STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Angående bristen på självhushållsplatser tycker jag inte att det är orimligt att man gör den här typen av utbyggnad i etapper. Förutom att jag tycker att det är vettigt att hushålla med sina (ekonomiska och miljömässiga) resurser och bygga först när man vet hur stort behovet faktiskt är, föreställer jag mig att det inte är enkelt att bygga i väglöst land och att det kanske inte ens är logistiskt möjligt (praktiskt) att göra allt på en gång. Visar det sig att man underskattat behovet så bör man enkelt kunna bygga ut självhushållsdelen vid ett senare tillfälle.

Det låter på resonemanget som om behovet av självhushåll skulle vara närmast okänt (och dessutom krångligt att få till med en gång). Nu har jag inte varit på just Sylarna, men om det är något man i STF borde ha kännedom om så är det väl behovet av vandrarhemslösningar. Vem tror att exempelvis barnfamiljer och ungdomar (svenska och utländska) alltid föredrar att leva dyrt och lyxigt i fjällen?
 
Hade funderingar på att gå med i STF igen men när jag läser om deras nya inriktning så mindes jag varför jag gick ur. Känslan av att de väljer en annan väg som inte tilltalar mig. Den här restauranginriktningen till priset av att den enkla genuina friluftsgemenskapen ska nedprioriteras stärker min uppfattning om att jag gjorde rätt val. Därmed inget fel med att få lagad mat men inte på det här sättet.

Var och en väljer efter sin uppfattning.
 
Det låter på resonemanget som om behovet av självhushåll skulle vara närmast okänt (och dessutom krångligt att få till med en gång). Nu har jag inte varit på just Sylarna, men om det är något man i STF borde ha kännedom om så är det väl behovet av vandrarhemslösningar. Vem tror att exempelvis barnfamiljer och ungdomar (svenska och utländska) alltid föredrar att leva dyrt och lyxigt i fjällen?

STF bör givetvis kunna uppskatta behovet, förmodligen bättre än utsidans medlemmar. Hela tråden utgår dock att dom inte kan det. Att det är krånglig att bygga i väglöst land förutsätter jag.

Att man inte dimensionerar för maxkapacitet tycker jag är rimligt och jag tror att vi alla varit med om att det varit kö till självhushåll på olika anläggningar. Det är klart att det kan vara tråkigt att man inte kan äta exakt när man själv vill men är det verkligen ett så stort problem? Att behöva anpassa sig efter andra är ju en förutsättning om man vill bo kollektivt. Gå och basta, smörj in fötterna, vila, kom tillbaks efter en halvtimme och se om det lättat. Njut av att vara borta från vardagens stress och acceptera att man inte alltid kan få som man själv vill exakt när man vill ha det. Under sommaren kommer det förmodligen att vara ett mindre problem då folk rimligtvis bör anlända Fjällstationen under väldigt spridda tider tack vare ljuset.

Jag inte tänka mig att det kommer att påverka barnfamiljers och ungdomars möjlighet att fjällvandra. Jag tror att de flesta är ganska vana vid att anpassa sig efter andra.
 
Hade funderingar på att gå med i STF igen men när jag läser om deras nya inriktning så mindes jag varför jag gick ur. Känslan av att de väljer en annan väg som inte tilltalar mig. Den här restauranginriktningen till priset av att den enkla genuina friluftsgemenskapen ska nedprioriteras stärker min uppfattning om att jag gjorde rätt val.

Även om jag också hyser vissa betänkligheter så tycker jag det känns ledsamt att lämna organisationen. Det finns trots allt mycket bra med STF, och fjällstugeverksamheten fortsätter som innan (måtte den fortsätta med det). Det är inte bara STF som är orsak till förändrade strategier. Vanlig fjällvandring har minskat på många sträckor och en del STF-stugor är dåligt besökta. Och på Padjelantaleden skulle jag tro att Badjelánnda Laponia Turism har en ojämn kamp mot ekonomin.
 
Jag är med i STF för vandrarhemmen. Jag var tidigare med i DNT, men DNT tillhör inte HI som STF gör. STF-medlemskapet ger mig samma fördelar som DNT-medlemskap i Norge (där jag dock inte vandrat sen 2014!!) plus rabatt på vandrarhem. I själva verket finns på kontinenten vandrarhem som kräver medlemskap i HI.

Jag har varit med i åtskilliga föreningar, ett år var jag samtidigt med i OeV, SAC och CAI, obegripligt nog. Men sen flera år tillbaka utnyttjar jag tältet så flitigt att jag inte har så stor glädje av rabatterna. Så nu är det bara STF kvar.
 
Det är klart att det kan vara tråkigt att man inte kan äta exakt när man själv vill men är det verkligen ett så stort problem? ...
Jag inte tänka mig att det kommer att påverka barnfamiljers och ungdomars möjlighet att fjällvandra. Jag tror att de flesta är ganska vana vid att anpassa sig efter andra.

Tyvärr, jo. Jag hade planer på att tjata iväg familjen till bla Sylarna men nu lägger jag om planerna. Med barn som blir tokhungriga på minuten är det ett h-tte att stå och vänta på att få laga mat, även om man kan ge dem lite grann att äta i väntan på maten. Griniga ungar, sura föräldrar, för få kokplatser/tallrikar/bestick efter en dag bland myggen...brrr!

Och att betala för två vuxna och tre barn i restaurangen...då kan man ganska snabbt spara ihop till en semesterresa någon annanstans istället.

Nä, jag väljer något annan ställe...
 
Egentligen förstår jag inte detta gnället. Det finns gott om andra vandringsleder att välja på som har bemannade eller obemannade hytter.

Triangelvandringen är en så kallat lyxvandring, jag har bekanta (ett par i min ålder) som för första gången ska ge sig ut i fjällen och vandra och valt triangeln. De tycker det är toppen att det finns restaurang i varje fjällstation.
Själv föredra jag något annat ...
Mvh Veni
 
Egentligen förstår jag inte detta gnället. Det finns gott om andra vandringsleder att välja på som har bemannade eller obemannade hytter.

Triangelvandringen är en så kallat lyxvandring, jag har bekanta (ett par i min ålder) som för första gången ska ge sig ut i fjällen och vandra och valt triangeln. De tycker det är toppen att det finns restaurang i varje fjällstation.
Själv föredra jag något annat ...
Mvh Veni

Du förstår inte ”gnället”...

Bemannade eller obemannade hytter?

Triangelvandringen är en sk. lyxvandring?

För det första är kritiken befogad och inget gnäll.

För det andra så är det inte frågan om bemannade eller obemannade ”hytter”.

För det tredje finns det ingen slags norm som säger att den sk. triangeln är nödvändigtvis någon lyxvandring även om jag förstår vad du menar.

Det är roligt att dina vänner antagligen kommer att uppskatta god mat och dryck på samtliga tre ställen.
Mindre roligt är att andra känner sig mer exkluderad av denna väg STF valt att gå.

Jag och andra gnäller inte. Vi är förbannad och ledsna över att den genuina inkluderande friluftskultur som gjort att även de tunna plånböckernas människor nu medvetet bortprioriteras av en organisation likt många andra i Sverige som fjärmar sig från sitt ursprung och vill attrahera de som betalar för att äta gott, dricka gott, må gott.

Att ha en exklusiv möjlighet är jag som många andra inte emot. Vi är emot att man medvetet skiter i den andra gruppen. De som är och traditionellt varit basen i STF. Det är det frågan handlar om. Inget fb gnäll.

Den här frågan är en vattendelare och ett bra exempel på vart vi vill sträva och göra med svenskt organiserat friluftsliv.

Jag vet vad jag väljer. Gärna en god middag och en pilsner om ekonomin tillåter på dessa utvalda få ställen men inte som ett pärlband av restauranger i fjällvärlden. Och Absolut inte på bekostnad av den enkla samvaron i anläggningarna med kök och sovutrymmen.

Vi väljer olika!
 
Triangelvandringen är en så kallat lyxvandring, jag har bekanta (ett par i min ålder) som för första gången ska ge sig ut i fjällen och vandra och valt triangeln. De tycker det är toppen att det finns restaurang i varje fjällstation.
Själv föredra jag något annat ...
Mvh Veni

Jag håller inte riktigt med om detta. För det första är Jämtlandstriangeln i allmänhet och Sylarna i synnerhet mer än bara "lyxvandring". Tillgänglighet och infrastruktur gör Jämtlandstriangeln till en lämplig första fjällvandring eller vintertur för många, oavsett budget. För det andra är Sylarna en del av ett system anläggningar som inte alla är inriktade på "lyxvandrande". För det tredje gör närheten till massivet att Fjällstationen är intressant för andra än vandrare och turåkare.

Mitt problem med denna diskussion är att den förs innan Fjällstationen ens öppnat inför sommarsäsongen. Ingen har en aning om de matlådor man avser att sälja för 115kr eller de middagspaketet som diskuterats tidigare kommer att minska trycket på självhushållet så att väntan där blir acceptabel (jag skriver acceptabel då jag inte tycker att det är realistiskt att förvänta sig omedelbar tillgång till en spis om man vill bo kollektivt).

Mest troligt har STF inte obegränsat med resurser och en utbyggnad av självhushållet måste förmodligen ställas mot andra investeringar, underhåll och drift. Är en utbyggnad av självhushållet verkligen det viktigaste som behöver göras sett över hela STFs fastighetsbestånd? Fungerar det inte i sommar, kan det mycket väl vara så, men innan stationen ens öppnat för sommarsäsongen tycker jag inte att det är självklart.
 
Senast ändrad:
Jag kan visst förstå alla er som vill ha avskildhet och enkelhet på er vandring men då kanske inte Jämtlandstriangeln ändå är bästa alternativet? Det har ju redan under lång tid varit den mest vandrade fjällsträckan av alla. Det finns ju så många andra ställen att gå på där de traditionella stugorna finns. I Jämtland finns till exempel den fina rundan Vålådalen-Stendalen. Jämtlandstriangeln fyller en annan funktion, nämligen ett insteg till vandring för dem som inte är så vana. Det är positivt för folkhälsan att fler människor tar sig ut i naturen, må så vara om det behövs en god restaurangmåltid som lockbete på slutet. Några kanske får blodad tand och söker sig till mer äventyrliga platser efter hand? Det finns ett inslag av elitism i detta med att allt skall vara så besvärligt som det bara går. Det är positivt om fler rör på sig!

Till Skogssjärnan: Inlägget från Skogsfia uttryckte det lite bättre vad jag menar.
Mvh Veni
 
Med ökande antal människor följer väl ökat ansvar? Kanske positivt med restaurang/toalett? Mindre nedskräpning? Förr i tiden fick vi skydda människan mot naturen, idag är det tvärtom, naturen behöver skyddas från människan. Jag tror att om trycket på självhushållet ökar/kvarstår (så som det låter i denna tråd) så kan nog STF med säkerhet utöka den delen, eller vad tror ni? Sedan kan man ju som sagt välja att vara medlem i STF eller inte, samt välja att äta på restaurangen eller inte. Jag ser hellre lite lyxiga restauranger på några ställen i fjällvärlden än gruvor.... Ge det lite tid, det kan bli bra, även om förändring skrämmer.

Trevlig sommar och god tur på er alla :)
 
Så traditionellt friluftsliv ska betraktas som ett utslag av elitism...
Tja vad ska man säga?

Den nya STF normen tar tydligen inte längre hänsyn till dessa ”elitisters” önskemål om möjlighet till ett enkelt boende, om plats finns, och en vrå att värma sin mat.

Som skrivits tidigare uteslut inte det ena från det andra. Låt inte den här förändringen ske på bekostnad av de ”elitister” som inte sitter i restaurangen...

För övrigt stoppa gruvexploateringen i fjällvärlden och även kraven på ytterligare kommersialisering i den ännu rätt orörda natur vi har kvar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...