Hästtur till sommaren?

Patrik; ovanstående anonym har alldeles rätt, men jag vet ju inte vad du har för erfarenhet. Jag skulle aldrig ta med någon på tur, oavsett om det är till fots eller till häst, som inte har kunskap eller erfarenhet.

Jag vet inte var/när/hur man kan gå kurser, men jag har tänkt, inom ett par år, hålla egna kurser och enklare turer för folk som har med sig egen (eller lånad häst). Jag kommer inte att lära ut hur man slår på tappskor, men kommer att ta in min hovslagarvän som kan hålla i den biten.

/Katja
 
Som jag skrev tidigare förutsätter jag att hästägaren själv följer med på turen och har kompetens nog att ta hand om sina egna hästar - alltså behöver jag inte veta ett dugg om vare sig tappskor eller fjällbete. Jag tycker att jag var rätt tydlig med det i mitt andra inlägg i tråden. Jag har varit ryttare de senaste tretton åren, är vältränad och har inga som helst problem att ta hand om mig själv och andra i den svenska fjällvärlden eller någon annanstans (med undantag av Sydamerika och Australien där jag ännu inte varit) heller för den delen.

Det är märkligt att det som erfaren ridskoleryttare ska vara så fruktansvärt svårt att kunna hyra en häst för en kortare fjälltur i Sverige när man kan göra en tvåveckorstur i Mongoliet utan några som helst förkunskaper...

@ Katja - Jag förstår inte riktigt hur du resonerar när du skriver att du inte skulle ta med dig någon på tur om de inte har kunskap eller erfarenhet. Hur ska de då kunna få det? I min bransch tar vi dagligen ut folk utan vare sig kunskap eller erfarenhet i fjälltrakterna just för att ge dem kunskap och erfarenhet...

@ Tussebullen - Sadeln skulle i så fall vara en klassisk manskapssadel just för att kunna få med packning. Min normala packning för en tältvecka i fjällen är dessutom inte särskilt skrymmande - max 13 kg och max 50 liter klarar jag mig bra på. Det lustiga är att jag utan problem skulle kunna hyra en häst här i mellansverige och köra upp den till fjällen, men det har jag ingen lust att utsätta hästen för...
 
@Patrik: Jag har för lite erfarenhet själv för att ta ansvar, idag. Men är man flera med varierad erfarenhet, så har jag inga problem med att ha med mig någon som är ute för första gången. Det viktigaste tycker jag ändå är allmän fjällvana, vilket jag tror att du har :) Vi hade med några riktiga nybörjare på förra turen, och deras största problem var fjället, de hade aldrig varit där förr och trodde att det skulle vara som en skogstur. Hästarna (de flesta som var med var på fjället för första gången) hade inga problem, vi fick endel mindre småblessyrer, balltramp osv..
Tussebullens inlägg var lite onödigt tycker jag för denne här ingen aning om vad vi har för erfarenhet.
Om du får tag i häst därnere och vill köra upp ändå, finns det ju möjlighet att vila vid min stuga (det finns ju de som åker längre på tävling!). Det går ju att göra dagsturer därifrån, ifall man inte vill övernatta med hästarna på fjället (det är nog min största osäkerhet).
Jag kommer nog att bo däruppe med min häst och en lånehäst (ej ridbar) under delar av sommaren.
Här är bilder från förra turen:
https://picasaweb.google.com/katjakpics/Fjallritt
 
Vi hade med några riktiga nybörjare på förra turen, och deras största problem var fjället, de hade aldrig varit där förr och trodde att det skulle vara som en skogstur.

Aha, då förstår jag vad du menar...

Om du får tag i häst därnere och vill köra upp ändå, finns det ju möjlighet att vila vid min stuga (det finns ju de som åker längre på tävling!). Det går ju att göra dagsturer därifrån, ifall man inte vill övernatta med hästarna på fjället (det är nog min största osäkerhet).

Hmm... Börjar fundera... Jag kan nog hyra (och rida) allt från C-ponny och uppåt från ridskolan... Borde nog också kunna hyra bil med dragkrok och hästkärra... Körkort för bil/lastbil/buss med släp har jag redan... Det enda som saknas är som tidigare nämnt någon som kan ta hand om hästen...

Drar för övrigt ut på "skogstur" i morgon på en C-ponny. Jag kommer definitivt att ha den minsta hästen av oss alla! Ett bitskt litet sto som är riktigt duktig i både dressyr och hoppning.


Det är fan inte snällt att lägga ut sådana bilder...
 
Vi håller kontakten!

Fjälltur kommer nog inte ske förrän slutet av juli, början på augusti för att slippa så blöta marker och myggplågan har lagt sig lite.

Under tiden kan du träna på att gå över bäckar, i blötare marker och i annan oländig terräng, så att både du och hästen blir van sådant. Det är en bedrövelse att behöva kliva av och leda hästen över minsta vattendrag :)
Det är också bra att lära hästen att stå uppbunden.
Jag har alltid en tunn repgrimma under tränset och ett långt grimskaft som jag fäster i sadeln (köpt tunt rep på Intersport (fem eller sex mm).
Här är videon jag följt: http://www.youtube.com/watch?v=btTKdT_no50 :)

/K
 
Vi var som sagt ute i måndags - nio grabbar/herrar och tre kvinnliga ridskolelärare. Satan vad den lilla C-ponnyn pinnade på i både trav och galopp... Dessutom totalt orädd för precis allt som storhästarna tyckte var läskigt. Hon var dessutom så stabil i sumpmarkerna där vi till sist tvingades vända att jag inte ens tvekade att ta blicken av terrängen och helt enkelt låta henne välja väg efter eget befinnande - och hon gjorde det antagligen bra mycket bättre än vad jag hade gjort...

Tyvärr har någon illvillig person för ett par månader sedan rakat ett stort hjärta på hennes rumpa... :-(

Jag ska kolla när hästarna normalt är tillbaka från sommarbetet och från när det i så fall skulle gå att hyra häst/ponny.
 
Uschiamej vilka fina bilder, jag har haft funderingar att ta med mig häst till fjälls. Nu blev man ju riktigt sugen.
 
Hej,
Nu blev jag nyfiken.

Vad hade ni med er för stängslingsutrustning? Hade ni ström eller är hästarna så snälla att de inte rymmer ändå?
Vad vägde stängslingsutrustningen.

Jag skulle gärna hänga med på en tur, men har bara gjort övernattningsturer i skogsmark ännu, och då har det varit en ledare med.
Har en liten nordsvensk häst, men inte ekonomi så det får bli turer på närmare håll för mig.
jag tänker mig att det behövs en packhäst för att få med all stängslingsutrustning...

Hälsningar,
Pontus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Hästtur runt chamonix/geneve? Hästsport i naturen 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...