Quietstove eller BernieDwag

Jag kan informera om att BD's 3D-utskrivna hattar numera kan beställas direkt från i.materialise.com
vilka håller till innanför EU-muren = billigare för oss varmt EU-entusiastiska svenskar...
Skillnaden mot förr är att vi nu får pilla bort lite blästersand själva, något BD gjorde själv före avsalu förr.
Och priset är väsentligt lägre jämfört med förr när allting skulle åka runt klotet tre varv...

Jag fick en leverans av en sprillans färsk BD Minicap idag (som införskaffades för min efter 1988 tillverkade Optimus 8R Hunter). Kastade mig omedelbart ut i Grottan och micklade lite... Den brinner vackert blått och tyst, bara en dryg viskning skulle jag säga.

Tog ur tank+brännare ur vindskyddet/boxen och la grejerna på den värmetåliga delen av arbetsbänken - pumpade några tag med Midi-pumpen och sedan förvärmde jag med sprit (för att vara sotfri). Tände på och fick direkt en vacker blå låga med jämn lökform. Lät den brinna på fullgas i ungefär en minut och testade därefter att reglera fram och tillbaka mellan fullt pådrag och minimal varmhållningslåga - hur mjukt och följsamt som helst.
Definitivt excellent design/konstruktion av BD! Rekommenderas...

Efter att allt hade kallnat igen så kunde jag konstatera att Minicap'en hade krympt fast i brännartratten (vilket jag tycker är en bra sak!) det spar in montaget av en säkrande ståltråd över hatten. Som bränsle användes Aspen 4T och till förvärmningen T-Röd.
 

Bilagor

  • PICT7573-72dpi.jpg
    PICT7573-72dpi.jpg
    76.4 KB · Visningar: 703
  • PICT7580-72dpi.jpg
    PICT7580-72dpi.jpg
    84.4 KB · Visningar: 704
  • PICT7581-72dpi.jpg
    PICT7581-72dpi.jpg
    86.9 KB · Visningar: 718
Får man fråga vad kalaset kostade inkl frakt till sverige?
Jag har länge hållit fast vid tanken att tillverka egen hatt men man ska ju ha tid också, och med lägre pris och åtskilliga kök i storleksklassen i garaget...
 
Sweet. Det blev ett myspys-kök av den 8r:en ... Och passar ju också Svea 123(r).
Emil, den borde passa Optimus 99 också (undrar när jag snubblar över en sån) och 99:ans 2004-brännare med en Minicap borde bli åtminstone lite lättare än 199:an med sin stora tunga 222-brännare - övrigt är ju rätt så lika mellan 99 och 199.
 
Emil, den borde passa Optimus 99 också (undrar när jag snubblar över en sån) och 99:ans 2004-brännare med en Minicap borde bli åtminstone lite lättare än 199:an med sin stora tunga 222-brännare - övrigt är ju rätt så lika mellan 99 och 199.

Ja, det blir nog en vinnande kombination, tyst och hyfsat lätt. Det var lite så jag tänkte med mitt 10r projekt men jag ville behålla den höga effekten för bruk om vintern. Men å andra sidan så måste det inte vara lätt lätt packning om vintern då man oftast går med pulka så ett tung och tryggt 111-kök får fortsätta att tjänstgöra om vintern.
8r är mkt mkt lättare än 10r Ranger, och 99:an blir väl som en heliumballong ;)
 
Snor tråden.

Hur blir det med effekt och bränsleförbrukning med de här hattarna? Nu kanske inte effekt är ett problem då mitt omnifuel går bättre än induktionshällen hemma, men däremot skulle ökad förbrukning vara en dealbreaker.

EDIT: Syftar på hattarna i allmänhet, utan hänsyn till modell.
 
Ja det är den ifall du har X2-brännaren tror jag den heter, den som inte är baserad på Optimus Nova.
Skillnaden mellan Trangia X2 och Primus Omnifuel är att Trangias modell saknar kontrollvred vid brännaren och istället har en strypningsventil monterad där för att få ner effekten.

Jag beställde precis en minicap för småkök och en Omnidawg för Omnifuel ifrån den europeiska säljsajten som länkas till från Berniedawgs hemsida.

Till priset för brännarhattarna kom 13 euro för frakt och 21% VAT
 
Tack! Då vet jag i alla fall vilken jag ska ha om det blir ett köp. Just nu känns det lite tveksamt eftersom priset inkl frakt och VAT hamnar på 62 euro.
 
Dock så har jag inte själv klämt på Trangian men enligt allt jag läst om kökena så ska de vara samma. =)
Och jo det blir ju en del vad gäller pris. Jag tycker mest att det ska bli kul att testa.
Det är ju stor skillnad på susande och brusande brännare. och beroende på sällskap så kan det spela stor roll.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dan B MSR XGK och QuietStove Kök och brännare 4
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
justsafe Titankärl eller aluminiumkärl? Kök och brännare 20
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
mikeon ETApower eller Stormkök Kök och brännare 10
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
majjen Stegjärn - eller inte? Kök och brännare 0
dsk Design? Kök slange eller alt på tanken? Kök och brännare 5
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Johan Höglund Nova eller Nova+ Kök och brännare 5
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
Blåbär Gas eller multifuel? Kök och brännare 4
The Trooper Primus eller Optimus. Kök och brännare 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.