostar ju inget. Ha gärna höjplattor.

Lycka till

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ptengvall Telemarksåkning med slalomskidor? Telemark 7
jbryggare Gamla slalomskidor? Telemark 5
Hellraider Telis på slalomskidor!? Telemark 5
glinn Fästskruvar till Rottefella Cobra R8? Telemark 2
slagskottet Vajer till Rottefella Chilli Telemark 0
Schneeberger Cobra R8 Bindning/skida till dessa? Telemark 5
Öhrn Länksamling till återförsäljare Telemark 1
Anders_Gr Nybörjare till Åre vecka 11 Telemark 0
Arfvid Telisresa till Kittelfjäll 25-28 februari Telemark 0
afro reservdelar sökes till r8 cobra rottelfella Telemark 3
michael77 Telistok återvänder till backen Telemark 3
YNWA Stegjärn till telispjäxor Telemark 3
sladdis Nya spännen till pjäxorna Telemark 4
skovsus Tips till telemarkskidåkning Telemark 3
olaka Bästa tid att åka till Andermatt? Telemark 1
thureb Glidvalla till bra pris? Telemark 2
blomma Skarknivar till telemark Telemark 9
Ix Ryggsäck till telemark?? Telemark 5
majja78 Gamla slalom till telisar? Telemark 1
niklas_9 Lågpris till Verbier (Ideellt) Telemark 2
thureb Ersättning till Asolo Morgedal? Telemark 1
rjmh Telemark utrustning till barn Telemark 2
Eckervad Kartprogram till PC Telemark 3
stol Stighudar till feta carvingskidor ??? Telemark 10
qpg Storulvån till Sylarna på carving? Telemark 2
larran Toppfäste till stighudar? Telemark 1
thober Förhöjningsplattor till 7Tm Telemark 1
föhl Låsbar häl till Chili Telemark 13
Malmén offpist-resa för tjejer till Alperna Telemark 1
föhl Nöd-spets till carvingskidor Telemark 1
olaka Vilka stighudar till Elan Stinger? Telemark 4
3317 Bil till Chamonix (nyår) Telemark 0
Vräkbjörn Telisövningar/tips till nybörjare Telemark 20
föhl Bil till Hemsedal ikväll 30:e från Stockholm Telemark 0
Jeremiah T2 till x-scream Telemark 2
Joakim Engwall Någon som har ett par scarpa T-2 till salu Telemark 5
petterpuder Resa till Riksgränsen Telemark 3
Bilplats till ÅRE Telemark 0
wistrom Tur på telis Telemark 3
Jönsson72 Bra toppturer med tält och telis i Norge? Telemark 0
manlan Kombination telis och Telemark 5
ski_extreme Rekomendera telis skidor Telemark 9
kmslule Telis-skidor för pist? Telemark 8
John_T Blizzard Sigma Titan som Telis? Telemark 0
Telis på Black Diamond Havoc Telemark 2
kasper99 alltrax 74 som telis? Telemark 3
perrah K2 Xplorer som mestadels pist-telis Telemark 1
nils73 Hur reparera hålen i telis pjäxan Telemark 3
svamp stabilaste twintipsen för telis... Telemark 5
sjö_örret 10.EX för Telis! Telemark 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.