30 år sedan Anaris

Ändå är det några här som skriver i stil med att det inte är så farligt uppe i fjällen och det har gått bra när jag har varit där i skjorts och t-shirt.
 
De hade varit så trötta efter pulsandet så de slog upp tältet och la sig i sovsäckarna direkt (utan att äta) då tältet var dåligt uppslaget och ingen vindmur så blåste det sönder under kvällen!

Det där låter ju nästan som en repris av Anarisolyckan (om inte mitt minne sviker mig).

Jag tror att det är så att många är vana från sin vardag att kanske bara äta 2-3 mål om dagen. När jag är ute så har jag som målsättning att stoppa nåt i magen varannan timme. Det behöver inte vara mycket utan handlar mest om att hålla blodsockret (och därmed mitt humör:) ) på en vettig nivå.
 
P3-dokumentären är informativ och gav mig större förståelse för vad som hände. Snöstorm på fjället utan tillräcklig snö att gräva ned sig i är ett inferno.

En annan lärdom är att medias rapportering under första veckan inte gav en rättvis skildring av skeendet.

Också intressant att man övergav nödradioapparaterna och drog om vinterleden.

Jag rekommenderar lyssning!

Thure
 
Jag var där i somras

Jag fick höra talas om att det skulle finnas ett minnesmonument på platsen för det tragiska. Det var en ren tillfällighet att jag fick höra om platsen och en snabb pekning av Anaristugans stugvärd på en karta.

Jag lyckades hitta platsen, skulle ändå passera området under min vandring, och kunde föreställa mig hur fruktansvärt det måste ha varit när katastrofen var ett faktum.

Jag ska lyssna på dokumentären.
 
Är det någon som har positionen för platsen? Jag vill gärna gå förbi korset då jag är från Växjö och känner några av de anhöriga.
 
Är det någon som har positionen för platsen? Jag vill gärna gå förbi korset då jag är från Växjö och känner några av de anhöriga.

Ifjol, juli 2020, vandrade vi i Lunndörrsfjällen med bl.a. sikte på att besöka minneskorset från Anarisolyckan. Hade läst denna tråd innan och även denna artikeln https://www.turist.se/anarisolyckan-40-ar-sedan-v-i-jamtlandsfjallen/

Men varken i Lunndörrsstugan eller Anarisstugan (stugvärdarna i Lunndörrstugan ringde till stugvärden i Anaris) hade de koordinaterna och stugvärdarna kunde heller inte peka in på vår karta var korset fanns. Vi tittade efter korset med kikare på vår färd från Lunndörrstugan till Dörrsjön men det var helt omöjligt att se ett grått kors mot en grå bergsbakgrund. Genom SVT-dokumentären i januari 2021 https://www.svtplay.se/video/29782402/mysteriet-vid-djatlovpasset
där de besöker minneskorset såg vi att korset låg på en kulle eller ås och att det satt i ett röse uppe på en stor sten.

I år blev det också en vandring i Lunndörrsfjällen och den 25 juli i år gick vi från Anarisstugan mot Lunndörrstugan med mål att hitta korset i dalen, men precis som ifjol var det mycket svårt att se med kikare från höjd. Nästan när vi givit upp och istället börjat leta tältplats så svängde vi runt en kulle och såg då korset mot himlen uppe på kullen. Gick upp och tog GPS-koordinaterna (N63 grader 04.1460, E13 grader 09.6477, +/- 3 m noggrannhet enlig Garmin GPSMAP 64st).

För att hitta korset utan GPS är det bäst att ta sikte på "fembäckskorsningen" i den röda ringen i kartan nedan. Då ser man minneskorset uppe på kullen i nord-nordöstlig riktning. Om man kommer ifrån dalen rakt norrifrån så finns den en skylt nedanför kullen eftersom man inte ser korset från bäcken nedan för kullen.

När vi sedan gick upp mot Storgröngumpen i riktning mot Lunndörrstugan så kollade vi i kikaren för att se om man kunde se korset, men trots att vi nu visste var det låg så var det omöjligt att urskilja korset mot den gråa bergsbakgrunden. Mycket nöjd att äntligen hittat korset, men det var svårare att hitta än jag trodde det skulle vara.


Koordinater_Anariskorset.jpg


DSC_0025.JPG

DSC_0026.JPG

DSC_0018.JPG
 
Senast ändrad:

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...