Dödslängtan eller dåligt omdömme?

bland skapas trafikfaror där GC-vägar korsar bilkörfält.

Separata GC-vägar verkar ofta mera syfta till bättre framkomlighet för bilister än större säkerhet för cyklister.

Vilka trafikfaror? Man får väl anpassa sin hastighet och körstil efter egen förmåga och rådande förhållanden? Allmänna vägar är knappast gjorda för att vara racingbanor.
 
Och det är väl här skon klämmer för de flesta bilister. OM vägarna bara var till för nyttotrafik skulle jag hålla med dig. Men lika lite som jag kan veta vad du använder bilen för för ändamål, lika lite vet du varför jag cyklar där.
Har du mer rätt till vägen för att du kör bil till gymmet än jag har som cyklar till jobbet?


Och du fortsätter att jämföra tolkningsbara lagar med absoluta lagar.
Det står inte "Du måste cykla på cykelväg PUNKT", "Du får inte cykla i bredd PUNKT" - utan det finns även OM i lagtexten... dessa OM saknas i tex lagtexterna om hastighetsbegränsningar. Flera har försökt förklara de juridiska skillnaderna men det verkar inte gå hem?
Som flera även skrivit, om samhället ansåg detta med breddcykling/cykelvägar verkligen vara ett lagbrott skulle många, många fler lagföras.

Lagtexten står här.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM
Det står så här en bit ner:
6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped

Gemensamma bestämmelser

1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.

Jag förtydligar: Cyklande skall färdas efter varandra PUNKT När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd PUNKT

Jag som omkörande bilist är en del av trafiken och upplever olägenhet vid omkörning av cyklister i bredd.
Vänligen förklara så en icke-jurist som jag begriper hur det då kan vara tillåtet att cykla i bredd när jag som bilist vill köra om?
Vilka "om" har jag missat?

Vilka "om" åberopar du när det gäller hastighetsbegränsningar?
de enda jag kan komma på är nödvärnsrätten ger dig i vissa situationer rätt att bryta andra lagar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nödvärn

Anledningen till få lagförda är nog inte som du tror att det inte skulle vara olagligt utan snarare en låg anmälningsbenägenhet. Omkörande bilister tar sig inte tiden att ringa polisen och anmäler breddcykling - lika lite som de ringer och anmäler de bilister/cyklister som kör över högsta tillåtna hastighetsbegräsning.

Med ditt "få lagförda"-resonemang skulle det alltså vara fritt fram att gå ut i skogen och slänga skräp - få döms för nedskräpning i förhållande till antal nedskärpningsbrott som begås.

/Patrik
 
...Cyklande skall färdas efter varandra PUNKT När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd PUNKT
Jag hade fel, det står NÄR inte OM. Ber om ursäkt för det. Men i princip gäller det jag skrev.

Jag som omkörande bilist är en del av trafiken och upplever olägenhet vid omkörning av cyklister i bredd.
Vänligen förklara så en icke-jurist som jag begriper hur det då kan vara tillåtet att cykla i bredd när jag som bilist vill köra om?
Alla upplever inte fara eller olägenhet när de hinner upp klungkörande cyklister och vill köra om dem. Jag tolkar det som så att breddcykling är tillåten, kommer det bilar ska man underlätta för dem så mycket det går. Om cyklister brister i det är det bara att beklaga. Så här på vårkanten så är väl de flesta cyklisterna som är i farten bilister som tränar för Vätternrundan och så cyklar de som de kör bil:)

Vilka "om" åberopar du när det gäller hastighetsbegränsningar?
Det är du som jämför lagar. Ang hastighetsbegränsningar står det knappast;
Du skall hålla lagstadgad hastighetsbegränsning. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får du dock köra fortare.
Hade det stått så hade din jämförelse varit relevant.

Anledningen till få lagförda är nog inte som du tror att det inte skulle vara olagligt utan snarare en låg anmälningsbenägenhet. Omkörande bilister tar sig inte tiden att ringa polisen och anmäler breddcykling - lika lite som de ringer och anmäler de bilister/cyklister som kör över högsta tillåtna hastighetsbegräsning.
Polisen tar fast fortkörare utan allmänhetens hjälp. Lika lätt skulle det vara att stå med botblocket och vinka in klungkörande cyklister. Varför sker inte det?
 
Polisen tar fast fortkörare utan allmänhetens hjälp. Lika lätt skulle det vara att stå med botblocket och vinka in klungkörande cyklister. Varför sker inte det?

Troligen för att det finns mångfalt fler bilar än cykelklungor. Det finns också mångfalt fler bilister som överskrider hastighetsbegränsningarna än det finns breddcyklade cykelmotionärer.

Polisen mäts ju numera på antal genomförda kontroller på olika sätt (bra eller dåligt kan man tycka olika om) men cykelövervakning har antagligen inte kommit så högt på mätlistan men det är inte det samma som att det är lagligt.
Att ett brott är mer eller mindre vanligt gör det inte mer eller mindre allvarligt. Ett brotts allvarlighetsgrad ska speglas av straffsatsen.

/Patrik
 
Jag säger bara jösses vilken tråd… det är inte lätt att förklara för dom som inte förstår.

Det är säkert samma personer som sitter i sina bilar och gnäller på att det ligger en husvagn, lastbil, traktor, buss, häst och vagn mm.

Jag är själv en aktiv cyklist både MTB ”där har vi gnället på att vi cyklar på märkta leder och spår” och racer där just nu denna chipstråd behandlas.

Jag kör både på cykelväg och landsväg … och kör även i KLUNGA… ibland på ett led när det är mer lämpligt.

Jag förstår att det uppkommer en viss irritation när man ser en klunga som är onödigt lång och därmed mer krånglig/farligare att köra om, de flesta klungkörninar bedrivs ju i någon form av klubbverksamhet då man samlas innan och delar in i fartgrupper mm bestämmer rutt. Då bör man se till att grupperna delas in i inte allt för stora grupper för att underlätta för övrig trafik.

Är vägen inte lämplig att köra i bredd på ska man ju givetvis inte göra det.

När är det då en för stor cykelgrupp? Säkert alltid om du frågar en bilist.

Det är väl bara att acceptera att cyklingen har blivit större och jag tror också att den kommer att växa ännu mer. Kom ganska nyligen hem efter en veckas cykling på Mallorca där är alla hänsynstagande kan dom så borde väl svensken också kunna bli det.

Konstigt att ett ämne som att cykla på vägen kan bli en riktig sandlådetråd, en del skribenter i tråden kanske kör lastbil,buss/ stora fordon i sitt yrke och då kan jag ännu mer förstå irritationen men att inte klara av att hantera bilen kan jag inte förstå det är bara att vänta in ett lämpligt ställe att köra om på och att hålla undan så att inte man orsakar en olycka.. så bråttom kan man ju inte ha ”hur många sekunder snackar vi om” att man inte kan ta det lite lugnt i trafiken.

Tango skrev: Jag förtydligar: Cyklande skall färdas efter varandra PUNKT När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd PUNKT

Om du inte klarar av att köra om cyklister så borde du kanske överväga att ställa bilen hemma istället. Är exempel en traktor en olägenhet för trafiken? Så länge du kan köra om så är det inte förbjudet att köra i bredd, du kan köra om cyklister. Detta handlar nog mest om din inställning och omogna betende.

Det är ju inte så att vägarna fullkomligt översvämmas av cyklister eller kan du inte avvara några extra sekunder? Det är du som åker dit även om det är cyklisten som skadas om det blir en olycka. Vägen är inte bara din bara acceptera och dela med andra.

Jag kör även bil och moped om någon skulle undra.
 
Vad är det för straffsats på att cykla i bredd?

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm

Andra trafikanter

6 § Till penningböter döms en förare av ett fordon som inte är motordrivet och sådan trafikant som avses i 1 kap. 4 § första stycket, som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
1. bestämmelserna i
...
c) 6 kap.
- 3 eller 5 §,
...


Står vad jag kan se inget om 1 § Cyklande skall färdas efter varandra ...
Hur allvarligt är då eventuellt brott enligt Tangos sätt att se på saken?
 
Vad är det för straffsats på att cykla i bredd?

Såvitt jag kan utröna av Trafikförordningens 14 kap (ansvarsbestämmelser mm) så är inte 6:1 straffsanktionerad. Dvs lagstiftaren har uppenbarligen inte tyckt att problemet är stort nog att belägga med ett straff. Ungefär som att gå mot röd gubbe alltså.
 
Senast ändrad:
Jag som omkörande bilist är en del av trafiken och upplever olägenhet vid omkörning av cyklister i bredd.
Vänligen förklara så en icke-jurist som jag begriper hur det då kan vara tillåtet att cykla i bredd när jag som bilist vill köra om?
Vilka "om" har jag missat?
Min egen värdering av "olägenhet" som omkörande bilist stämmer oftast bättre med den citerade texten på motionskalender.se:
"Är man många så är en klunga i två led dessutom mer trafiksäker än ett led, då övrig trafik får en avsevärt kortare omkörningssträcka."
Ut på hänsynsfullt avstånd från cyklisterna skall man ju ändå, och på de flesta vägar betyder det att man går ur den egna körfilen - så man är bara tacksam för att slippa ligga där på en två gånger så lång sträcka. En kortare omkörning är en säkrare omkörning.
Kan detta vara den förklaring du efterlyser?

Ang. säkerhetsrisker med cykelbanor: det finns statistiskt material från bl a Malmö, som pekar på ökad olycksrisk längs stora stadsgator med separat cykelbana. Orsaken är lätt att föreställa sig: varje korsning blir en konfliktpunkt, där bägge trafikslagen uppmärksammar varandra sämre, om de rör sig i åtskilda körbanor.
Längs en landsväg finns dock färre korspunkter, och där är säkerhetsvinsten med separat cykelbana odiskutabel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...