Billigt boende nära Vinstradalen/Drivdalen

Hej!
Blir nog premiär i Oppdalstrakten 9-12 december. Vet inte direkt nått förutom att förare finns på vpg o att inga större grejer brukar vara formade så tidigt. Kongsvollsfossen verkar ju iaf vara en bra tur att börja med.

Var bor man hyggligt bra och billigt?
Några rekommendationer på fina försäsongsturer?
 
Bara bott hos kamrater .
Så här tidigt är endast Bjölla, Töftfossen, Kongsvoll bildade!
Andra år som varit tidigare kallt kan även Vinstra vara ok.
 
Ja, vi har ju bara 3 dagar klättring så det räcker nog. Är det enklast att fira isen (kongvollsfossen och töftfossen) eller finns det nån annan vettig väg ner? Inga konstigheter med parkering eller anmarsch?
(Vi har ingen förare o gissar att öppetiderma på vpg är när vi klättrar)
 
Ja, vi har ju bara 3 dagar klättring så det räcker nog. Är det enklast att fira isen (kongvollsfossen och töftfossen) eller finns det nån annan vettig väg ner? Inga konstigheter med parkering eller anmarsch?
(Vi har ingen förare o gissar att öppetiderma på vpg är när vi klättrar)

Enligt föraren på kongsvoldfossen ska en gå ner. Förra året var vi tre replag som klättrade samtidigt som valde två olika nedstigning. Snabbaste vägen ner var att fira de branta delarna och sen promenera till höger om flacka delen av isen. om en ska promenera hela vägen tror jag det behövs vägbeskrivning, inte helt uppenbart hur vägen är. Om en firar det branta är det uppenbart hur en går sen.

Osäker om det går att fira töftfossen om en väl har toppat ur? Jag har inte klättrat den.
 
Enligt föraren på kongsvoldfossen ska en gå ner. Förra året var vi tre replag som klättrade samtidigt som valde två olika nedstigning. Snabbaste vägen ner var att fira de branta delarna och sen promenera till höger om flacka delen av isen. om en ska promenera hela vägen tror jag det behövs vägbeskrivning, inte helt uppenbart hur vägen är. Om en firar det branta är det uppenbart hur en går sen.

Osäker om det går att fira töftfossen om en väl har toppat ur? Jag har inte klättrat den.

Jag har både gått och firat Kungsvoldsfossen, och kan bara instämma. Fira ned de branta bitarna, gå ned vid sidan av fossen sen... Den vägen att gå ner som står i föraren är svår att hitta, exponerad och lite vansklig...

Vi hade hyrt ett hus i Sunndalen/Sunndalsöra via http://www.novasol.se/
 
Blir nog Leilighet i Vangslia Fjelltun ( förutsatt att jag inte får dotterns kräkpest...)

2400 för 4 nätter för en lägenhet på 50 kvm (4+2 pers) med bastu rimmar bra i mina öron
Via oppdalbooking.no
 
Det var ju inte så farligt!
Ja säsong är on! Dock senare än vanligt.
Det brukar funka redan i okt annars.
Har ni lite alpin känsla så är nedstigning ok att hitta.
Bara gått ned.
På båda längre turer går man rakt ut th om ut toppningarna.
Så går man ned där det verkar rimligt.
I Konsvolls fall en bra bit bort... Svårt beskriva utan foto.
Möjligen lättare ta någon firning över isarna?!
Synd det var mitt i veckan annars kunde ni fått privat guide.
/JO
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...