UCI förbjuder skivbromsar på landsvägsracer

varför?


För mig som inte har bakgrunden är inlägget ganska lösryckt ur sitt sammanhang. Hur har någon eventuellt skadats pga skivbroms?
Jag tänkte först att någon flugit framlänges över styret pga "för kraftig oväntad bromseffekt" eller blivit påkörd bakifrån (då var vi där med avstånd och klungkörning som vi hade en lång tråd om tidigare men vi lämnar det ämnet för tillfället).
Men det antyds i inlägget snarare att någon skurit sig på bromsskivan. Hur ska man ramla för att skära sig på bromsskivan och finns det då inte massor av andra delar att skada sig på om man vurpar med räcer-cykel?
Och som någon kommenterar - är det skivans vassa kant som är problemet så borde det ju vara lätt åtgärdat - dels i produktion och dels med handfil i efterhand.

Förtydliga gärna!

/Patrik, som funderar på en pendlarcykel med skivbromsar för att effektivare få hejd på hela ekipaget, har ofta kärra eller påhängscykel efter
 
Nu har jag inte granskat skivbromsar på någon annan än min egen hoj, men jag tycker att det borde inte vara speciellt enkelt att skada sig på bromsskivorna. Har någon undersökt saken och kommit fram till att cyklisten verkligen har skadat sig på en bromsskiva?
 
Träffade en kille under helgens cykling som visade sig vara rättsläkare. Vi kom in på detta. Han hade så klart bara sätt bilder på skadan men han var väldigt skeptisk till att det var en skiva som åstadkommit den.
 
Hehe, framförallt får man nog jobba på att få halspulsådern avskuren medelst bromsskiva.

Men nog kan man tänka sig att man i tävling med någon av sina extremiteter kan komma åt varandras bromsskivor?
Men borde ju vara lätt avhjälpt med någon typ av skyddsbåge eller så.
 
Fast en sådan skyddsbåge torde väl öka både vikt och luftmotstånd och därmed bli ointressant för tävlingscyklisterna?
/Niklas
 
Fast en sådan skyddsbåge torde väl öka både vikt och luftmotstånd och därmed bli ointressant för tävlingscyklisterna?
/Niklas

Det är väl sånt man har regler till. Ingen skyddsbåge -> ingen start.

Sen kvarstår ju frågan om det verkligen är så farligt med bromsskivor. Tycker också spontant att det måste vara tämligen svårt att komma åt dem, men klungcykling företas väl å andra sidan med rätt små marginaler.
 
Ganska sannolikt att det går att skära sig på skivan på bakhjulet på cykeln framför en i en masskrasch om alla i klungan har landsvägscyklar utan pakethållare eller bakstänkskärmar.

Men man kan fundera på om inte skivbromsar är bättre än fälgbromsar på många andra sätt. T ex minskad risk för fälgbrott bättre bromseffekt i regn mindre behov av justering mm.

Samtidigt kan jag inte annat än fundera på vad som är lättast att skära sig på en bromsskiva eller en eker.

Thure
 
Senast ändrad:
Om han fått ett handbromshandtag genom låret i en vurpa, skulle man då också förbjuda handbromshandtag och tvinga cyklisterna att ha fotbroms istället?

Det brode vara enkelt att ta bort eventuellt vass kant på skivan vid tillverkning alt i efterhand med fil.

Klungcykling är alltså inte ofarligt, inte ens med professionella cyklister.

/Patrik
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...