Tält för långcykling

Verkar preliminärt Som att jag kommer sikta på Exped Orion eller Venus Extreme, Hilleberg Soulo eller Unna.

Låter detta som bra val?
 
Verkar preliminärt Som att jag kommer sikta på Exped Orion eller Venus Extreme, Hilleberg Soulo eller Unna.

Låter detta som bra val?
Haha - du började med att du "inte har något större behov av komfort eller höjd", och nu är du inne på lyxavdelningen ;). Expedtälten verkar (som vanligt) väldigt fina med en del "egna" lösningar, men de är ju tänkta som tvåmanstält och betydligt större (och tyngre) än de Hillebergare du tar upp. Ett otroligt plus IMHO för de dubbla ingångarna m fl detaljer, men "arkitekturen" med de tre bågarna är inte automatiskt självstagande (om det var det du var ute efter). Tälten lär vara väldigt stormsäkra när de väl är riggade, men kräver rätt många förankringspunkter och - en viktig aspekt om du använder dem på ensamturer - de är nog bägge på gränsen till alltför knepiga att sätta upp av en ensam person i hård blåst.

Med tanke på dina ursprungsspecar känns det som Soulo eller Unna - mindre, lättare, med betydligt mindre "footprint" och med sin enkla konstruktion av självstagande korsande bågar - är ett mer adekvat val i denna jämförelse. Fördelen med Soulo är absiden, pytteliten men ändå något. Fördelen med Unna är 5 cm högre maxhöjd.
 
Exped är i min erfarenhet inte värre än att resa andra tält när det blåser. Det gäller att få fast tältet i marken innan man börjar resa det, eljest kan det lätt blåsa bort för gott. YMMV
 
Exped är i min erfarenhet inte värre än att resa andra tält när det blåser. Det gäller att få fast tältet i marken innan man börjar resa det, eljest kan det lätt blåsa bort för gott. YMMV
Kanske inte värre än andra av jämförbar storlek, men det är bara det att de är just STORA... Jag är kanske ovanligt kort i rocken, men tyckte nog ändå att Orions och Venus upplägg med de tre bågarna, varav de två första inte korsar varandra och genast stagar upp tältet som hos t ex Unna, gjorde det litet extra svårt för ensamuppsättaren. Det blev stora mängder flygbenäget tyg uppspänt som drakar på två löst liggande bågar, innan man fått upp tvärbågen. Har man en "tredje hand" att hålla ner dem med medan man pillar in tvärbågen är allt frid och fröjd, men för att få i den ensam måste man "pinna om", dvs ändra på vilka hörnor som kan vara markförankrade under tiden. Jag "pinnade om" genom att lägga mig ovanpå hela paketet, men det blev ändå sårbart när sista bågen skulle i - ett klassiskt läge för "olyckor" med flygande tält ;).
 
Inte allt så ofta man har problemet med extrema stormar, lyckats sätta upp mitt hubba hubba i stark vind, ett tips är att använda packväskorna vilket är smidigare än att lägga sig över tältet.

Angående platsen så är det grymt att ha lite space om man nu ska spendera många nätter i tältet istället för att krypa in i ett trångt hål... Smaken e som baken iofs :p
 
Haha - du började med att du "inte har något större behov av komfort eller höjd", och nu är du inne på lyxavdelningen ;). Expedtälten verkar (som vanligt) väldigt fina med en del "egna" lösningar, men de är ju tänkta som tvåmanstält och betydligt större (och tyngre) än de Hillebergare du tar upp. Ett otroligt plus IMHO för de dubbla ingångarna m fl detaljer, men "arkitekturen" med de tre bågarna är inte automatiskt självstagande (om det var det du var ute efter). Tälten lär vara väldigt stormsäkra när de väl är riggade, men kräver rätt många förankringspunkter och - en viktig aspekt om du använder dem på ensamturer - de är nog bägge på gränsen till alltför knepiga att sätta upp av en ensam person i hård blåst.

Med tanke på dina ursprungsspecar känns det som Soulo eller Unna - mindre, lättare, med betydligt mindre "footprint" och med sin enkla konstruktion av självstagande korsande bågar - är ett mer adekvat val i denna jämförelse. Fördelen med Soulo är absiden, pytteliten men ändå något. Fördelen med Unna är 5 cm högre maxhöjd.

Jo, inser väl att det låter udda med att jag tittar på de tält jag tittar på, men tänker att handlar om en fråga om kvalitet snarare än komfort. Känner mig inte direkt som en prylnörd eller så, men vill heller inte slå fel med mitt val, tar hellre något som jag vet är kvalitet.

Skulle gärna ta något billigare, men det pratas om vaude men handlar om märket snarare en ett specifikt bra tält så känns osäkert att gå på. Jag litar på att Hubba Hubba är riktigt duktigt och bra tält, men har inte problem och slänga en extra slant på ett riktigt bra tält. Med tanke på att hilleberg och exped kostar lika mycket så kanske jag tar Unna då..

Har dock fått väldigt fin info om Hubba Hubba så jag känner att det definitivt vore ett tält värt köpa om jag bestämmer mig för att spara in lite på pengar.
 
Oj, vilken fart det blev här då! :)

En stor fördel med Hillebergtälten framför Hubba Hubba är att du reser inner- och yttertälten samtidigt. På Hubba Hubba reser du först innertältet och lägger sedan över yttertältet - en inte helt optimal lösning om du behöver komma i skydd när det regnar och blåser. Av den anledningen skulle jag personligen rata Hubba Hubba och istället leta efter ett tält med "Hillebergkonstruktionen" (som dock inte nödvändigtvis måste vara ett Hilleberg).

Ja, det är såklart ett minus. (Men som sagt finns det ju fler tält med liknande funktioner - vissa Mountain Hardware t ex. Dessutom har jag klättrat tillsammans med innehavare av dessa tält, på hög höjd i Argentina och i Kina, vad jag minns så var båda mycket nöjda med sitt val. En av dem skrattade dock åt mig när jag låg och tittade på kondensdropparna som föll från taket och väggarna i mitt Hillebergtält, haha... En droppe i sekunden. Behöver jag säga att all min utrustning tog stryk av detta fenomen?

På mitt MSR rullade jag ut både innertältet och yttertältet samtidigt när det regnade. Under tiden jag fäste stängerna i öglorna på innertältet så fungerar yttertältet som skydd. Det fungerar såklart inte om det blåser mycket och visst blir det lite blött på golvet om det regnar hårt. Det brukar dock bara ta några sekunder att torka upp det med en handduk eller t-shirt. Dock brukar det bli nästan lika blött när man ska krypa in i tältet, ta in cykelväskorna etc. Regnar det hårt så blir man blöt, man kommer inte undan hur man än gör.

Sen får jag väl se vilket av dem jag väljer i slutändan, men antar att det handlar om viss ökad komfort/kvalitet vs pengar. Varav det i samtliga fall handlar om kvalitativa tält.

Tar du ett Hillberg eller något annat i den stilen kommer du lida mer när du tältar i tropikerna än vad du kommer göra om du tältar i regn med ett Hubba Hubba eller motsvarande. Sen är du alltid skönt att spara några tusingar - som du istället kan lägga på en hotellnatt om nu vädret skulle bli lite hårt. (Det var ner till Italien du skulle va? Då är du typ aldrig mer än några mil från ett hotellrum eller ett café där du kan sitta och dricka kaffe medan du väntar på att det ska sluta regna). :-D

På sjön säger man "surra för storm". När det gäller tält säger man "välj tält efter sämsta möjliga väder" och med det menas slå upp och ta ned i horisontellt ösregn.

Skämt åsido, välj ett tält som du sätter upp med inner- och yttertält ihop.

Stämmer såklart om man ska göra toppturer på massa höjdmeter, men om man ska ut och semestercykla till Italien under några veckor? Jag kommer att tänka på något jag skrev i min blogg 2007 (Det osar av sarkasm, ta inte åt dig, det är inte riktat åt dig eller någon annan, bara en anekdot!): "(...)Maun var nog annars en av de tråkigaste städer som jag någonsin haft äran att besöka. I stort sett är hela staden uppbygd för turism och är samtidigt ”Det fina folkets” sista utpost innan de, som rustade inför en tre månader lång expedition till Amazonas inre, tar sig an det tuffa livet i lyxlodgerna i Okavangodeltat över veckoslutet, samtidigt som de kanske intalar sig själva att de heter Ernest Hemingway över en martini eller två."

Jävligt najs att bara ha innertältet i "mesh" som på hubba hubba i tex öknen. Kunna se sjärnhimlen, ha känslan att sova under bar himmel samtidigt skyddad från insekter, ormar och spindlar etc.

Mvh Daniel

Precis! Det verkar som folk bara ser nackdelarna med ett sådant tält, men glömmer av fördelarna. För mig är det ett lätt val. Skulle jag t ex cykla jorden runt under fyra år och korsa alla möjliga klimatzoner så skulle jag välja ett Hubba Hubba före Hilleberg alla dagar i veckan.

Jag har cyklat från Sverige till Nepal (minus Baluchistan), genom Australiens outback mitt i högsommaren, i Sydostasien, från Tyskland till Kapstaden, några hundra mil i Sydamerika, en sväng i Arabien och genom Turkiet och södra Kaukasus mitt i vintern (temperaturen vandrade från plus 50 till minus 26.) med ett Marmot Racer X.

Jag saknar verkligen det tältet! Och det var tur ingen intalade mig att jag var tvungen att ha ett dyrt Hilleberg! :)

Detta kan även vara intressant att läsa:

1) http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=19122
2) Svaret: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=19226#post91984
 
Instämmer med Lars ovan. Själv har jag ett gammalt Ferrino Lighttent II, men det är av samma konstruktionstyp som Hubba Hubba, dvs. mesh (innertält) sätts upp separat, och först därefter (om det finns risk för regn), sätter man på fly-over (yttertält) på det.

Vid vanligt regn har det aldrig varit något problem att mesh hinner få lite väta på sig i någon minut innan yttertält hunnit på. Det hinner helt enkelt inte bli speciellt blött. Isf ska det vara något rekordregn, men sådana brukar å andra sidan sällan hålla på hela kvällen och kan därmed med fördel väntas ut i en regnjacka eller i bästa fall på ett fik i närheten.

Jag skulle köpa Hubba Hubba före Hilleberg även om prisläget var det omvända.
 
ÅTTATUSEN!? Vad är det för fel på er?

på trekkinn.com har de prisgaranti, du får ett supertält för 4 säsonger för under TRETUSEN

Håller själv på för fullt att leta i denna sjö, jobbigt slöseri på tid, vill ju kunna starta nu så fort som!
 
@ Trådstartaren:
"Problemet" är väl fortfarande, att du skulle behöva komma lite längre med att för dig själv (och oss andra) klargöra dina prioriteringar - både vad gäller användningsområde, acceptabel vikt och krav på bekvämlighet. Detta blir desto viktigare, om du (vilket jag tror är svårt) vill hitta den perfekta kompromissen i form av ett enda tält. Men denna tråd kan ju vara en hjälp på traven :).

En europeisk sommarcykeltur är liksom inte samma sak som en genom obebodda öknar eller en högalpin kamvandring, men för den delen inte heller som att ligga inregnad i en vecka i Sarek, utan en massa trevliga alpstugor inom räckhåll att vid behov torka sina grejor i. Ett tält i en cykelväska är inte heller samma sak som ett på ryggen ;).

Till din Italienresa skulle jag som sagt knappt ta med något tält alls (än mindre om jag var tvungen att bära dess vikt till fots).

Att kunna få upp bara yttertältet när det är hyfsat varmt men kan tänkas regna på natten, kan vara väl så stor fördel som att kunna få upp bara innertältet. Det senare är säkert en jättefördel i många miljöer, men under mina många och långa luffarresor i mellan- och Sydeuropa har jag aldrig saknat möjligheten - det lilla av mygg som kan finnas här och var hanterar jag hellre med myggstift och sover under bar himmel, när det inte regnar.
Men det finns som framgått även sådana tält, som klarar bägge uppsättningsmetoderna.

PS jag är som förhoppningsvis framgått ingen hilleban, men ingen anti-hilleban heller ;).
 
@ Trådstartaren:
"Problemet" är väl fortfarande, att du skulle behöva komma lite längre med att för dig själv (och oss andra) klargöra dina prioriteringar - både vad gäller användningsområde, acceptabel vikt och krav på bekvämlighet. Detta blir desto viktigare, om du (vilket jag tror är svårt) vill hitta den perfekta kompromissen i form av ett enda tält. Men denna tråd kan ju vara en hjälp på traven :).

En europeisk sommarcykeltur är liksom inte samma sak som en genom obebodda öknar eller en högalpin kamvandring, men för den delen inte heller som att ligga inregnad i en vecka i Sarek, utan en massa trevliga alpstugor inom räckhåll att vid behov torka sina grejor i. Ett tält i en cykelväska är inte heller samma sak som ett på ryggen ;).

Till din Italienresa skulle jag som sagt knappt ta med något tält alls (än mindre om jag var tvungen att bära dess vikt till fots).

Att kunna få upp bara yttertältet när det är hyfsat varmt men kan tänkas regna på natten, kan vara väl så stor fördel som att kunna få upp bara innertältet. Det senare är säkert en jättefördel i många miljöer, men under mina många och långa luffarresor i mellan- och Sydeuropa har jag aldrig saknat möjligheten - det lilla av mygg som kan finnas här och var hanterar jag hellre med myggstift och sover under bar himmel, när det inte regnar.
Men det finns som framgått även sådana tält, som klarar bägge uppsättningsmetoderna.

PS jag är som förhoppningsvis framgått ingen hilleban, men ingen anti-hilleban heller ;).

Ärligt talat så känner jag väl nu att jag kanske ska ta ett msr hubba. Jag hade inga egentliga krav till att börja med. Min huvudsakliga punkt var väl som sagt att jag inte ville att det skulle regna in eftersom jag haft det problemet tidigare. Resten känns som lyxigare punkter, men sen har jag tänkt cykla och använda tältet i mitt liv och inte enbart till italien. Jag inser att rutten är relativt lätt och det delvis kanske blir lite overkill men tänkte att om jag ändå köper ett tält som kostar lite mer och klarar tuffare miljöer, så kanske jag ska titta på bättre tält.

Efter att ha läst vad Lars Bengtsson skrev om att han skulle använt MSR hubba på en jordenrunt resa så låter det som att det passar mina behov mer än ett hilleberg, med tanke på pengarna jag sparar in. Jag antar om jag summerar mina egentliga behov så är det ett tält som det inte regnar in i och som hanterar många olika miljöer. Resten är saker som jag har förlitat mig på er, och tänkt detta låter bra och vettigt. Jag har egentligen inte heller något problem med om det skulle droppa i mitt ansikte över en natt, eller att sova under bar himmel det enda jag verkligen inte vill är att sova i en pöl där sovsäcken väger 15kg av vatten och där jag vet att jag inte kommer kunna använda min sovsäck nästa natt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Nikhi Tält-Vinterjacka-Regnjacka Långcykling 17
Benny G Vattentät cykelsäck för tält o sovsäck Långcykling 19
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
JA64 tält Långcykling 1
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
iveqy Tält Långcykling 4
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
bjornet Gasolkök samt tält. Långcykling 5
mtbsmuffe frågar även här om tält Långcykling 22
liquidmonkey island tur med tält?? Långcykling 3
JA64 tält Långcykling 1
rockhopper vilket tält? Långcykling 39
Threeon Lättaste packlistan med kök & tält! Långcykling 3
AWG Förslag på tält Långcykling 19
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
Blåbär Tält Långcykling 5
nkp Tält och cykel i Alperna? Långcykling 6
x-treme Tält??? Långcykling 7
Tält Långcykling 1
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...