Reservdelar

Vad gäller rena reservdelar så brukar jag ha med några bindningsskruvar. De är svåra att ersätta om de glappat loss. Sedan brukar jag se till att det finns ett par smala spännremmar någonstans i packningen som går att avvara vid behov om bygeln på bindningen går sönder. Sätt en över tån och en bakom foten som på gamla kabelbindningar. Hål för remmar finns redan i bindningarna.

Grov ståltråd och några buntband är bra för alla möjliga reparationer. Har bland annat tillverkat en ny truga av ståltråd en gång.

Jag har också alltid med en multitång på vintern just eftersom utrustningsreparationerna kan bli lite mer omfattande än på sommaren.

Ett bra tips är att fråga i en STF-stuga om man får något större haveri. Stugvärdarna brukar vara ganska väl försedda med verktyg.
 
Vilken slags Rottefella-bindning har du? Stålpinnen på kängorna om det är BC-bindning är svår att reparera. Se till att den är fräsch. Reservstav kan vara vettigt i gruppen. Möjlighet att borra i skidan kan vara bra vid vissa bindnings eller pjäxhaverier. I tillägg till föregående inlägg en meterstump 4 eller 5 mm repsnöre kan ersätta mkt i bindningsväg om nåt viktigt i kängan eller bindningen havererar och då kan hål i skidan behövas.

Thure
 
Mina

Vilken slags Rottefella-bindning har du? Stålpinnen på kängorna om det är BC-bindning är svår att reparera. Se till att den är fräsch. Reservstav kan vara vettigt i gruppen. Möjlighet att borra i skidan kan vara bra vid vissa bindnings eller pjäxhaverier. I tillägg till föregående inlägg en meterstump 4 eller 5 mm repsnöre kan ersätta mkt i bindningsväg om nåt viktigt i kängan eller bindningen havererar och då kan hål i skidan behövas.

Thure

Jag har Bc Magnum.

Det jag varit med om.
Militärt har jag lyckats bryta en spets på vitablixten men tror inte Åsnes bryts eller?

En stav har gått av och då var tape bra.

En truga lossat och då var paracord bra.
 
Har sett alla typer av skidor gå av vid olämpliga belastningar så reservskidspets kan vara räddningen hem eller till skiderättningsplats.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pask Reservdelar till rullskidor? Turskidåkning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.