Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka?

Svaret på frågan är nej, det finns inga vattentoaletter, bara torrdass i stugorna. Jag lägger ingen värdering i det och drar inga förhastade slutsatser om hur du värderar det. Herregud vilken debatt om en enkel fråga!
 
Kan inte ens föreställa mig att urbaniseringen skall gå så långt, med vattenklosetter i fjällstugorna och utsläpp av orenat vatten i de känsliga vattendragen som vi sedan som vandrare tar dricksvatten ifrån eller den känsliga biotop de utgår. Eller skall vi även gräva avlopprör från stugorna till närmaste reningsverk i storstaden...?

Bra synpunkt, +1
 
Lär nog bli alltfler sådana frågeställningar ju längre urbaniseringen går och ju längre gemene man kommer från naturligt umgänge med natur och friluftsliv.
Vi måste kanske bli bättre på att informera om baskunskaper i natur och friluftsliv som för oss själva känns naturliga. De kanske inte är det för dagens och framtidens potentiella naturbesökare.
 
Lär nog bli alltfler sådana frågeställningar ju längre urbaniseringen går och ju längre gemene man kommer från naturligt umgänge med natur och friluftsliv.
Vi måste kanske bli bättre på att informera om baskunskaper i natur och friluftsliv som för oss själva känns naturliga. De kanske inte är det för dagens och framtidens potentiella naturbesökare.

I mina öron är ju denna fråga helt befängd,men är stad och asfalt den referens man har,blir det mer förståeligt.
Även att man inte bränner dasspapper efteråt,eller gräver ner ordentligt.
Äckligt med papper fastsmackade under stenar.
 
Även för mig, som i princip växt upp i det som allmänt kallas "vildmarken" och fått delar av min försörjning därifrån, känns mycket av det som diskuteras på div. utelivsforum främmande. Men vi måste inse att preferenserna är väldigt olika, beroende på väldigt skiftande erfarenheter och intressen. Och om vi vill att de som har asfalt och stad som norm ska upptäcka det vi har som intresse och livsstil, vistandet i naturen, så kanske vi måste tänka utanför våra egna ramar.
Här har både vi enskilda och inte minst de organisationer som på olika sätt berör det som kallas friluftsliv ett stort ansvar att informera om även basala saker.
På detta forum är ju oftast svaren ganska väl underbyggda och kunniga, till skillnad från en del andra ställen. Men att håna en trådskapare med med helt andra normer och preferenser än vi själva tror jag definitivt inte är rätt väg.
 

avslutad210712

Gäst
Även för mig, som i princip växt upp i det som allmänt kallas "vildmarken" och fått delar av min försörjning därifrån, känns mycket av det som diskuteras på div. utelivsforum främmande. Men vi måste inse att preferenserna är väldigt olika, beroende på väldigt skiftande erfarenheter och intressen. Och om vi vill att de som har asfalt och stad som norm ska upptäcka det vi har som intresse och livsstil, vistandet i naturen, så kanske vi måste tänka utanför våra egna ramar.
Här har både vi enskilda och inte minst de organisationer som på olika sätt berör det som kallas friluftsliv ett stort ansvar att informera om även basala saker.
På detta forum är ju oftast svaren ganska väl underbyggda och kunniga, till skillnad från en del andra ställen. Men att håna en trådskapare med med helt andra normer och preferenser än vi själva tror jag definitivt inte är rätt väg.

Håller med att vi inte skall håna trådskaparen. Visst tyckte jag själv att frågeställnigen var rätt skoj men vi har hur många som helst exempel på att människor som inte har friluftsvana ställer "konstiga frågor". Dessutom är det bättre att ställa frågan innan istället för att utgå från något som inte visar sig stämma.

"Hade tänkt åka inlines efter hela Kungsleden men började fundera på om det är någon del som inte är asfalterad"

"Räcker en fem-liters vattendunk mellan vattenkranarna på Kungsleden"

Själv stod jag vid LapDånalds och pratade med båtföraren (vet inte namnet men en försiktig gisning torde vara Sarri i efternamn) när det kom fram en man och frågade om han kunde få fylla vattenflaskan från kranen som de har uppe vid serveringen eftersom han inte ville dricka sjövattnet. Visst fick han det och när han hade gått sa bårföraren "och var tror han att vattnet i kranen kommer från - ledning från Kiruna"
 

avslutad210712

Gäst
Även för mig, som i princip växt upp i det som allmänt kallas "vildmarken" och fått delar av min försörjning därifrån, känns mycket av det som diskuteras på div. utelivsforum främmande. Men vi måste inse att preferenserna är väldigt olika, beroende på väldigt skiftande erfarenheter och intressen. Och om vi vill att de som har asfalt och stad som norm ska upptäcka det vi har som intresse och livsstil, vistandet i naturen, så kanske vi måste tänka utanför våra egna ramar.
Här har både vi enskilda och inte minst de organisationer som på olika sätt berör det som kallas friluftsliv ett stort ansvar att informera om även basala saker.
På detta forum är ju oftast svaren ganska väl underbyggda och kunniga, till skillnad från en del andra ställen. Men att håna en trådskapare med med helt andra normer och preferenser än vi själva tror jag definitivt inte är rätt väg.

Nej. Men vad är skillnaden förutom att du kan inte spola?

Om du har använt torrdassen vid tältplatsen i Abisko nationalpark finns det en annan skillnad. Lukten i de dassen går inte att beskriva. Och det luktar inte bajs utan ammoniak. Jag vägrade att använda dem. En annan satt och spydde samtidigt som hon gjorde sitt behov.
 
Låg evidensnivå men effekt verkar finnas.

"Handtvätt med tvål och vatten och/eller alkoholbaserade
handdesinfektionsmedel skyddar både patienter och personal samt medverkar
till att bryta smittkedjan vid utbrott [1]." Skrivning på folkhälsmyndighetens råd vid utbrott inom sjukvården. Det hänvisas till "
Hall AJ, Vinjé J, Lopman B, Park GW, Yen C, Grecoricus N, et al. Updated norovirus outbreak
management and disease prevention guidelines. MMWR 2011;60:1–15."

Thure

Nu blir det OT, men det där måste vara någon äldre referens som ligger kvar. Det har nyligen visat sig att de studier som påvisar effekt i själva verket har gjorts på murint norovirus (som drabbar möss). Effekten på humant norovirus är hittills okänd, men virusets utformning tyder på att effekt torde vara låg. Både Folkhälsomyndigheten, Vårdguiden, mfl skriver om detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
dibblah Padjelantaledens BLT stugor Fjällvandring 4
Neae Tips gällande stugor Fjällvandring 4
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Angelicat Stugor i Töfsingdalen/Hävlingen Fjällvandring 1
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
diwic Obemannade stugor med låsta rum (Vouggatjålme) Fjällvandring 2
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
Adrian_Dahlquist Tips på vandring mellan stugor i höst Fjällvandring 2
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
KebneKajsa Stugor Fjällvandring 37
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
niben Stugor i jutenheim? Fjällvandring 2
JoW Stugor i fjällkedjan? Fjällvandring 1
svartöra Brända stugor tåga vi förbi Fjällvandring 1
highlandpark Utrustning när man sover i stugor? Fjällvandring 6
P.D Handla i stugor Fjällvandring 8
pfjell Fulla Stugor? Fjällvandring 2
linaliljedahl stugor vid Kebenekaise Fjällvandring 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...