Trepassleden

Hej,
ska på lördag åka till Nikka och vandra Trepassleden via Unna Raiddavágge. Är det någon som har vandrat Trepassleden nyligen och kan berätta hur förhållanden är? I Nikka sammanträffar jag med en tyska (som jag träffade för några år sedan i Sarek) Vi har inte stegjärn med oss och tänker gå vid sidan om glaciären. Tacksamt om lite uppdatering, också om eventuella svara vad i Unna Raiddavágge. Jag tänker då främst på glaciärjokken i den ravinen som kommer från Raitatjåkkaglaciären.
Mvh Veni
 
Hej,
ska på lördag åka till Nikka och vandra Trepassleden via Unna Raiddavágge. Är det någon som har vandrat Trepassleden nyligen och kan berätta hur förhållanden är? I Nikka sammanträffar jag med en tyska (som jag träffade för några år sedan i Sarek) Vi har inte stegjärn med oss och tänker gå vid sidan om glaciären. Tacksamt om lite uppdatering, också om eventuella svara vad i Unna Raiddavágge. Jag tänker då främst på glaciärjokken i den ravinen som kommer från Raitatjåkkaglaciären.
Mvh Veni

Trepassleden är väl samma som jojo-leden? I så fall avråder Kiruna fjällsäkerhetskommite från vandring där om man inte har alpin vana och säkehetsutrustning. Du kan läsa mer på deras Facebooksida.
https://www.facebook.com/KirunaFjallsakerhetskommitte/
 
Den på fjällkartan, med glesa prickar, markerade ”lämplig färdväg” är inte lika lämplig längre.Leden är omarkerad och glaciäravsmältningen har gjort passagen svårframkomlig. Alpin vana och säkringsutrustning är nödvändig om turen skall vara säker.

Så här ovan står det på hemsidan. Att det här kommer upp nu i år, betyder det att det har blivit svårare just i år? Med säkerhetsutrustning menar man då stegjärn? Under Alpin vana förstår jag att gå med isyxa och rep?
 

avslutad210712

Gäst
Är det alla tre passen som är svårframkomliga ?

Kan inte svara för hur det ser ut just i år men de två sista (dvs inte pyramidpasset) är väl rena sten/bergspassager så de kan knappast ha påverkats av sommarens värmebölja. Men kan såklart ha fel.
 
Det kan vara skönt att veta om det finns snöfält som bär bra när det är något flackare, då kan man spara mycket ork tänker jag.

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
 
Är det alla tre passen som är svårframkomliga ?

Det som fjällsäkerhetskommiten varnar för är det sydligaste vid Tarfala där man längst upp går en bit på snön i kanten på Kebnepakteglaciären. Jag har för mig att en liknande varning om den här passagen gick ut en varm sommar för några år sedan också, men jag kan minnas fel... Det går att klättra rakt upp på berget direkt där grusåsen slutar och därmed undvika att kliva ut på glaciären, men det är rätt brant och kanske inte något man vill göra med full turpackning.

Det nordligaste passet, vid Pyramiden, är problematiskt varje år och inte längre utmärkt som rekommenderad färdväg på Lantmäteriets kartor. Nordsluttningen på det passet är en brant före detta glaciär som blivit nedklassad till isfält. Om den är barsmält eller snön ovanpå är för hård att få fäste i, så är det lätt klättring på berget i västra kanten av isfältet som gäller.
 
Tack för snabba och informativa svar.
Har själv bara erfarenhet av Mårmapasset. Hur ter sig trepassleden i jämförelse i svårighetsgrad ?
 
Hej, är hemkommen från min 4-veckors fjällvandring. Även i år blev det inget av Trepassleden, dels förstås på grund av varningen från fjällräddningen angående Kebenepakte passet. Vi gick upp genom Unna Raiddavágge till Unna Raitastugan och försökte oss dagen efter på Pyramidpasset. Halvvägs upp i passet fick vi vända, man fick inget fäste på de hala stenarna och att trampa upp hela vägen på snön var för tröttsamt och kanske farligt.
Medans vi satt på stenarna och begrundade saken såg vi plötslig kommer någon uppifrån som gick ner på vänstra sidan. Nyfiken följde vi hur hen skulle ta ner sig och så gick plötsligt personen rakt ut mitt i det hårdpackade snöfältet och satt sig på rumpan och gled ner. Nere reste hen sig, putsade av snön och passerade oss glatt leende. Vi växlade några ord förstås...
Eftersom vi inte lyckades med Pyramidpasset rundade vi och gick genom Kaskasvágge för att se hur det ser ut på andra sidan. Extremt dåligt väder dagen efter gjorde dock att vi inte såg så mycket. Vi stannade till i Kaskasvágge rastskydd. Där mötte vi en äldre tysk herre och han berättade att han gjorde samma sak förra året när han gick Pyramidpasset, nämligen att sätta sig på rumpan och glida nerför. Själv hade jag inte vågat göra det. Hur vanligt är detta?
Annars är detta en fantastiskt vacker plats i bra väder.
Mvh Veni
 

Bilagor

  • IMG_8024_1.jpg
    IMG_8024_1.jpg
    49.6 KB · Visningar: 1,041
  • 18-09-17, nedre sjön i Unna Raiddavaggi.jpg
    18-09-17, nedre sjön i Unna Raiddavaggi.jpg
    48.2 KB · Visningar: 1,081
... ...nämligen att sätta sig på rumpan och glida nerför. Själv hade jag inte vågat göra det. Hur vanligt är detta?
Mvh Veni

Man ser av och till folk som gör det, sätter sig på rumpan och åker ner för snöfältet. Generellt är det inte att rekommendera. Det går fort att mista kontrollen och att dundra in i stenar ett par hundra höjdmeter längre ner i över 100 km/t är inte skönt. En av de vanligaste olyckorna på branta snöfält (att falla å mista kontrollen). En av de mest basala kunskaperna inom alpinism är ju att kunna utföra en self arrest med isyxa. Alla har respekt inför en sådan skarp situation. Och att sitta på rumpan (!), utan isyxa (!!) ner för ett snöfält är tämligen oansvarigt.

Har förövrigt också funderat på Trepassleden då vi ändå ska upp till nordnorge och därmed ”passerar” området. Får se om det blir av...
 
Svårt säga nåt generellt om att rutscha på snöfält. Är snön rimligt mjuk och lutningen avtar längre ned så torde det ofta vara rimligt säkert.

Men risker som att snön plötsligt inte bär och man slår i underliggande stenblock eller is kan göra mig orolig.

Jag har åkt ned där på fjällskidor med en pulka försedd med skacklar i ena handen vilket i den fina pudersnön var både njutbart och någotsånär kontrollerat. 3:30 in på filmen. https://youtu.be/T3UjS4JolbM Lutningen är mindre längre till vänster sett nerifrån.

Snöförhållanderna förstås avgörande.

Thure
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...