Komradio för vinterbruk?

Starta en talgrupp som heter Utsidan.se på Zello.

Lösenord är "utsidanutsidan" , ni kan ju leka med den - finns där som Niklas0190.

Tog bara lösen som krav och jag har ingen makt över talgruppen

Kan ni testa ROIP , inget slår ju riktiga radios - detta har dock global täckning så länge man har nät

Har laddat hem programmet. Skall testa om vanlig hörlur med aktiveringsknapp funkar för push to talk.

Thure
 
Praktiska prov har för mig visat att sammankoppling av min mobil Samsung Galaxy S5 och min blåtandshandsfree med FM-radio Sony SBH52 kraftigt ökar batteriförbrukningen i min mobil.

De sifferuppgifter du grävt fram betyder mindre för mig än mina erfarenheter. Tydligast blev den snabba urladdningen av batteriet när jag samtidigt hade på GPSen i mobilen. Bara GPSen drar ur batteriet mkt mindre.

Jag är inte ensam om liknande erfarenheter.

Thure

Ja, vi har väldigt olik erafenhet. Jag är lite Bluetoothnörd och minns knappt hur många år jag haft. Har haft "många" telefoner och blutoothheadset.
Nu har jag ännu mer saker, högtalare, ctek, OBDeleven och termometer.
Har aldrig någonsin haft den batteridränneringen du beskriver.
För mig är Bluetooth rena drömmen att använda.

Både din telefon och headset är ju inte så färska, ev har du något fel på Bluetoothantennen? Vet ev inte om du kan uppdatera dina Blutoothenheter då det kommit flera säkerhetsuppdateringar.
 
Om man ska snöa in på teknik så om någon inte svarar så skickar man väl bara ett sms? Jag vet inte exakt hur telefonerna används men eftersom problemet är batteri eller att signalen inte hörs så lägger man till rutinen att man kollar på telefonen inom rimliga intervall så missat man inget.
Sen kan man iofs ha kul med en jaktradiouppsättning eller motsvarande men då får man mer att släpa på och/eller måste se till att alla förstår hur det funkar.
 
Om jag betraktar frågeställningen som långfärdsskridskoledare så vill man inte hålla på och fnula med att SMSa medans man åker. Man vet dessutom inte om meddelandet når fram.

Att ha en enkel och snabb kommunikationsmöjlighet kan vara bra ibland och samtidigt risk för att man komplicerar uppläggen väl mkt.

I nödsituation kan detta sannolikt vara mkt värdefullt.

Thure
 
Om jag betraktar frågeställningen som långfärdsskridskoledare så vill man inte hålla på och fnula med att SMSa medans man åker. Man vet dessutom inte om meddelandet når fram.

Att ha en enkel och snabb kommunikationsmöjlighet kan vara bra ibland och samtidigt risk för att man komplicerar uppläggen väl mkt.

I nödsituation kan detta sannolikt vara mkt värdefullt.

Thure

SMS som skickas en till en kan skickas med mottagningskvitto (dvs avsändaren får kvitto på att meddelandet levererats till mottageren mobil), dock inte läskvitto. (kanske din mobil vsar en liten grön bock eller liknande då dina skickade SMS mottagits).
MMS har stöd även för läskvitto (dvs mottgaren har öppnat medelandet i sin mobil) separerat från mottagningskvitto..

Sen kan ju inget enkelt teknisk system skicka "läst och förstått"-kvitto men man får väl anta att läskvitto betyder att mottagaren läst, tagit del och förstått innehållet.

Tror dock inte att SMS till många mottagare har något enkelt sätt att
visa vilken/vilka som tagit emot SMSet. Menom de skickas som MMS blir det enklare och du kan även göra "svara alla".
Kolla inställningar för SMS i din mobil.


SMS är som jag ser det inget bra sätt kommunicera vid nödsituation på is (med andra skridskogrupper) - där behövs enligt mej en "walkie-talkie/kommradio/PTT"-lösning där man med en knapptryckning talar till alla på den "kanalen", en många till många-lösning. Att det är en talkanal låter i mina öron bättre än att ta fram mobilen och läsa text.
Nackdelen med tal är att man missar meddelandet om man inte hör det när det sänds, men är det viktigt får man väl begära att mottagarna svarar på talakanalen: "Ledaren för grupp 4 uppfattat, kom".
Behöver man hjälp av 112 så ringer man dit såklart.

På skridskoisar tror jag dock på walkietalkie på PMRbandet 446MHz - öppna ytor och räckvidd på 2-10km. Finns många märken hos valfri elektronikbutik. enkelt att välja kanal, brukar finns 8*8 "kanaler/subtoner" som tidigare beskrivits. Kostar från några hundralappar uppmot tusenlappen

Men med skog och berg (som var ursprungsfrågan i tråden) så tror jag räckvidden blir för begränsad för dessa apparater..


/Patrik
 
De ska åka skidor men om det är en nödsituation så ringer man väl 112 oavsett var man är?
Om jag har ett behov av utrustning för nödkommunikation utöver en vanlig telefon skulle jag nog hellre köpa ett färdigt system än att börja plocka ihop något som är baserat på sk smarta telefoner.
 
Uppfattar trådstartarens önskemål som främst ett behov av smidig samordning och alla till alla kontakt.

Detta kan lösas på många sätt. Kanske schemalägga radiopassning ett par gånger per dag?

Thure
 
Någon som vet hur mycket bandbredd (alltså hur många Mbps) som krävs för zello via mobilnätet?

Ute i djupa skogen kanske man inte kan räkna med 3,5- eller 4G-täckning och räcker det med 2,5G- eller 3G-koppling för att få över talet via zello?

Ett annat (kankse dyrare) alternativ är att skaffa CDMA-telefoner och abbonemang (i Sverige finns t ex net1 (f d icenet) - tror de är de enda med CDMA i Sverige). Då de kör på lägre frekvenser (450MHz - som gamla NMT450 fast digitalt) har de bättre ytttäckning och marknadsför sig som just "glesbygdsalternativet". Kolla deras täckningskarta på webben så de täcker just ditt tilltänkta område.

Vill man slippa abbonemangskostnad är nog någon sorts VHF ett bättre val.

/Patrik

Hej!

Jag har ingen direkt koll på den bandbredd som Zello kräver, mer än att det fungerar bra över GSM/EDGE som har en ganska begränsad hastighet jämfört med 3G & 4G.

I Sverige har vi 2 st GSM/EDGE nät & det ena är Telias & det andra är Tele2 & Telenor's gemensamma nät som byggs via nätbolaget Net4Mobility, som även bygger 4G åt de två operatörerna. Telias GSM/EDGE nät är dock det största och mest utbyggda.

Jag använder Zello ganska mycket men i huvudsak över 4G via Telia, Telenor samt Net1, med Net1 så har jag deras lilla bärbara modem med utdragbara antenner som man sedan kopplar mobilen till via WiFi. Modemet har eget batteri och laddas via USB.

Och angående Net1 så har de skrotat CDMA (3G) & kör nu enbart med LTE, samma teknik som övriga operatörer men på 450 MHz för längre räckvidd (ca 60 km per basstation över land & ca 100 km över hav).
Telia har börjat bygga ut 4G på 700 MHz vilket kommer ge både bättre täckning samt kapacitet.

Tyvärr har jag inte hittat någon mobil med stöd för LTE 450, men skulle gärna köpa en om det finns.

// Skogsvaktaren.
 
Skall man ladda i kyla så är klassiska NiCd-batterier som gäller ;-)

Sedan har det bara gått utför och idag med vettig kontrollerkrets (typ snapdragon-chipset) så laddas en mobil inte när dess temperatur är under 0 grader C, möjligen kan laddas med låg ström men är något som telefonen själv i så fall skall ha koll på.

Hur bra batteribanker hanterar sin egna laddning vid låga temperaturer är en annan sak eftersom folk betalar så lite som möjligt för dem och mindre seriösa tillverkare ser livsfluft där med närmast bedrägerier på olika nivåer (allt ifrån begagnade laptop-batterier eller mindre celler som är omkapslade i större och fyllt mellanskillnaden med sand för rätt vikt om man ansträngt sig ens så mycket, säkerhetskretsar som inte fungear utan består av tomma chip utan innehåll (inkörningskapslar för uppstart av produktion och/eller träning)

ja listan kan göras lång...

Det finns anledning varför jag köper från svenska leverantörer till högre pris då det sämsta dretet är förhoppningsvis bortsorterat...



Varför det går trögt att ladda vid kyla när det gäller LiIon-batterier beror på en fysisk process som kallas intercalation - dvs. hur nyss bildade litium-metallen i närmast atomform hantlangas in av en semisolid lager som ingen egentligen begriper hur det fungerar[1] - bara att det gör det och atomen trängs/sugs slutligen in mellan 'molekylbladen av kol i grafit' och det är ren fysisk process atomer mellan och väldigt temperaturberoende hur fort det går och dessutom i olika steg med hur lagren mellan bladen av kolatomer fylls med litiumatomer efter olika mönster (och kan utläsas som olika spänningsnivåer med klart märkbara trappsteg). Den här delen påverkas väldigt lite hur kemin ser ut på katod-sidan (pluspolen...) och därför samma temperaturbegränsningar för laddning oavsett katodmaterial som LiCoO2 eller LiFePO4 eller andra med magan, magnesium etc. för att minska mängden kobolt (både av prisskäl för att kobolt är dyrt och avseende brandbenägenhet)


[1] denna är både en välsignelse och en förbannelse - semisolida lagrets existens som skapades av sig själv, typ, möjligjorde Litiumjonbatteriets existens - men förbannelsen är att lagret blir allt tjockare med tiden och temperaturen och därmed trögare i jonhanteringen fram och tillbaka mot själva grafiten och batteriet får allt högre inre resistans i sina reaktioner - det som vi ser att batteriet börja tappa kapacitet med den strömuttaget man normalt använder.

Grafiten är idag också uppblandad/ersatt med lösningar byggda på bl.a kisel i vissa lösningar (kol och kisel är under varandra i periodiska systemet - därmed mycket släkt i många avseenden, på samma sätt som mangan, kobolt och järn gör på katodsidan...) och är en av faktorerna till att polspänningen kunna ökats en smula senare år. man tittar på nanorör i kol och annat för att stoppa in och ur metall-atomerna utan att knäcka sönder i 'förvaringen' som det ändå sker med grafitkornen - det brister i kolnät-lagren titt som tätt vilket gör att det blir tomt runt kanten på revan och platserna aldrig besätts där och också är en åldringsmekanism - mer av typen hur många cykler det klarar.
 
Vill man ha snabb kontakt med många samtidigt är komradio oslagbart, man trycker in knappen 1/2sek senare är alla inom mottagningsområdet med.
Vad det gäller frekvenser så finns det för många och alla har sina egenskaper som varierar kraftigt.
Men bland de fria skulle jag köra PMR/KDR som nämnts på öppna ytor.

2m = VHF 150.XXX MHz Jakt/sjö
70cm = UHF PMR, KDR etc

Snabbt om olika frekvenser, utgår från att man kör FM inte AM SSB PSK osv
HF 3-30MHz tar man sig jorden runt med utan jätteproblem, framförallt 160-40m banden (1,5-7MHz) 27/CB är fritt.
VHF-L 69MHz (Gamla taxi/polis) är ett bra band med bra uteffekt upp till 25W p.e.p. inga andra begränsningar.
VHF 150MHz (jaktbanden inkl 156.000MHz)
UHF KDR444 (SRBR 2W yttre antenn) och PMR446 (0,5W fast inbyggd antenn)

Jag hade valt en radio som kan köra både 2m och 70cm tex en Baufeng för några 100lappar.
Utan dessa anledningar.
1: Fler band att använda beroende på terräng.
2: Man kan lyssna på relästationer och öppna dessa (om man är en amatörradiolicens) eller vid en nödsituation.
Repeaterkarta över Sverige. I händelse av nödsituation så använder man närmsta relaästation/repeater, skulle någon opponera sig ber du den personen fara och flyga. Är man radioamatör är det självklart frittfram.
3: Man kan ändra frekvens vid behov, DCS/CTCSS (subtoner Digitala / Analoga), kan vara bra mot störningar men annars tar man en ledig kanal.
4: Passning på flera band samtidigt, t.ex 444,650MHz och 156.000
5: 156.800 bör ligga i radion då detta är "Kanal 16, SOS"

BARA FÖR ATT HA SAGT DET!
Icke radioamatör för inte använda Baufeng UV-5R t.ex eller någon annan radio som inte är designad för en specifikt frekvensband likt PMR eller SRBR.

Men jag skiter i om folk gör detta bara man beter sig!.
DE - SA6HCZ


Kort och gott så går lägre frekvenser längre än höga, så på en sjö kör KDR/PMR skall man i terrängen eller liknande kör 156.000MHz. Eller 69MHz

Högre uteffekt är inte samma sak som att man når längre. Antennen är viktigare än uteffekten.
Som ett exempel så öppnar jag Sunne SK4RJJ från min bas med en uteffekt av 5W, jag har ca 10mil till Sunne fågelvägen. Detta är möjligt tack vare den antennvinst och höjden jag har.
Detta är omöjligt för mig med en handjagare och samma effekt.

TILLÄGG: Kyla är inget jätteproblem om man tänker efter lite före. Ha reservbatterier i innerfickan nära kroppen, samma med radio och telefonen. Då är ditt batteri med lite tur 10-20grader och kan laddas i kyla batteriet värms upp under laddning dessutom så om dessa inte står i drag så bör det fungera. Om inte vira in laddare och batteri i en halsduk, mössa, vante, jacka.

TILLÄGG 2: När ni kommer hem, ta inte in radion i värmen utan lägg den i kylskåpet över natten om radion är iskall när ni kommer hem, annars är risken för kondens stor.

Har jag uttryckt mig konstigt eller otydligt hojta så skall jag förklara mig. Jag tappar ord när jag skriver.:(
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elmfeldt Komradio Utrustning allmänt 8
caelus Promenadskor för vinterbruk Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...