Frågor till Trangia samt Kemetyl

sotfritt

Köp Spisbränsle från tex biltema. Sotar inte. Ger dock med tiden en beläggning, ej kletig.
Jag har använt det i Trangia i mer än 4 år. Använde tidigare ren metanol, men den blev för svår att få tag i.
/John
 
Köp Spisbränsle från tex biltema. Sotar inte. Ger dock med tiden en beläggning, ej kletig.
Jag har använt det i Trangia i mer än 4 år. Använde tidigare ren metanol, men den blev för svår att få tag i.
/John

Ok, det låter vettigt. Går i samma linje som inläggen ovan, men i det här fallet är Etanolen utblandad med Propan och Butanon enligt nedan:

Propan-2-ol 5-10%
Butanon 1-5%
Etanol 50-75%

Det hade ändå varit intressant att höra om TS lyckades skaka fram någon blandning som han tyckte fungerade optimalt.
 
Det tycks för mig stå helt klart att endast en noggrann testning av blandning mellan T-röd och metanol kan ge mig svar på vilken blandningsfördelning som är den bästa ur sotningsaspekt samt energieffektivitetsaspekt. Jag avser att återkomma senare i denna fråga när jag har genomfört mina tester.
--


Återuppväckt efter 12 år...

Läs gärna tråden i kronologisk ordning för bästa behållning.

Är sot på kastrullen ett problem som går att lösa? Alla alkoholister vet vad jag pratar om...

T-röd innehåller inte bara etanol utan också diverse tillsatser, s.k. denatureringsmedel. Dessa ger vid förbränning av t-röd upphov till sot på kokkärlet. Om sotningen upplevs som besvärlig hur löser man problemet?

En enkel och effektiv lösning är att använda ren metanol, dvs utan tillsatser. Den brinner fullkomligt rent och sotar således inte.

När man fördjupar sig i ämnet så upptäcker man snart problem med denna lösning. Först och främst är metanol mycket hälsovådligt. Till skillnad från t-röd så kan oralt intag av metanol i värsta fall leda till blindhet och slutligen döden. Metanol har också förmågan att passera hudbarriären rakt in i kroppen. För det andra avger metanol mindre värmeenergi vid förbränning jämfört med etanol. Räkna med att det går åt ca 25% mer metanol jämfört med etanol. Med det ovan nämnda i beaktande kan man fråga sig om det överhuvudtaget är klokt att använda metanol?

Det finns dock en annan lösning där metanolens fördelar kommer till sin rätt samtidigt som dess nackdelar minimeras. Det hela går ut på att blanda metanol med t-röd för att med metanolens hjälp uppnå renare förbränning så att sotningen upphör. Samtidigt blir metanolen mindre farlig när den blandas med etanol.

Därför har målet med min undersökning bestått i att fastställa hur stor andel metanol som krävs, i blandning med t-röd, för att vid förbränning i spritbrännare uppnå obefintlig sotning på kokkärlet.

Undersökningen har varit så exakt som normala husgeråd tillåter. Metanol från Nitor, Tenol från Kemetyl samt t-röd från Kemetyl och Biltema har använts. Förbrännigen av alkoholerna har skett i Trangias spritbtännare men utan Trangiasystemets övriga delar. Istället har ett eget ihopsatt kökssystem använts. Fastställandet av när obefintlig sotning föreligger har skett okulärt. Sotningen har också bedömts genom att beröra kokkärlets botten för kontroll av tendens att svärta händerna.

År 2006 ställdes ett löfte ut om ett kommande testresultat. Håll till godo!

Initialt testades 100% t-röd, som referens, vilket lämnar ett betydande lager av sot på kokkärlet som tydligt svärtar händerna.

Max 10% metanolinblandning, dvs inköpt Tenol, ger minskning av sot med uppskattningsvis 1/2 jämfört med 100% t-röd. Sotet på kokkärlet svärtar fortfarande händerna men betydligt mindre. (Detta test genomfördes år 2006)

20% metanolinblandning i t-röd ger en uppskattad minskning av sot med ca 3/4 jämfört med 100% t-röd. Sotet på kokkärlet svärtar händerna försumbart.

30% metanolinblandning i t-röd ger obefintlig sotning. Viss gulfärgning på kokkärlet uppstår som inte färgar av sig på händerna.

Som referens testades också 100% metanol med ett jungfruligt resultat. Kokkärlet förblir fullkomligt rent och likaså händerna.

Slutsatsen är att om man eftersträvar obefintlig sotning, hög effektivitet och mindre hälsovådlighet så uppstår equilibrium vid 30% metanolinblandning i t-röd. Redan vid 20% metanolinblandning är resultatet tillfredsställande om än inte perfekt. Om effektivitets- och hälsoaspekten är sekundär men ren förbränning primär så är 30% eller högre metanolinblandning lämplig. Allra renast förbränning ger 100% metanol.

Den renaare förbränningen vid metanolinblandning ses tydligt på spritbrännaren. De små hål, som de allra flesta fabrikat av spritbrännare har, blir inte igensatta med samma intensitet som när 100% t-röd används.

När jag startade tråden så låg mitt fokus på att helt eliminera sotningen. Idag anser jag det som mindre viktigt. Den blygsamma mängd sot som uppstår vid 20% metanolinblandning är för mig en acceptabel kompromiss mellan alla ingående värden och aspekter.

För mer i ämnet se exempel nedan.

Alcohol fuel efficiency for backpacking stoves – ethanol vs methanol
http://adropofrain.net/2013/05/alcohol-fuel-efficiency-for-backpacking-stoves-ethanol-vs-methanol/

Complete vs. Incomplete Combustion of Alcohols
https://www.youtube.com/watch?v=8N9fLdq92iY
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle Sigurd Munstycken till Multifuel + lite andra frågor Kök och brännare 14
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
carl_ Smälta snö på vinterturer - både specifika och generella frågor Kök och brännare 57
AnteÅ Frågor om MSR Whisperlite Kök och brännare 8
mikeymike Två frågor om Primus ETA Express Kök och brännare 7
orjanraberg Frågor om Trangia med gasbrännare Kök och brännare 24
skogsvakt frågor kring använding Omnifuel Kök och brännare 22
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
TekWiz Mera frågor om brännare och kök. Kök och brännare 4
sestos Frågor på NOVA Kök och brännare 2
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...