Trädvandal i Delsjön

Det är många som har svårt att acceptera förändringar, vi släcker ju t ex aktivt bränder i nationalparker och naturreservat, trots att vi förmodligen borde låta det brinna. När skog fälls blir folk arga för att deras svampställen "försvinner", medan de i stället borde bli glada åt att de tvingas finna ny svampställen och nya svamparter. När Söderåsens nationalpark inrättades så fällde man stora områden med planterad gran.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-5640-9.pdf
 
Jag har inte varit vid Delsjön och skulle inte få för mig att mörda träd som tillhör någon annan. Ska jag mörda granar så kan jag göra det på egen mark.

- - - -

Detta blir mitt sista inlägg om Delsjön

/Stellan

Chill out, det jag skrev var väldigt mycket på skämt... :) Åsikten Du framför har jag hört från flera skogsbrukande bekanta och får väl i vart fall i södra Sverige anses som allmänt vedertagen.
 
Skit då i att besöka Delsjön, där finns snart inga granar kvar...

Är det ingen som har en seriös åsikt i frågan? Var är göteborgarna på forumet? Ute o snittar granar?

Jag bor för tillfället i gbg, och är född här, men ärligt talat är jag inte så orolig. Det vore ju tråkigt om någon fick en murken gran på sig. Men det kommer fler arter och tar över efter granen. Det är ju inte som att stadsparken kommer förvandlas till kalhygge.
 
Var är göteborgarna på forumet?

Jag var i Änggårdsbergen idag. Där är det mest naturlig skog (bortsett från arboretet närmast Botaniska trädgården). Tall, björk och ek. En och annan gran har dock smugit sig in, så för att glädja Vättlefjäll tog jag denna bild med en omördad gran :)

IMG_1249.jpg


På väg hem genom Slottsskogen hittade jag dock detta onaturliga inslag. Vad ska vi göra åt det?

IMG_1254.jpg
 
Jag blir hungrig! Ska inte berätta hur vi gjorde när jag bodde på svalbard, tror det skulle bli en del protester då. :D
 
Förmodligen samma snubbe, han tycker väl att det är bättre att ha granarna i stan, för i skogen syns dom ju inte bland alla träd som är i vägen.
Pär
 
För det första ni kan väl inte mena att granen inte hör till den naturliga faunan? Forskar världen är väl rätt ense om att den sakta spridit sig söderut genom sverige, å de långt innan människan brukade skogarna. Så även om den inte fanns där för ett par hundra år sedan skulle den ha spridit sig dit förr eller senare även utan mänsklig påverkan...

För det andra, gran frö från östeuropa? de kan då inte vara många då man som regel inte flyttar gran mer än max ett par breddgrader...

För det tredje kan ni väl på fult allvar inte stödja den där trädvandalen? Förvisso gynnar kanske inte alltid skogsbruk artrikedom men att men att döda granar på annans mark är brottsligt. Och kommer inte att ge mer än en jävligt förbannad medmänniska...
 
För det andra, gran frö från östeuropa? de kan då inte vara många då man som regel inte flyttar gran mer än max ett par breddgrader...

Går man in på SkogsSverige hemsida så skriver de följande "Granen flyttas norrut i hela landet. Gran från Östeuropa, ofta Lettland eller Vitryssland, kan med fördel användas i södra och mellersta Sverige." Länk

Vet inte något egentligen om SkogsSverige och om man kan lita på deras information. Jag hittade även en bild om hur man väljer vilka träd som ska planteras på skogsstyrelsens hemsida.

90-2.jpg


Om jag förstår bilden rätt så verkar det som om man tar granar från öst men jag kan ha fattat fel... Den mark som jag har i södra Halland är planterad med granar där fröna är plockade i Polen, Vitryssland, Ryssland, Georgien och USA men detta kan vara en slump att man inte har använt svenska frön...


För det tredje kan ni väl på fult allvar inte stödja den där trädvandalen? Förvisso gynnar kanske inte alltid skogsbruk artrikedom men att men att döda granar på annans mark är brottsligt. Och kommer inte att ge mer än en jävligt förbannad medmänniska...

Varför inte? Om man kan stöda folk som utrotar andra introducerade växter så borde det gå lika bra att stöda någon som utrotar granar... Att utrotar björnlokor på någon annans mark är oxå brottsligt :)

/Stellan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.