Hur tränar jag ryggen

Tittade tillbaka här. Sen jag skrev sist har jag övergått till ett annat ryggprogram (det gamla tar jag fram ibland som omväxling). Alla övningarna görs med bröstet på en Pilatesboll.
1) Brösthäv, med händerna mot öronen och armbågarna så högt det går.
2) Armarna snett framåt och relativt lätta vikter (två hantelstänger), och blicken lyft. Häv armarna.
3) Med armarna åt sidan och tyngre vikter (just nu 7 kg), dra upp vikterna.

Det ska tydligen vara ett relativt mångsidigt program. Chins och pullups kan jag som sagt inte göra alls, jag har väl snarast blivit svagare i armarna de senaste månaderna. Jag tror inte min högra arm och axel går att träna upp alls, p g a dålig läkning efter en olycka (jag kan knappt pressa 5 kg rakt upp med höger arm.
 
Marklyft är enligt min mening nummer ett vad gäller styrketräning överlag. Ska du träna styrka öht så är marklyft en primär övning. Ta det försiktigt till en början. Få in tekniken med tom stång eller med ett soppskaft. På youtube finns en uppsjö av videos med bra instruktioner.
 
Vem var detta riktat till? TS har inte varit inloggad på nästan ett år ...

Om du menar mitt inlägg? Jag såg tråden i listan på "aktuellt". Se det som ett generellt råd gällande ryggträning. Ett annat råd över allt annat vad gäller att öka i styrka. Ät rejält med mat. Analysera mindre, träna mer. ;)
 
Tittade tillbaka här. Sen jag skrev sist har jag övergått till ett annat ryggprogram (det gamla tar jag fram ibland som omväxling). Alla övningarna görs med bröstet på en Pilatesboll.
1) Brösthäv, med händerna mot öronen och armbågarna så högt det går.
2) Armarna snett framåt och relativt lätta vikter (två hantelstänger), och blicken lyft. Häv armarna.
3) Med armarna åt sidan och tyngre vikter (just nu 7 kg), dra upp vikterna.

Det ska tydligen vara ett relativt mångsidigt program. Chins och pullups kan jag som sagt inte göra alls, jag har väl snarast blivit svagare i armarna de senaste månaderna. Jag tror inte min högra arm och axel går att träna upp alls, p g a dålig läkning efter en olycka (jag kan knappt pressa 5 kg rakt upp med höger arm.

Jag har försökt förstå vad det är för övningar du ängnar dig åt. Låter det inte som att du tränar huvudsakligen baksida axlar?
 
Jag har försökt förstå vad det är för övningar du ängnar dig åt. Låter det inte som att du tränar huvudsakligen baksida axlar?

Det skulle möjligen vara nr 3. Nr 1 tar definitivt i ländryggen och nr 2 utmed sidorna.

Det är vad PT:n föreslagit, som alternativ till diagonaler och helikoptern. Därutöver finns, som jag redan nämnt, en roddvariant med knäet på en bänk eller psoaskudde och en 12-kgs hantel. Och, kanske, en variant, med ett gummiband fäst i ett dörrhandtag.

Men endast helikoptern och diagonaler kan jag ta med mig på mina resor och de flesta övningar som föreslås kan jag inte göra alls.
 
Brak

Buk,Rygg, Axlar,Knä
Att träna upp stabilitet är viktigt.
Har man dålig rygg är det bra att träna ben, mage/bål och axlar.
Att simma är bra övning för hela kroppen.

Jag drabbades av ischias för några år sedan. Är ofta på tjänsteresor och hinner inte med gymmet.
Då använder jag mig av mobilappen N+TC.
15-45min träning utan utrustning (vissa övningar med hopprep, gummiband, hantlar, medicinboll, kettlebell)

My story
Efter ett längre uppehåll med träningen skadade jag ryggen i marklyft med lätta vikter.
I tre veckor kunde jag knappt röra mig, värst var att sitta eller ligga ner, tanter med rullatorer stapplade förbi mig på stan.
Det jag trodde var ryggskott kom snart tillbaka igen och höll sig kvar i ca 3 månader.
Läkaren undersökte aldrig ryggen men rekommenderade Alvedon och Ibumetin! utan förbättring.
Pappa har diskbråck och jag provade hans medicin som gav resultat nästan direkt.
Nu känner jag bara av ischias när jag ligger eller suttit länge men behöver inga värktabletter.
 
Buk,Rygg, Axlar,Knä
Att träna upp stabilitet är viktigt.
Har man dålig rygg är det bra att träna ben, mage/bål och axlar.
Att simma är bra övning för hela kroppen.

Jag drabbades av ischias för några år sedan. Är ofta på tjänsteresor och hinner inte med gymmet.
Då använder jag mig av mobilappen N+TC.
15-45min träning utan utrustning (vissa övningar med hopprep, gummiband, hantlar, medicinboll, kettlebell)

My story
Efter ett längre uppehåll med träningen skadade jag ryggen i marklyft med lätta vikter.
I tre veckor kunde jag knappt röra mig, värst var att sitta eller ligga ner, tanter med rullatorer stapplade förbi mig på stan.
Det jag trodde var ryggskott kom snart tillbaka igen och höll sig kvar i ca 3 månader.
Läkaren undersökte aldrig ryggen men rekommenderade Alvedon och Ibumetin! utan förbättring.
Pappa har diskbråck och jag provade hans medicin som gav resultat nästan direkt.
Nu känner jag bara av ischias när jag ligger eller suttit länge men behöver inga värktabletter.

Simning måste väl vara det minst effektiva som finns om man inte bor precis invid en simhall?

1999 drabbades jag av en buktande disk som gav förfärliga ischiasstötar vid oförsiktiga rörelser.
Jag var t ex tvungen att öppna dörrar med båda händerna.
Jag botade eländet med McKenzie-övningar, som väl handlar mer om smidighet än styrka.

Häromdan var jag på PT-timme och som test och uppvärmning innan gjorde jag en del övningar. En betydligt yngre, och ytterst vältränad, person var spontant imponerad av min bukstyrka (han kanske bara var artig). Hyfsat starka ben har jag också, och både buk och ben klarar jag helt utan andra vikter än mig själv. Ryggstyrka behöver jag nog för att balansera mot buken, och ett problem är att flera övningar, t ex chins och räckhäv (som jag gjort på en lekplats nära hemmet) kräver en armstyrka som jag inte har. Den som har facebook kan förresten gå in på World Class Linköping och kolla när min PT i ett färskt klipp demonstrerar lite chins-varianter. De sista är kanske en lagom utmaning för er andra ...

https://www.facebook.com/pages/World-Class-Linköping/183288305033599
 
Har alltid haft problem att träna just ryggen, får ofta ont på grund av stillasittande jobb. Men jag tycker att du ska hålla utkik efter core-övningar, alltså träna både rygg och mage. Min favoritsysselsättning vad det gäller core är att paddla kanot. Det är bra träning när du hela tiden måste hålla balansen. Snart börjar säsongen.
 
Simning måste väl vara det minst effektiva som finns om man inte bor precis invid en simhall?

Simning kanske är enda valet om lederna är dåliga. Jag har aldrig skadat själva lederna men simmade i många år när kroppen var för trött för tung träning. Nu har jag tagit mig igenom smärtande muskler i bröstrygg och nacke (vi snackar spinalis thoracis, splenius, semispinalis cervicis och capitis, samt bakre scalenus). Efter många års styrketräning samt uppmjukning har jag nu lyckats bli av med årliga nackspärrar men det har gjort mycket ont att göra det.

Jag har nog gjort alla olika ryggövningar jag kommit över, i olika perioder. En av dom mer udda är bålrotationer med stången på ryggen(nacken) och framåtlutad. Den övningen är en av få övningar (utöver crawl) som hjälper dom små rotationsmusklerna, som hos många äldre ger problem med stel rygg.

Därmed inte smärtfri, det är ett projekt som tar årtionden. Sista nackspärren var i somras och direkt handikappande, efter det har kroppen reparerat sig (jag var tvungen att pausa gymträning under hösten och bara göra kroppsviktsövningar)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sinom Tränar jag rätt? Träning och hälsa 3
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
vid Trött i huvudet trots att det är kroppen som tränar, näringslära? Träning och hälsa 8
Hobbes73 CrossFIT någon som tränar det? Träning och hälsa 0
brigas Varför tränar du? Träning och hälsa 19
Erik_Strid Vilka muskler tränar de här? Träning och hälsa 5
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 10
Golfvandrare Onda ryggmuskler när jag bär.. Träning och hälsa 14
Polarnatt Får jag äta chips? ;) Träning och hälsa 15
Polarnatt Varför är jag så stel? Träning och hälsa 2
Glännman Starkare underarmar och händer med fjädrar, gör jag rätt ? Träning och hälsa 5
vonheden Strålar i ryggen när jag springer Träning och hälsa 2
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
adventure_transport Jag har konstig löpstil... Träning och hälsa 7
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
Roypeter ont/trött i ryggen när jag springer! Träning och hälsa 4
Kris Hur får jag upp farten? Träning och hälsa 11
robbieboy har jag svaga leder? Träning och hälsa 7
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
Bahman har jag löparknä? Träning och hälsa 10
Glännman Träna ryggen utan redskap Träning och hälsa 25

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...