Första fjällturen - Kebnekaise

Rakt på sak.
Jag planerar min första tur till Kebnekaise via västra leden, förhoppningsvis kan jag senare få uppleva den med mina små också. Men just nu planerar jag för en solo-tripp (med ev. bihang i soloutförande).

Men har noll erfarenhet av fjällmiljö och endast vana av södra Sverige och "lågland", samt att jag är av den typ som överanalyserar och planerar lite väl i detalj, vill jag ha lite feedback på vad utrustning jag bör ta med och vad jag kan lämna hemma, baserat på min "ordinarie" utrustning:

https://www.lighterpack.com/r/idww7

Jag är packlistfetischist, så dela gärna med er av "konkreta" packlistor för bestigning av Kebnekaise för mig att jämföra med :)
 
Det är alltså all utrustning du har hemma som du ska välja mellan? För du ska väl inte ha 2 sovsäckar och 3 liggunderlag med dig? Du behöver den varma sovsäcken, annars är det mesta upp till dig att avväga mellan vikt och hur bekvämt läger du vill ha.

När ska du dit? På sommaren behöver du för det mesta inte långkallingar varje dag, men ett par, plus mössa och vantar ska du ha med.
 
Senast ändrad:
Kläder att gå och svettas i.

Torra kvällskläder.

Torrt nattunderställ.

Varm säck/underlag/tält.

Går bara att testa sig fram för vad man själv gillar. Men klarar du det där får du alltid en fin tur.
 
Det är alltså all utrustning du har hemma som du ska välja mellan? För du ska väl inte ha 2 sovsäckar och 3 liggunderlag med dig? Du behöver den varma sovsäcken, annars är det mesta upp till dig att avväga mellan vikt och hur bekvämt läger du vill ha.

När ska du dit? På sommaren behöver du för det mesta inte långkallingar varje dag, men ett par, plus mössa och vantar ska du ha med.

Exakt datum är inte satt, men Juli-Augusti nästa år.

Ja, listan är ju den utrustning jag "filtrerat" fram, kommer ju banta bort ytterligare en del kläder och grejer när jag läst på mer.

Är mest orolig för sovsäcken, så spekulerar i om jag behöver bägge för att öka komforttemperaturen.
 
Plan b

Hej!
Om detta verkligen är din första vandringstur, så rekommenderar jag dig att ändra plats. Pröva dina krafter och din utrustning runt Grövelsjön eller Storulvån första gången, ta Keb året efter! Det kommer ge dig mer vana = mer trygghet.
Hälsningar Lotta
 
Är mest orolig för sovsäcken, så spekulerar i om jag behöver bägge för att öka komforttemperaturen.

Blir det inte klumpigt? Det brukar rekommenderas att ha en sovsäck med komforttemperatur runt 0. Du borde klara dig, beroende litet grann på hur frusen du är, och blir det riktigt kallt kan du sova i understället. Sovsäckslakan sänker komforttemperaturen ett par grader också.

Jag tycker inte alls att du ska skippa Kebnekaise om det verkligen är dit du vill. Det är inte svårare att gå där än i Grövelsjön eller Storulvån. Själva bestigningen av berget kan vara jobbig för det är brant och långt, men om du har gått mycket i låglandet förr är du förmodligen hyfsat vältränad och du har gott om tid för backträning. Dessutom har du då ändå rätt bra koll på utrustning och hur man packar en ryggsäck för vandring, och behöver bara modifiera det efter klimatet.
 
Kebnekaise är ett utmärkt val, dina barn kommer du få med dig dit mycket lättare. Min son var 8 då han för första gången på egen maskin besteg Keb, nu innebar det ju iofs att han på turen (ej bestigningen) enbart bar sin personliga utrustning på 6 kg så det blev mer i min rygga.
Med det vill jag nog mest ha sagt att börja redan nu att fundera på att hålla nere vikten för du kommer att få bära extra med dina barn senare.
Om du inte är otrolig kall av dig så klarar du dig bra med -3 säcken jag är varm av mig och använder en på +5.
God tur
 
No probs

Precis som de två senaste inläggen tycker jag att det inte finns någon anledning för dig att passa på Keb om du redan har vandringserfarenhet. Vare sig du tar dig till Kebs fjällstation via kungsleden eller från Nikkaluokta så är det enormt tydligt markerat, och det gäller för den sk västra vägen också (den 'riktiga' västvägen, Durlings led, är dock sämre markerad). Så kan du gå väl, och rustar dig för det omväxlande vädret som råder i norra fjällen, så finns det ingen anledning att undvika en topptur. Tänk bara på att det kan vara satans blåsigt och kallt på toppen, även om det är oj så skönt nere i dalen, så ta med vind + regnjackan, mössa och skyddande vantar för den där sista biten (det sistnämnda saknas i din lista).

På tal om listan så tycker jag du dubblerar alldeles för mycket. Det ska direkt sägas att jag är en gramjägare, så tolka det jag säger utifrån detta, men jag tror oavsett att din tur blir mycket trivsammare om du fimpar en hel del av det du tänker ta upp. Strunta i 1,5 kg rygga bara för topptur, nöj dig med din synmat som underlag (den klarar garanterat själv marktempen så här års), ta bara ett av köken, fimpa din Astro Jacket vars funktion du redan har täckt in, och välj din varmaste sovsäck. Det sistnämnda gäller dock bara om du kan tänka dig att nyttja din Mimic Jacket och ev dubblera underställen om det kniper, då det kan vara runt noll såhär års och då kan en +3-säck bli kall (beroende på hur varm du är förstås, men givet att du redan planerat två säckar så). Tänk också på att mer än hälften av fjällstugorna däruppe har försäljning och säljer torrfoder för i stort sett samma pris som i låglandsbutik (annat är dock ordentligt påslaget, som tex havregryn som kostar mer än tio gånger mer än om du köpte det hemma), så skaffar du dig lite koll där så kan du lätt lämna det mesta av torrfodret hemma.

I övrigt är det bara att gratulera till en härlig framtid: högfjällen däruppe är något av det finaste vi har, och gillar du redan att vandra kan jag lova att du kommer att trivas (ja, givet att du är lite regntålig då, för jäklar vad vädret kan variera däruppe).
 
Rakt på sak.
Jag planerar min första tur till Kebnekaise via västra leden, förhoppningsvis kan jag senare få uppleva den med mina små också. Men just nu planerar jag för en solo-tripp (med ev. bihang i soloutförande).

Men har noll erfarenhet av fjällmiljö och endast vana av södra Sverige och "lågland", samt att jag är av den typ som överanalyserar och planerar lite väl i detalj, vill jag ha lite feedback på vad utrustning jag bör ta med och vad jag kan lämna hemma, baserat på min "ordinarie" utrustning:

https://www.lighterpack.com/r/idww7

Jag är packlistfetischist, så dela gärna med er av "konkreta" packlistor för bestigning av Kebnekaise för mig att jämföra med :)

Några kommentarer på packlistan (min personliga åsikt):
- Lämna shorts, T-shirt och skjorta hemma. Går lika bra att gå i kalsonger om det är varmt, och behöver du något på överkroppen funkar en underställströja lika bra som t-shirt.
- För att lyxa till det har jag ett rent/torrt underställ att dra på vid läger och sovande, samt en underställströja att gå i.
- Räcker oftast med ett varmt mellanlager utöver underställströjan. Jag skulle tagit dunjackan.
- Antar att du bara tänker ta med en skal/regnjacka?
- Det räcker med -3 sovsäcken. Går alltid att klä på sig kläder i sovsäcken.
- Trangia eller Optimus? Smaken är som baken, jag hade kört på Optimus. Räcker med ett kokkärl.
- Lämna thermosarna hemma, onödig vikt, går fort att koka vatten med.
- Ta en lätt plastflaska istället för en tung klumpig metall flaska.
- Vad ska du ha två kåsor, gaffel och kniv till? Kör du frystorkat räcker en liten kåsa och en lång sked.
- Kniv är överflödigt. Ta med ett tändstål med en liten metallplatta.
- Välj ett par vandringsbrallor (utöver regn/skalbrallorna)
 
Gillar du att analysera och ha koll så vill jag slå ett slag för en helgturer tidigt på säsongen, men det kan vara svårt beroende på var i landet man bor. Jag har kört från Stockholm upp till Grövelsjön flera gånger för en tredagarshelg, nationaldagshelgen har funkat bra (kan vara mycket snö, men det har inte varit något problem så långt söderut de sista par åren) men man kan ju skapa en egen långhelg också.

Skönt att få testa grejerna i fjällmiljö och känna på när det rycker i tältduken och veta att man inte har en vecka framför sig om något blir blött eller funkar sämre än man tänkt sig.
 
Bump delux.
Vill inte skapa ny tråd men tacka alla för input, givande!
Tyvärr blev aldrig resan av p.g.a. familjeomständigheter och sen uppskjuten i år p.g.a. rådande pandemi.

Jag drömmer vidare då min far satt ribban högt i sin ungdom men aldrig tagit mig i fjällmiljö.

Nu undrar jag dock över hur folk tänker kring inreach och nödsändare?
Jag har aldrig använt liknande och äldre undrar bara vad det är. Tanken kring det är ju såklart bra, me hur många använder det?
Räddar den liv eller hittar den lik?

Skickat från min SM-N975F via Tapatalk
 
När det gäller inReach så handlar det i mitt fall (75-årig gubbe) om att hålla dom anhöriga lugna. Dom kan se var jag befinner mig, jag kan nå dom och dom kan nå mig om det behövs. Likaså kan jag få en mer anpassad hjälp än full utryckning av fjällräddningen (om det skulle behövas). Jag har använt den de sista 5 åren när jag befunnit mig där mobiltäckning saknas.

Jag hoppas slippa använda den för att rädda mitt liv men den har definitivt räddat mig från ändlösa diskussioner och förmaningar från mina anhöriga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...